-
Nowo zaprojektowany kokpit optymalizuje obsługę
-
Wygodniejsza pozycja ciała zwiększa pole widzenia
-
Zwiększone bezpieczeństwo czynne
Ingolstadt, 1 kwietnia 2014 r. W sezonie 2014, Audi zmodernizowaÅ‚o koncepcjÄ™ ergonomii modelu R18 e-tron quattro. Elementy w kokpicie pogrupowano w bardziej logiczny sposób, zweryfikowano ich dotychczasowe funkcje, a pozycjÄ™ ciaÅ‚a poprawiono. Takie zabiegi wydatnie uÅ‚atwiÅ‚y kierowcom obsÅ‚ugÄ™ wyÅ›cigowej hybrydy startujÄ…cej w DÅ‚ugodystansowych Mistrzostwach Åšwiata (FIA - WEC).
Spektrum zadaÅ„ do wykonania podczas jazdy poszerza siÄ™: kierowcy Audi muszÄ… nie tylko prowadzić swój pojazd bezpiecznie, szybko i stosownie do sytuacji, ale kierować siÄ™ przede wszystkim efektywnoÅ›ciÄ… jazdy. OkreÅ›lone w regulaminie maksymalne zużycie paliwa i energii na okrążenie wymaga najwyższej dyscypliny. W przeciwnym razie grożą wysokie kary. By zapewnić optymalnÄ… koncentracjÄ™, praca kierowców w kokpicie musi wymagać jak najmniej wysiÅ‚ku.
„Przed sezonem 2014 gÅ‚Ä™boko zastanowiliÅ›my siÄ™ nad tym, jak możemy jeszcze mocniej wesprzeć naszych kierowców“ – wyjaÅ›nia dr Martin Mühlmeier, kierownik ds. technicznych w Audi Sport. „Rezultatem naszych przemyÅ›leÅ„ jest kokpit, w którym prawie wszystko zmieniliÅ›my – od pedaÅ‚ów po przyciski na kierownicy i na desce rozdzielczej. Do tego dochodzi zmieniona zgodnie z regulaminem pozycja ciaÅ‚a prowadzÄ…cego pojazd.“
Innowacje znajdziemy też w dolnej strefie kokpitu. Kierowcy nie uruchamiajÄ… teraz sprzÄ™gÅ‚a stopÄ…, lecz za pomocÄ… manetek przy kierownicy. „To rozwiÄ…zanie znane mi z innych klas wyÅ›cigowych, a które uÅ‚atwia prowadzenie“ – tak zmianÄ™ opisuje kierowca stajni Audi, Lucas di Grassi.
Zmieniono także poÅ‚ożenie wielu wÅ‚Ä…czników na desce rozdzielczej i na kierownicy. „Naszym celem byÅ‚o stworzenie takich warunków, w których kierowca ma możliwie najÅ‚atwiejszy dostÄ™p do tych funkcji, których czÄ™sto używa, i nie musi przy tym odrywać rÄ…k od kierownicy“ – objaÅ›nia Chris Reinke, kierownik ds. LMP w Audi Sport. Nowy jest na przykÅ‚ad wielofunkcyjny regulator obrotowy, sÅ‚użący do wyboru funkcji, które wczeÅ›niej obsÅ‚ugiwane byÅ‚y przez poÅ‚ożone w różnych miejscach przeÅ‚Ä…czniki. Dwa przyciski umożliwiajÄ… kierowcy zmianÄ™ ustawieÅ„ wpÅ‚ywajÄ…cych na równowagÄ™ samochodu. Dotyczy to np. kontroli trakcji czy rozdziaÅ‚u siÅ‚y hamowania. Ponieważ balans samochodów zmienia siÄ™ w miarÄ™ zmniejszania siÄ™ iloÅ›ci paliwa w baku, kierowca może w ten sposób na bieżąco dostosowywać konfiguracjÄ™ swojego bolidu.
Kolejna korzystna zmiana w ergonomii modelu R18 e-tron quattro wynika z nowego regulaminu wprowadzonego w sezonie 2014. Regulamin wymógÅ‚ zmianÄ™ wymiarów kokpitu i innÄ… pozycjÄ™ ciaÅ‚a, co jest korzystne dla kierowcy. WczeÅ›niej musiaÅ‚ on praktycznie leżeć wewnÄ…trz bolidu, a teraz może zachować wyprostowanÄ… pozycjÄ™ tuÅ‚owia. „W ten sposób zwiÄ™ksza siÄ™ kÄ…t widzenia do przodu“ cieszy siÄ™ Lucas di Grassi. „Widok przez boczne okna też jest lepszy. To znacznie uÅ‚atwia sportowÄ… walkÄ™ z konkurentami.“
Nowe Audi R18 e-tron quattro to nie tylko wyjÄ…tkowo efektywny samochód wyÅ›cigowy. Jest też znacznie bardziej ergonomiczny niż jego poprzednicy. „Udoskonalona ergonomia pomaga naszym kierowcom jeszcze bardziej skoncentrować siÄ™ na optymalnej jeździe“ – podkreÅ›la szef Audi Motorsport dr Wolfgang Ullrich. „W sumie oznacza to lepsze osiÄ…gi i wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo czynne.“
Koncern Audi w roku 2013 dostarczyÅ‚ klientom okoÅ‚o 1 575 500 samochodów marki Audi. W caÅ‚ym roku przedsiÄ™biorstwo osiÄ…gnęło przychody w wysokoÅ›ci 49,9 miliardów Euro, a jego wynik operacyjny wyniósÅ‚ 5,07 miliardów Euro. Marka Audi obecna jest na ponad 100 rynkach caÅ‚ego Å›wiata, a produkcja odbywa siÄ™ w zakÅ‚adach w Ingolstadt, Neckarsulm, Györ (WÄ™gry), w Brukseli (Belgia), w BratysÅ‚awie (SÅ‚owacja), Martorell (Hiszpania), w KaÅ‚udze (Rosja), Aurangabad (Indie), Changchun (Chiny) i w Dżakarcie (Indonezja). W grudniu 2013, cztery ringi rozpoczęły również produkcjÄ™ samochodów w Foshan (Chiny). W roku 2015 produkcja ruszy w São José dos Pinhais (Brazylia), a od 2016 w San José Chiapa w Meksyku. SpóÅ‚kami należącymi w 100% do Audi AG sÄ… miÄ™dzy innymi quattro GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini Holding S.p.A. (Sant'Agata Bolognese/ WÅ‚ochy) oraz producent sportowych motocykli Ducati Motor Holding S.p.A (Bolonia/WÅ‚ochy). Audi zatrudnia obecnie ponad 73 500 pracowników, z czego 50 500 w Niemczech. W latach 2014 - 2018 koncern planuje inwestycje rzÄ™du 22 miliardów Euro, gÅ‚ównie w nowe produkty i zrównoważone technologie. Audi przykÅ‚ada dużą wagÄ™ do korporacyjnej odpowiedzialnoÅ›ci, a w swej strategii ustanowiÅ‚o zasadÄ™ zrównoważonego rozwoju swoich produktów i procesów produkcyjnych. DÅ‚ugoterminowym celem koncernu jest mobilność wolna od CO2.