Jej wdrożenie to kolejny istotny element oznaczajÄ…cy przejÄ™cie przez koncern Volkswagen odpowiedzialnoÅ›ci za caÅ‚y Å‚aÅ„cuch produkcji akumulatorów do aut elektrycznych. Celem jest przemysÅ‚owy odzysk cennych surowców, jak lit, nikiel, mangan, kobalt w obiegu zamkniÄ™tym, a także aluminium miedzi i tworzyw sztuczny uzyskujÄ…c stopieÅ„ odzysku wynoszÄ…cy ponad 90% w dÅ‚uższej perspektywie.
- linia pilotażowa w zakładzie w Salzgitter została uruchomiona
- celem jest stworzenie procesu zamkniÄ™tego obiegu z odzyskiem cennych surowców z akumulatorów
litowo-jonowych
- CzÅ‚onek ZarzÄ…du Koncernu Thomas Schmall: „To dziedzina ważna dla ochrony klimatu i zaopatrzenia w
rzadkie surowce na przyszÅ‚ość”
SzczególnÄ… cechÄ… linii pilotażowej w Salzgitter jest fakt, że sÅ‚uży ona wyÅ‚Ä…cznie do recyklingu tych akumulatorów, które nie mogÄ… już być zastosowane w jakikolwiek sposób. WczeÅ›niej dokonuje siÄ™ oceny, czy akumulator jest jeszcze na tyle wydajny, by np. można go byÅ‚o użytkować jako element mobilnej stacji Å‚adowania albo mobilnego robota zasilajÄ…cego pojazdy elektryczne. WiÄ™ksza liczba zużytych akumulatorów pojawi siÄ™ najwczeÅ›niej pod koniec tej dekady, dlatego nowa linia w fazie pilotażowej może poddać recyklingowi do 3600 akumulatorów rocznie, co stanowi ok. 1500 ton. Później, dziÄ™ki staÅ‚ej optymalizacji procesu odzyskiwania surowców bÄ™dzie można na niej dokonywać recyclingu na wiÄ™kszÄ… skalÄ™.
„Volkswagen Group Components stawia kolejny krok w dziedzinie caÅ‚oÅ›ciowej odpowiedzialnoÅ›ci za produkcjÄ™ i utylizacjÄ™ akumulatorów jako najważniejszego komponentu samochodów elektrycznych” – powiedziaÅ‚ Thomas Schmall, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Volkswagen AG ds. Techniki i Prezes ZarzÄ…du Volkswagen Group Components. Schmall dodaÅ‚ jednoczeÅ›nie: „Wprowadzamy zrównoważony obieg surowców wtórnych stajÄ…c siÄ™ liderem branży w dziedzinie ważnej dla ochrony klimatu i zaopatrzenia w surowce na przyszÅ‚ość”.
W innowacyjnym i zmniejszajÄ…cym emisjÄ™ CO2 procesie recyklingu nie stosuje siÄ™ energochÅ‚onnego przetopu surowców w piecu hutniczym. Zużyte akumulatory zostajÄ… caÅ‚kowicie rozÅ‚adowane i zdemontowane. Pojedyncze elementy sÄ… nastÄ™pnie rozdrabniane do postaci granulatu i suszone. W procesie tym obok aluminium, miedzi i tworzyw sztucznych odzyskuje siÄ™ przede wszystkim tzw. czarny proszek zawierajÄ…cy cenne surowce jak lit, nikiel, mangan, kobalt i grafit. Separacja i obróbka poszczególnych surowców za pomocÄ… metod hydrometalurgicznych – z zastosowaniem wody i Å›rodków chemicznych – odbywa siÄ™ później w wyspecjalizowanych firmach.
„Istotne elementy skÅ‚adowe cel akumulatorowych mogÄ… być ponownie użyte do produkcji nowych katod” – wyjaÅ›nia Mark Möller, szef dziaÅ‚u Rozwoju Technicznego i e-mobilnoÅ›ci: „Z badaÅ„ wiemy, że surowce odzyskane ze zużytych akumulatorów majÄ… takie same wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jak nowe. MateriaÅ‚y z recyklingu mogÄ… być wykorzystywane do produkcji akumulatorów. Ponieważ popyt na „baterie” samochodowe, a przez to na surowce do ich produkcji mocno wzroÅ›nie, jesteÅ›my w stanie dobrze wykorzystać każdy gram odzyskanego materiaÅ‚u”.
W wypadku katod wykonanych z odzyskanych surowców i z wykorzystaniem „zielonej” energii elektrycznej do atmosfery przedostaje siÄ™, wedÅ‚ug szacunków, okoÅ‚o 1,3 tony mniej dwutlenku wÄ™gla na każdy akumulator o pojemnoÅ›ci 62 kWh.