Podczas gdy firma odnotowaÅ‚a skromny wzrost na rynkach europejskich, obarczona kryzysem sytuacja gospodarcza na Bliskim Wschodzie, w Ameryce PoÅ‚udniowej i Australii doprowadziÅ‚a do spadku sprzedaży na tych rynkach, który nie mógÅ‚ być w peÅ‚ni zrekompensowany w innych regionach. JednoczeÅ›nie w Polsce w roku 2019 zarejestrowano o 17% wiÄ™cej nowych, dostawczych Volkswagenów (13 055 egz.) niż w roku 2018.
Europa Zachodnia: Na tym rynku Volkswagen Samochody Dostawcze oddaÅ‚ do rÄ…k klientów 338 600 nowych pojazdów. To o 0,5% wiÄ™cej niż w roku 2018 (2018: 337 000 aut). NajwiÄ™kszym rynkiem w tym regionie sÄ… Niemcy, gdzie dostarczono 126 000 pojazdów (2018: 127 600 sztuk; -0,8%). NajwiÄ™kszym rynkiem eksportowym dla marki pozostaje wciąż – pomimo uruchomienia procedur Brexitu – Wielka Brytania. Dostarczono tam 48 200 nowych, dostawczych Volkswagenów – o 2,4% wiÄ™cej niż w 2018 (2018: 47 000). Inne znaczÄ…ce dla VWSD rynki Zachodniej Europy to:
-
Francja: 20 300 pojazdów (-3,8%);
-
Hiszpania: 18 000 pojazdów (+8,4%);
-
WÅ‚ochy: 13 500 pojazdów (+0,4%).
Europa Åšrodkowa i Wschodnia: W roku 2019 na rynkach tego regionu koncern odnotowaÅ‚ pozytywny trend wzrostowy – o 8,8%, do 47 600 egzemplarzy. Tylko w Polsce, w caÅ‚ym roku 2019 zarejestrowano 13 055 nowych dostawczych Volkswagenów (homologacje ciężarowe, osobowe i kampery)– o 17% wiÄ™cej niż w roku 2018 (2018: 11 192 szt.). W ten sposób marka Volkswagen Samochody Dostawcze zostaÅ‚a liderem rejestracji lekkich samochodów dostawczych w naszym kraju w roku 2019.
Ameryka PóÅ‚nocna i PoÅ‚udniowa: W Meksyku (region Ameryki PóÅ‚nocnej) dostawy samochodów dostawczych marki Volkswagen wzrosÅ‚y o 18%, do 11 300 sztuk. W Ameryce PoÅ‚udniowej natomiast, spadÅ‚y o 14,5%, do 38 000 aut. NajwiÄ™kszym w tym regionie rynkiem byÅ‚a w ubiegÅ‚ym roku Brazylia, gdzie marka sprzedaÅ‚a 18 900 samochodów – wiÄ™cej o 6,6 procent. W Argentynie, z powodu recesji dostawy samochodów marki Volkswagen Samochody Dostawcze spadÅ‚y o 30,4%, do 11 200 pojazdów.
Afryka i region Azji i Pacyfiku: W Afryce marka sprzedaÅ‚a w roku 2019 20 700 aut, o 7,4% wiÄ™cej niż w 2018. W regionie Azji i Pacyfiku z kolei dostarczono 23 200 pojazdów – spadek o 13,4%. Powodem spadku sprzedaży w tym regionie byÅ‚y przede wszystkim spowolnienie gospodarcze i katastrofy naturalne w Australii.
Bliski Wschód: NapiÄ™cia geopolityczne i spadek wartoÅ›ci walut, zwÅ‚aszcza w Turcji, spowodowaÅ‚y, że liczba dostarczonych w regionie Bliskiego Wschodu pojazdów dostawczych marki Volkswagen spadÅ‚a o 35,8%, do 12 200 pojazdów. UtrzymujÄ…ca siÄ™ niestabilna sytuacja rynkowa w Turcji, doprowadziÅ‚a do dramatycznego spadku sprzedaży marki w tym kraju do 9500 pojazdów (rok wczeÅ›niej 16 450; -42,2%).
Dostawy w rozbiciu na poszczególne linie modelowe:
-
Seria modelowa T: 192 455 pojazdów (- 4,8%);
-
Caddy: 155 136 pojazdów (- 1,8%);
-
Amarok: 72 513 pojazdów (- 10,4%);
-
Crafter: 70 974 pojazdy (+21,4%).