Globalne dostawy pojazdów marki Volkswagen Samochody Dostawcze spadÅ‚y w 2022 roku do 328 600 sztuk (rok wczeÅ›niej 359 500), ale udziaÅ‚y w rynku w kluczowych regionach znacznie wzrosÅ‚y: na przykÅ‚ad w Europie o 1,5 punktu procentowego, do obecnego udziaÅ‚u wynoszÄ…cego prawie 13 procent. ZwÅ‚aszcza udziaÅ‚ w rodzimym rynku firmy, czyli w Niemczech, wzrósÅ‚ znaczÄ…co - do ponad 23 procent. Na tamtejszym rynku dostawy do klientów wzrosÅ‚y do ponad 98 000 pojazdów (wzrost w porównaniu z rokiem ubiegÅ‚ym: 8%). DziÄ™ki wprowadzeniu na rynek modeli ID. Buzz i ID. Buzz Cargo, Volkswagen Samochody Dostawcze zwiÄ™kszyÅ‚ dostawy pojazdów w peÅ‚ni elektrycznych do 7500 egzemplarzy. Sprzedano ich ponad dwukrotnie wiÄ™cej niż rok wczeÅ›niej. Duży popyt na samochody marki Volkswagen Samochody Dostawcze utrzymywaÅ‚ siÄ™ w 2022 roku na wysokim poziomie: zebrane zamówienia osiÄ…gnęły rekordowy poziom prawie 300 000 pojazdów.
Zysk operacyjny wzrósÅ‚ o niemal miliard euro w zaledwie dwa lata
W porównaniu z rokiem 2021 sprzedaż wzrosÅ‚a o ponad 15 procent, do wartoÅ›ci 11,5 mld euro, a zysk operacyjny do 529 mln euro. „JeÅ›li weźmiemy pod uwagÄ™ lata 2021 i 2022, to nasz Å‚Ä…czny zysk wynosi okoÅ‚o miliarda euro” - powiedziaÅ‚ Michael Obrowski, czÅ‚onek zarzÄ…du marki Volkswagen Samochody Dostawcze ds. finansów. Rentowność ze sprzedaży w roku 2022 również znacznie wzrosÅ‚a - do 4,6 procent - i przewiduje siÄ™, że w bieżącym roku przekroczy granicÄ™ 5 procent. Obrowski wyjaÅ›niÅ‚, że tak dobre wyniki wynikajÄ… z pozytywnych efektów miksu produktowego i utrzymujÄ…cego siÄ™ trendu w kierunku wysokomarżowych modeli z wyższej póÅ‚ki. Innymi kluczowymi czynnikami przyczyniajÄ…cymi siÄ™ do zysków byÅ‚y konsekwentna dyscyplina kosztowa firmy oraz rozwiniÄ™ta dziaÅ‚alność w zakresie samochodów używanych i obsÅ‚ugi posprzedażnej. Nowy ID. Buzz i Nowy Amarok uwolniÄ… dodatkowy potencjaÅ‚ wzrostu na najbliższe lata. „Naszym celem na ten rok jest poprawa dodatnich przepÅ‚ywów pieniężnych netto do ponad 500 mln euro” - wyjaÅ›niÅ‚ Obrowski.
ID. Buzz, jak żaden inny samochód, zdefiniowaÅ‚ rok 2022
Przedsprzedaż modeli ID. Buzz Pro i ID. Buzz Cargo w roku 2022 cieszyÅ‚a siÄ™ ogromnym powodzeniem – wpÅ‚ynęło na nie ponad 21 000 zamówieÅ„. Do tej pory sprzedano już ponad 32 000 sztuk obu wersji tego modelu. A to jeszcze nie wszystko. W peÅ‚ni elektryczny, poÅ‚Ä…czony w sieci Bulli zdobywa niemal wszystkie krajowe i miÄ™dzynarodowe nagrody w swojej klasie, w tym najbardziej prestiżowy tytuÅ‚ Van of the Year 2023. Dr Carsten Intra podkreÅ›la: „ID. Buzz to platforma technologiczna i sympatyczny pojazd w jednym. Gdziekolwiek siÄ™ pojawi, ludzie odwracajÄ… gÅ‚owy w jego kierunku i sÄ… wyraźnie zachwyceni! To wÅ‚aÅ›nie ten entuzjazm naszych klientów stanowi o sile marki Volkswagen Samochody Dostawcze.” Wraz ze Å›wiatowÄ… premierÄ… i wprowadzeniem na rynek Nowego Amaroka, Volkswagen Samochody Dostawcze kontynuuje historiÄ™ sukcesu swojego pick-upa klasy premium. Również w tym przypadku prezes Carsten Intra dostrzega duży potencjaÅ‚ dla klientów: „Ten pojazd również ma to, czego potrzeba, by zmienić klientów w fanów.”
Dziesięciopunktowy plan na rok 2023
Carsten Intra przedstawiÅ‚ dziesiÄ™ciopunktowy plan na bieżący rok. Jego konkretne cele i dziaÅ‚ania przyczyniajÄ… siÄ™ do realizacji strategii korporacyjnej GRIP 2030. ObejmujÄ… one dalszÄ… elektryfikacjÄ™ floty pojazdów marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Latem 2023 r. zostanie zaprezentowany ID. Buzz z dÅ‚ugim rozstawem osi. W tej wÅ‚aÅ›nie wersji Bulli powróci na rynek póÅ‚nocnoamerykaÅ„ski. Po Multivanie, Caddy bÄ™dzie kolejnym, który bÄ™dzie oferowany jako PHEV - czyli w wersji hybrydowej. W przyszÅ‚oÅ›ci elektryczna oferta aliansu Ford-Volkswagen zostanie poszerzona o furgonetkÄ™ w segmencie o Å‚adownoÅ›ci jednej tony.
Volkswagen Samochody Dostawcze wykorzysta wielki sukces swojej gamy modelowej California dodajÄ…c cyfrowe funkcje i usÅ‚ugi, tak by stworzyć „California Universe” – jeden Å›wiat marki na polu kamperów. W ciÄ…gu tego roku marka zaprezentuje również CaliforniÄ™ nowej generacji, bazujÄ…cÄ… na modelu Multivan.
Kolejnym zakresem dziaÅ‚aÅ„, na którym w 2023 roku skupi siÄ™ Volkswagen Samochody Dostawcze, bÄ™dzie realizacja strategii jazdy autonomicznej. Po decyzji Volkswagena z 2022 roku o zaprzestaniu inwestowania w ARGO AI w celu rozwoju autonomicznej jazdy, Volkswagen Samochody Dostawcze bÄ™dzie kontynuować swoje pierwotne plany z nowym partnerem. „W pierwszej poÅ‚owie roku wprowadzimy nowy system autonomicznej jazdy” - mówi Intra. Volkswagen Samochody Dostawcze jest wiodÄ…cÄ… markÄ… w zakresie jazdy autonomicznej w Grupie Volkswagen, przejmujÄ…c odpowiedzialność za rozwój takich obszarów biznesowych jak MaaS - (Mobility as a Service) i TaaS (Transport as a Service). W 2023 roku marka przeprowadzi wraz z nowym partnerem szeroko zakrojone testy jazdy w Monachium. W Hamburgu pierwsi klienci testowi wypróbujÄ… usÅ‚ugi autonomicznej mobilnoÅ›ci MOIA. Carsten Intra kontynuuje: „W 2025 roku zaprezentujemy PaÅ„stwu wersjÄ™ produkcyjnÄ… modelu ID. Buzz AD. PoczÄ…tkowo bÄ™dÄ… one wykorzystywane przez MOIA w Hamburgu, ale w Å›lad za nimi pójdÄ… inne miasta w Niemczech i USA."
„Zrównoważony rozwój to nie tylko punkt w naszym programie. To tak naprawdÄ™ podstawa wszystkiego, co robimy” - mówi Intra. Rozumienie zrównoważonego rozwoju przez markÄ™ wykracza daleko poza redukcjÄ™ emisji CO2 w swojej flocie pojazdów: „Chcemy aktywnie robić swoje, by przyczynić siÄ™ do przekazania przyszÅ‚ym pokoleniom nienaruszonych podstaw do życia i pracy. To jest nasza wizja i nasza odpowiedzialność” - wyjaÅ›nia prezes marki Volkswagen Samochody Dostawcze. „W roku bieżącym chcemy przenieść to spostrzeżenie do kompleksowej strategii - "strategii ESG" dla obszarów Environment, Social Responsibility i Governance.”
Carsten Intra podsumowuje: „JesteÅ›my topowym w Europie dostawcÄ… pojazdów użytkowych. JesteÅ›my numerem jeden w Europie w zakresie samochodów rodzinnych i wypoczynkowych. A na ogromnym rynku mobilnoÅ›ci autonomicznej jesteÅ›my na pole position. Krótko mówiÄ…c: Volkswagen Samochody Dostawcze jest na dobrej drodze!".