We flocie szkoÅ‚y jazdy HigH z Poznania znajdujÄ… siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie Volkswageny up! Kursanci Marcina Kukawki nie tylko uczÄ… siÄ™ jeździć pod okiem doÅ›wiadczonych instruktorów, lecz także mogÄ… zapoznać siÄ™ z nowoczesnÄ… motoryzacjÄ… i poznać zalety samochodu elektrycznego. Wszyscy szkolÄ…cy siÄ™ w oÅ›rodku HigH przyszli kierowcy majÄ… takÄ… okazjÄ™, nawet jeÅ›li zdecydujÄ… siÄ™ na kurs na samochodzie z napÄ™dem „tradycyjnym”. Każdy kursant przynajmniej dwie godziny spÄ™dza za kierownicÄ… Volkswagena e-up!, wiÄ™c może przekonać siÄ™, jakie zalety ma napÄ™d elektryczny. Jest także możliwość, by zrobić caÅ‚y kurs jeżdżąc wyÅ‚Ä…cznie Volkswagenem e-up! i zdać w nim egzamin. Trzeba tylko pamiÄ™tać, że wówczas bÄ™dzie to kurs pojazdem z automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów i po zdanym egzaminie w prawie jazdy znajdzie siÄ™ adnotacja (kod 78), że uprawnia ono wyÅ‚Ä…cznie do prowadzenia pojazdów z automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów.
„Samochód elektryczny ma wiele plusów. Ma też oczywiÅ›cie pewne wady, choć w zasadzie uważam, że lepiej nazywać je ograniczeniami” – mówi Marcin Kukawka. „JeÅ›li nauczymy siÄ™ rozsÄ…dnie użytkować samochód elektryczny, to te ograniczenia (np. zasiÄ™g) przestajÄ… być problemem. Zalety to przede wszystkim niskie koszty użytkowania, a także możliwość korzystania z przywilejów, takich jak jazda buspasami w dużych miastach czy możliwość darmowego parkowania w pÅ‚atnych strefach” – dodaje wÅ‚aÅ›ciciel SzkoÅ‚y Jazdy HigH.
Kursanci, którzy mieli okazjÄ™ wypróbować elektrycznego Volkswagena z floty SzkoÅ‚y Jazdy HigH sÄ… zaskoczeni: „Okazuje siÄ™, że samochód elektryczny to nie statek kosmiczny i prowadzi siÄ™ go Å‚atwiej niż pojazd spalinowy. Po drugie obsÅ‚uga, czyli także Å‚adowanie, jest banalnie prosta. I po trzecie – samochód elektryczny Å›wietnie przyspiesza” – komentuje Marcin Kukawka.
Zasięg użytkowanego przez szkołę HigH Volkswagena e-up! to ok. 150 km latem i ok. 110 km zimą. To według Marcina Kukawki w zupełności wystarczający wynik. Auto jest doładowywane codziennie, a dzięki możliwości zdalnego uruchomienia ogrzewania można zimą wsiąść rano do rozgrzanego samochodu, co kursanci bardzo doceniają. Podczas dwugodzinnej jazdy kursanci pokonują z reguły ok. 40 km, więc w pełni naładowany akumulator wystarcza na co najmniej trzy takie lekcje każdego dnia.
Co istotne, kursanci majÄ… okazjÄ™ zaznajomić siÄ™ nie tylko z praktycznymi przewagami elektryków, ale i poznajÄ… bardzo pragmatyczne argumenty przemawiajÄ…ce na ich korzyść. „Zdarza nam siÄ™ pokazywać naszym kursantom pewne wyliczenie, które zdecydowanie przemawia za posiadaniem samochodu elektrycznego. ZaÅ‚óżmy, że codziennie przez pięć dni w tygodniu dojeżdżamy do pracy w centrum Poznania i parkujemy w strefie pÅ‚atnego parkowania (cena za godzinÄ™ to 7 zÅ‚). W pracy spÄ™dzamy osiem godzin, wiÄ™c codziennie pÅ‚acilibyÅ›my 56 zÅ‚, co tygodniowo daje 280 zÅ‚, a miesiÄ™cznie ok. 1200 zÅ‚, czyli… w zasadzie to rata maÅ‚ego samochodu elektrycznego” – zauważa wÅ‚aÅ›ciciel szkoÅ‚y jazdy. A przecież nie uwzglÄ™dniliÅ›my tu kosztów energii, które sÄ… znacznie niższe od wydatków na paliwo.
PeÅ‚en materiaÅ‚ i rozmowÄ™ z Marcinem KukawkÄ… można znaleźć w najnowszym wydaniu kwartalnika VW Trends, który bÄ™dzie od 23 czerwca dostÄ™pny w salonikach prasowych i na wybranych stacjach benzynowych.