Plany staÅ‚y siÄ™ przedmiotem obrad Rady Nadzorczej na jej piÄ…tkowym posiedzeniu i zostaÅ‚y przez RadÄ™ zatwierdzone. W ciÄ…gu najbliższych piÄ™ciu lat koncern Volkswagen zamierza wydać 60 miliardów euro na hybrydyzacjÄ™, elektromobilność oraz cyfryzacjÄ™. Odpowiada to nieco ponad 40 procentom inwestycji w nieruchomoÅ›ci, zakÅ‚ady produkcyjne, wyposażenie oraz we wszystkie koszty badaÅ„ i rozwoju w caÅ‚ym planowanym okresie. W porównaniu z poprzedniÄ… sesjÄ… planowania oznacza to wzrost o okoÅ‚o 10 punktów procentowych. 33 miliardy euro z tej kwoty koncern zamierza przeznaczyć na rozwój samej elektromobilnoÅ›ci.
„Z peÅ‚nym zdecydowaniem kontynuujemy transformacjÄ™ koncernu Volkswagen koncentrujÄ…c inwestycje na zagadnieniach ważnych z punktu widzenia przyszÅ‚ej mobilnoÅ›ci. W ten sposób konsekwentnie realizujemy strategiÄ™ koncernu” – powiedziaÅ‚ PrzewodniczÄ…cy Rady Nadzorczej koncernu Volkswagen, Hans Dieter Pötsch.
„W najbliższych latach jeszcze przyspieszymy inwestycje. Hybrydyzacja, elektryfikacja i cyfryzacja naszych samochodów bÄ™dÄ… w nich odgrywaÅ‚y coraz wiÄ™kszÄ… rolÄ™. Chcemy wykorzystać efekty skali i synergii. W warunkach niepewnej koniunktury pracujemy równoczeÅ›nie nad zwiÄ™kszeniem produktywnoÅ›ci, wydajnoÅ›ci i nad optymalizacjÄ… kosztów, by w ten sposób osiÄ…gnąć wyznaczone cele” – powiedziaÅ‚ Herbert Diess, Prezes ZarzÄ…du koncernu Volkswagen.
Podczas 68. Sesji Planowania zmodyfikowano także dÅ‚ugoterminowy plan obejmujÄ…cy kolejne 10 lat. Do 2029 roku koncern zamierza wprowadzić na rynek do 75 modeli z napÄ™dem wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym oraz okoÅ‚o 60 modeli hybrydowych. GÅ‚ównie ze wzglÄ™du na przedÅ‚użenie rozpatrywanego okresu do 2029 roku, liczba planowanych samochodów elektrycznych, które wyprodukuje koncern wzroÅ›nie do okoÅ‚o 26 milionów. Oprócz nich Volkswagen zamierza sprzedać do 2029 roku prawie sześć milionów pojazdów hybrydowych.
OkoÅ‚o 20 milionów spoÅ›ród planowanej do 2029 roku liczby aut bÄ™dzie bazowaÅ‚o na moduÅ‚owej platformie MEB koncernu, a duża część spoÅ›ród kolejnych szeÅ›ciu milionów na platformie High-Performance Platform (PPE). Samochody elektryczne produkowane za granicÄ… bÄ™dÄ… pochodziÅ‚y z fabryk w Mlada Boleslav, Chattanooga, Foshan i Anting. W Niemczech tego rodzaju auta bÄ™dÄ… produkowane w Zwickau, Emden, Hanowerze, Zuffenhausen i w Dreźnie. W odniesieniu do zakÅ‚adu w Emden potwierdzono, że od 2022 roku bÄ™dzie tam wytwarzany elektryczny SUV klasy A (ID. Next). Model ten, jeszcze zamaskowany, pokazano we Frankfurcie podczas wystawy IAA. Decyzja o powstaniu fabryki produkujÄ…cej samochody kilku marek ma zostać podjÄ™ta do koÅ„ca roku.
* – wymienione plany nie obejmujÄ… spóÅ‚ek chiÅ„skich; inwestycje w fabryki i produkty finansujÄ… one z wÅ‚asnych Å›rodków.