RównoczeÅ›nie z przyspieszeniem tempa elektryfikacji swojego portfolio produktów i poszerzania gamy modeli ID. w ramach strategii ACCELERATE, Volkswagen wspiera inwestycje w farmy wiatrowe i elektrownie sÅ‚oneczne, dziÄ™ki czemu zwiÄ™ksza siÄ™ udziaÅ‚ energii odnawialnej w miksie energetycznym. Oznacza to, że firma systematycznie ogranicza Å›lad wÄ™glowy rodziny ID., co przybliża jÄ… do celu jakim jest neutralny bilans emisji CO2 elektrycznych Volkswagenów.
„Volkswagen jest na drodze wyznaczonej przez strategiÄ™ ‘Way to Zero.’ Skupiamy siÄ™ na dekarbonizacji i rozwoju zrównoważonej mobilnoÅ›ci. JesteÅ›my pierwszym producentem, który na tak dużą skalÄ™ wspiera dziaÅ‚ania zwiÄ…zane z pozyskiwaniem energii odnawialnej. Robimy to, ponieważ elektromobilność może odegrać znaczÄ…cÄ… rolÄ™ w zatrzymaniu zmian klimatu tylko w sytuacji, gdy samochody elektryczne bÄ™dÄ… Å‚adowane zielonÄ… energiÄ…” – powiedziaÅ‚ prezes Volkswagena, Ralf Brandstätter.
Niemal równoczeÅ›nie z farmÄ… wiatrowÄ… w Szwecji, na poczÄ…tku 2022 r. zostanie uruchomiona olbrzymia elektrownia sÅ‚oneczna w Tramm-Göthen, na póÅ‚nocnym wschodzie Niemiec. We wspólnym projekcie Volkswagena i koncernu energetycznego RWE zostanie zamontowanych ok. 420 tys. moduÅ‚ów fotowoltaicznych – to najwiÄ™ksze tego typu niezależne przedsiÄ™wziÄ™cie u naszych zachodnich sÄ…siadów. Do 2025 r. powstanie ok. 20 podobnych obiektów, m.in. w Hiszpanii, Anglii i Finlandii. Ich Å‚Ä…czne możliwoÅ›ci siÄ™gnÄ… ok. 7 TWh zielonej energii. To mniej wiÄ™cej tyle, ile generuje ponad 300 wiatraków albo zużywa rocznie ok. 600 tysiÄ™cy gospodarstw domowych.
By elektromobilność mogÅ‚a być neutralna pod wzglÄ™dem emisji CO2, konieczne jest umożliwienie Å‚adowania samochodów energiÄ… pochodzÄ…cÄ… ze źródeÅ‚ odnawialnych. Tylko to pozwoli ograniczyć emisjÄ™ CO2 o niemal poÅ‚owÄ™ w porównaniu z miksem energii, dostÄ™pnym obecnie w Europie. Już dziÅ› Volkswagen umożliwia Å‚adowanie samochodów elektrycznych zielonÄ… energiÄ… w domu (w Polsce dziÄ™ki wspóÅ‚pracy z markÄ… Polenergia) i na drogach (m.in. stacje Å‚adowania Ionity). DokonujÄ…c inwestycji w rozwój źródeÅ‚ energii odnawialnej, marka idzie o krok dalej i wspiera tworzenie farm wiatrowych i elektrowni sÅ‚onecznych w krajach europejskich, w których sprzedaż aut elektrycznych Volkswagena jest najwyższa.
„Przy decyzjach dotyczÄ…cych takich projektów myÅ›limy i dziaÅ‚amy lokalnie. Skupiamy siÄ™ na tworzeniu farm produkujÄ…cych odnawialnÄ… energiÄ™ tam, gdzie samochody elektryczne Volkswagena sÄ… popularne. Zatem nasze zaangażowanie w farmÄ™ wiatrowÄ… w Szwecji jest naturalnym krokiem na tej drodze. Nasz najwiÄ™kszy projekt zwiÄ…zany z zielonÄ… energiÄ… pokazuje, że jako lider na tamtejszym rynku aut elektrycznych dziaÅ‚amy odpowiedzialnie” – powiedziaÅ‚ Andreas Walingen, odpowiedzialny w Volkswagenie za strategiÄ™.
Szwecja jest jednym z krajów europejskich, w których elektryczne Volkswageny rodziny ID. cieszÄ… siÄ™ bardzo dużym zainteresowaniem. Z udziaÅ‚em w rynku na poziomie 20% i 9300 dostarczonych aut elektrycznych od stycznia do listopada Volkswagen jest liderem rynku aut BEV w tym kraju. Model ID.4 jest numerem 1 sprzedaży od oÅ›miu miesiÄ™cy – w tym roku nabywców znalazÅ‚o już ponad 6000 tych aut. Co istotne, także dostarczanie klientom samochodów odbywa siÄ™ przy zachowaniu neutralnego bilansu emisji CO2. Elektryczne Volkswageny cieszÄ… siÄ™ powodzeniem w caÅ‚ej Europie – od stycznia do listopada 2021 r. marka dostarczyÅ‚a ok. 290 tys. aut BEV do klientów z naszego kontynentu. To oznacza trzykrotny wzrost w porównaniu do 2020 r.
„Way to Zero” skupia siÄ™ na zrównoważonej produkcji i użytkowaniu aut elektrycznych
Volkswagen chce osiÄ…gnąć neutralny bilans emisji CO2 najpóźniej do 2050 roku. W Europie celem marki jest redukcja Å›redniej emisji CO2 przez samochód o 40% do 2030 roku (w porównaniu do 2018 roku). W efekcie każdy Volkswagen wyemituje o 17 ton mniej CO2. Oprócz przyspieszenia transformacji, produkcja (w tym Å‚aÅ„cuchy dostaw) i eksploatacja samochodów elektrycznych majÄ… być neutralne pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla netto. Ostatnim elementem jest recykling akumulatorów wysokiego napiÄ™cia z wyeksploatowanych pojazdów elektrycznych.
GÅ‚ównym elementem planu dekarbonizacji „Way to Zero” jest strategia ACCELERATE, której celem jest przyspieszenie elektrycznej ofensywy marki oraz zastÄ…pienie silników spalinowych – elektrycznymi. Do roku 2030 przynajmniej 70% sprzedawanych w Europie samochodów z logo VW bÄ™dzie zasilanych z akumulatorów, co oznacza ponad milion aut rocznie. W Ameryce PóÅ‚nocnej i Chinach udziaÅ‚ aut typu BEV ma przekroczyć 50%. Dodatkowo, Volkswagen chce wprowadzać na rynek co najmniej jeden nowy model z napÄ™dem elektrycznym rocznie.