• PrzenoÅ›ne szybkie Å‚adowarki mogÄ… uzupeÅ‚nić sieć Å‚adowarek stacjonarnych i pozwalajÄ… zasilić auto w energiÄ™ tam, gdzie to potrzebne
• Thomas Schmall, Prezes ZarzÄ…du Volkswagen Group Components, powiedziaÅ‚: „To caÅ‚kowicie nowe podejÅ›cie do budowy i rozbudowy sieci stacji Å‚adowania samochodów elektrycznych.”
• Mark Möller, Kierownik ds. Rozwoju Technicznego w Volkswagen Group Components, powiedziaÅ‚: „DziÄ™ki przenoÅ›nym Å‚adowarkom energia pochodzÄ…ca ze źródeÅ‚ odnawialnych może być przechowywana aż do momentu użycia.”
• Zasadniczym elementem przenoÅ›nej Å‚adowarki jest akumulator wykorzystywany w samochodach elektrycznych skonstruowanych na moduÅ‚owej platformie MEB
UrzÄ…dzenie może zasilać jednoczeÅ›nie cztery samochody – dwa z nich w procesie szybkiego Å‚adowania prÄ…dem staÅ‚ym. CaÅ‚kowita pojemność energetyczna Å‚adowarki wynosi do 360 kWh i wystarcza przeciÄ™tnie do zasilenia 15 elektrycznych pojazdów, na przykÅ‚ad takich jak przyszÅ‚e samochody elektryczne Volkswagena z nowej rodziny ID*. DziÄ™ki technologii szybkiego Å‚adowania proces zaopatrzenia auta w energiÄ™** trwa Å›rednio zaledwie 17 minut. Gdy poziom energii zgromadzonej w akumulatorze urzÄ…dzenia spadnie poniżej 20 procent, wystarczy go po prostu wymienić na naÅ‚adowany akumulator. JeÅ›li natomiast Å‚adowarka zostanie podÅ‚Ä…czona do sieci prÄ…du zmiennego o mocy do 30 kW, jej akumulator bÄ™dzie siÄ™ sam Å‚adowaÅ‚. Jeżeli akumulator Å‚adowarki zostanie przy tym zasilony prÄ…dem pochodzÄ…cym ze źródeÅ‚ odnawialnych, np. energii sÅ‚onecznej lub energii wiatru, Å‚adowarka sprawi, że z punktu widzenia emisji dwutlenku wÄ™gla samochód bÄ™dzie siÄ™ poruszaÅ‚ w sposób neutralny dla Å›rodowiska.
Pierwsze przenoÅ›ne szybkie Å‚adowarki zostanÄ… w ramach projektu pilotażowego zamontowane w gÅ‚ównej fabryce Volkswagen AG w pierwszym póÅ‚roczu 2019 roku, stajÄ…c siÄ™ elementem powstajÄ…cej w Wolfsburgu infrastruktury zaopatrzenia elektrycznych aut w energiÄ™. Od 2020 roku Å‚adowarki majÄ… być też stosowane w innych miastach i gminach. Thomas Schmall, Prezes ZarzÄ…du Volkswagen Group Components, powiedziaÅ‚: „PrzenoÅ›ne stacje Å‚adowania sÄ… ważnym krokiem w kierunku stworzenia wydajnej sieci punktów Å‚adowania. Można je ustawić w dowolnym miejscu, w zależnoÅ›ci od potrzeb – z podÅ‚Ä…czeniem do zasilania lub bez niego. Ta elastyczność umożliwia zupeÅ‚nie nowe podejÅ›cie do szybkiej rozbudowy sieci stacji Å‚adowania. DziÄ™ki przenoÅ›nym Å‚adowarkom w miastach można, na przykÅ‚ad, wskazać najbardziej odpowiednie miejsca do budowy staÅ‚ych punktów Å‚adowania zanim wykona siÄ™ duże inwestycje w rozwój sieci. Ponadto, możliwe bÄ™dzie tymczasowe ustawienie dużej liczby stacji Å‚adowania – dokÅ‚adnie wtedy i tam, gdzie sÄ… one potrzebne.”
PrzenoÅ›ne stacje Å‚adowania mogÄ… być ustawione w okreÅ›lonych miejscach, w różnych punktach miasta. Ich lokalizacjÄ™ można ustalić za pomocÄ… aplikacji. Każda stacja umożliwia szybkie Å‚adowanie prÄ…dem staÅ‚ym o mocy do 100 kW. Oprócz samochodów elektrycznych można Å‚adować również e-rowery. JednoczeÅ›nie można Å‚adować do czterech pojazdów: dwa prÄ…dem staÅ‚ym i dwa prÄ…dem zmiennym. CaÅ‚kowita pojemność akumulatora wynosi do 360 kWh i wystarcza do naÅ‚adowania nawet 15 pojazdów elektrycznych. Istnieje również możliwość podÅ‚Ä…czenia przenoÅ›nej stacji Å‚adowania do zasilania, co pozwala na Å‚adowanie stacji prÄ…dem o mocy do 30 kW. PrzenoÅ›ne stacje Å‚adowania umożliwiajÄ… szybkie i Å‚atwe tworzenie punktów Å‚adowania pojazdów elektrycznych bez ponoszenia dużych nakÅ‚adów finansowych. Możliwość zmagazynowania energii pozwala odciążyć sieć w godzinach najwiÄ™kszego poboru prÄ…du, np. gdy wieczorem wiÄ™kszość użytkowników elektrycznych samochodów podÅ‚Ä…czy je do miejskiej sieci elektrycznej.
„Nasze mobilne stacje Å‚adowania majÄ… również innÄ… zaletÄ™” – mówi Mark Möller, Kierownik ds. Rozwoju Technicznego w Volkswagen Group Components. „MogÄ… być zasilane energiÄ… pochodzÄ…cÄ… ze źródeÅ‚ odnawialnych – z paneli sÅ‚onecznych lub energiÄ… wiatru. Taki „zielony” prÄ…d jest gromadzony i przechowywany w akumulatorze Å‚adowarki, dziÄ™ki czemu samochody elektryczne można zasilać w sposób neutralny dla Å›rodowiska pod wzglÄ™dem emisji CO2.” Dlatego w Å‚adowarce zastosowano taki rodzaj akumulatora, jaki wykorzystuje siÄ™ w pojazdach konstruowanych w oparciu o moduÅ‚owÄ… platformÄ™ MEB koncernu Volkswagen – dziÄ™ki temu akumulatory aut elektrycznych otrzymujÄ… drugie życie. Pojemność każdej „baterii” z czasem siÄ™ zmniejsza, a gdy osiÄ…gnie zdefiniowany niski poziom, wymienia siÄ™ jÄ… na nowÄ…. Taki akumulator po pomyÅ›lnym przejÅ›ciu dokÅ‚adnej diagnostyki może zostać zastosowany w przenoÅ›nej Å‚adowarce i być nadal użytkowany. DziÄ™ki temu znacznie zmniejsza siÄ™ zapotrzebowanie na cenne surowce do produkcji akumulatorów.
Rozbudowana sieć punktów Å‚adowania jest jednym z podstawowych warunków, aby przekonać klientów do zakupu pojazdów elektrycznych, takich jak przyszÅ‚e samochody elektryczne Volkswagena z nowej rodziny ID*. Realizacja tego celu jest gÅ‚ównym wyzwaniem, przed którymi stoi nie tylko Volkswagen Group Components, ale również inne firmy, aby zapewnić przeÅ‚om w e-mobilnoÅ›ci. Od 1 stycznia 2019 r. DziaÅ‚ Components bÄ™dzie niezależnÄ… jednostkÄ… w ramach Grupy Volkswagen. PrzenoÅ›na Å‚adowarka to urzÄ…dzenie skonstruowane przez dziaÅ‚ komponentów koncernu Volkswagen. DziÄ™ki niej obieg korzystania z akumulatorów jest zamkniÄ™ty. RozpoczÄ™cie produkcji jest planowane na 2020 rok.
* – model studyjny, nie oferowany do sprzedaży i nie podlega dyrektywie EC 1999/94
** – podczas Å‚adowania energiÄ… elektrycznÄ… o mocy okoÅ‚o 28 kWh. Odpowiada to okoÅ‚o 80 procentom pojemnoÅ›ci akumulatora wspóÅ‚czesnego e-Golfa [e-Golf – zużycie energii w kWh/100 km: w cyklu mieszanym miÄ™dzy 14,1 i 13,2; emisja CO2 w g/km: w cyklu mieszanym 0; efektywność energetyczna A+]