PrzyszÅ‚ość motoryzacji należy do samochodów elektrycznych i autonomicznych. Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie zaprezentowaliÅ›my auta elektryczne nowej generacji, w tym model I.D., który na jednym Å‚adowaniu potrafi przejechać 600 km, naÅ‚adowanie jego baterii do 80% trwa ok. 30 minut, a którego cena w momencie debiutu w salonach w 2020 roku bÄ™dzie porównywalna z cenÄ… Golfa z silnikiem wysokoprężnym o podobnej mocy. Pięć lat po rynkowej premierze, w 2025 roku, I.D. stanie siÄ™ pierwszym w peÅ‚ni autonomicznym modelem Volkswagena. To niezwykle ważne, gdyż ok. 90 procent wypadków powodowanych jest przez czÅ‚owieka, a automatyzacja jazdy jest w stanie im zapobiegać. Już dziÅ›, oferowane przez nas samochody, poczÄ…wszy od nowego Polo, przez Golfa, Passata czy Arteona wyposażone sÄ… w innowacyjne, bardzo zaawansowane systemy, sprawiajÄ…ce że podróż jest nie tylko bardziej komfortowa, ale również bezpieczniejsza” – powiedziaÅ‚ Tomasz Tonder, rzecznik prasowy marki Volkswagen.
Podczas wciąż trwajÄ…cej MiÄ™dzynarodowej Wystawy Samochodowej (IAA) we Frankfurcie marka Volkswagen zostaÅ‚a wyróżniona licznymi nagrodami przyznawanymi za design i innowacje. Szczególne znaczenie miaÅ‚ wÅ›ród nich tytuÅ‚ „Most Innovative Brand 2017” przyznany marce Volkswagen przez jury Plus X Award. WczeÅ›niej w tym roku Volkswagen zostaÅ‚ wyróżniony także przez Center of Automotive Management (CAM) tytuÅ‚em „Najbardziej Innowacyjnej Marki Wielkoseryjnej”. Nagroda cieszÄ…ca siÄ™ ogromnym prestiżem w branży zostaÅ‚a wrÄ™czona podczas specjalnej uroczystoÅ›ci we Frankfurcie Stefanowi Giesowi, dyrektorowi DziaÅ‚u Konstrukcji UkÅ‚adów Jezdnych w Volkswagenie. Center of Automotive Management jest niezależnym instytutem naukowym prowadzÄ…cym doÅ›wiadczalne badania nad pojazdami i wraz z PricewaterhouseCoopers od kilku lat co roku przyznaje nagrody dla najbardziej innowacyjnych producentów samochodów. W tegorocznych badaniach uwzglÄ™dniono 60 globalnych marek samochodowych. Volkswagen obroniÅ‚ tytuÅ‚, jaki przyznano mu już w ubiegÅ‚ym roku.
W oficjalnym dokumencie CAM i PwC uzasadniajÄ…cym przyznanie tegorocznej nagrody napisano: „PrezentujÄ…c ponad 60 różnych innowacji Volkswagen okazaÅ‚ siÄ™ najbardziej innowacyjnÄ… masowÄ… markÄ… i to z dużą przewagÄ… nad konkurentami”. Obok wielokrotnie nagradzanych systemów zwiÄ™kszajÄ…cych bezpieczeÅ„stwo podróżowania – jak system automatycznego hamowania po kolizji i Emergency Assist, który gdy kierowca (np. z powodu zasÅ‚abniÄ™cia) przestanie kontrolować pojazd, nie tylko spowoduje wyhamowanie samochodu (w zakresie możliwoÅ›ci urzÄ…dzenia), ale też skieruje go na skrajny prawy pas jezdni, jeÅ›li ten okaże siÄ™ w danej chwili wolny – wysoko oceniono system wspomagajÄ…cy manewrowanie autem z przyczepÄ… (Trailer Assist). System ten Volkswagen oferuje teraz nie tylko w Passacie i Tiguanie, ale również w bardzo popularnym Golfie, który jest najchÄ™tniej kupowanym autem w Europie.
Od debiutu nowego Polo, skonstruowanego na moduÅ‚owej platformie MQB, wiele systemów dostÄ™pnych do tej pory w wiÄ™kszych i droższych modelach Volkswagena jest dostÄ™pnych także w jednym z najbardziej zaawansowanych na Å›wiecie maÅ‚ych samochodów. Już wersja podstawowa nowego Polo jest seryjnie wyposażona w system obserwacji otoczenia przed autem z funkcjÄ… awaryjnego hamowania w mieÅ›cie i z systemem wykrywania pieszych. Po raz pierwszy do wyposażenia seryjnego Polo należy również ukÅ‚ad automatycznego hamowania po kolizji, który pomaga uniknąć kolejnych zderzeÅ„ lub zminimalizować ich skutki. Za sprawÄ… systemów asystujÄ…cych, dostÄ™pnych jako wyposażenie dodatkowe, uÅ‚atwiajÄ…cych zmianÄ™ pasa ruchu czy wyjazd z miejsca parkingowego oraz aktywnemu tempomatowi, Polo jest jednym z najbezpieczniejszych i najbardziej komfortowych w użytkowaniu aut w swoim segmencie.
NowÄ… flagowÄ… limuzynÄ™ – Arteon – Volkswagen wyposażyÅ‚ w systemy asystujÄ…ce, które dziaÅ‚ajÄ… z wyprzedzeniem. Należą do nich aktywny tempomat (ACC) nowej generacji, który uwzglÄ™dnia teraz, miÄ™dzy innymi, ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci, zakrÄ™ty, ronda i rozjazdy dróg, automatycznie dopasowujÄ…c do nich prÄ™dkość jazdy samochodu (w ramach możliwoÅ›ci dziaÅ‚ania systemu i stosownie do przepisów w danym kraju) oraz nowe dynamiczne reflektory skrÄ™tne dziaÅ‚ajÄ…ce z wyprzedzeniem, które – dziÄ™ki danym GPS oraz danym pochodzÄ…cym z nawigacji – „wiedzÄ…” wczeÅ›niej kiedy samochód znajdzie siÄ™ w zakrÄ™cie i uruchamiajÄ… funkcjÄ™ doÅ›wietlania jeszcze zanim Arteon wjedzie w Å‚uk drogi. Wyposażony w te systemy Volkswagen Arteon speÅ‚nia wymagania drugiego poziomu w piÄ™ciostopniowej skali autonomicznej jazdy.
Do najbardziej zaawansowanych technicznie systemów, które w istotny sposób przyczyniajÄ… siÄ™ do poprawy bezpieczeÅ„stwa i komfortu użytkowania w samochodach Volkswagena należą:
• adaptacyjny tempomat (ACC) – system ten uwzglÄ™dnia ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci oraz dane dotyczÄ…ce trasy przejazdu zaczerpniÄ™te z systemu nawigacyjnego po to, aby automatycznie dobrać wÅ‚aÅ›ciwe tempo jazdy. Dotychczas system ten jedynie utrzymywaÅ‚ staÅ‚Ä… odlegÅ‚ość od poprzedzajÄ…cego pojazdu – wystarczyÅ‚o zaprogramować żądanÄ… prÄ™dkość, a hamowaniem i przyspieszaniem zarzÄ…dzaÅ‚ automatyczny system utrzymywania odlegÅ‚oÅ›ci. Pierwszym modelem Volkswagena, który potrafi reagować na zmieniajÄ…ce siÄ™ warunki drogowe jest wÅ‚aÅ›nie Arteon. Poprzez kamerÄ™ i poÅ‚Ä…czony z niÄ… system rozpoznawania znaków drogowych Arteon odczytuje ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci oraz tablice oznaczajÄ…ce teren zabudowany. ACC uwzglÄ™dnia w swoim dziaÅ‚aniu zmieniajÄ…cÄ… siÄ™ dopuszczalnÄ… prÄ™dkość na trasie przejazdu. KorzystajÄ…c z danych nawigacji Arteon rozpoznaje swoje poÅ‚ożenie na drodze i z wyprzedzeniem dopasowuje prÄ™dkość jazdy do warunków, np. zmniejszajÄ…c jÄ… przed zakrÄ™tem czy rondem. DziÄ™ki temu, że system reguluje prÄ™dkość auta z wyprzedzeniem wzrasta komfort jazdy i zmniejsza siÄ™ zużycie paliwa.
• system wspomagajÄ…cy jazdÄ™ w korku (Traffic Jam Assist) – Volkswagen opracowaÅ‚ go korzystajÄ…c z systemów Lane Assist (utrzymuje auto na wÅ‚aÅ›ciwym pasie ruchu) oraz ACC. Jest on dostÄ™pny w samochodach z dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… skrzyniÄ… biegów (DSG). System ten sprawia, że jazda w powoli poruszajÄ…cym siÄ™ korku staje siÄ™ wygodniejsza. DziÄ™ki wspóÅ‚pracy systemów asystujÄ…cych pojazd do prÄ™dkoÅ›ci 60 km/h jedzie częściowo automatycznie. PodstawÄ… dziaÅ‚ania jest tu Lane Assist, który peÅ‚ni rolÄ™ adaptacyjnego systemu utrzymujÄ…cego tor jazdy. Drugim systemem dziaÅ‚ajÄ…cym w ramach asystenta jazdy w korku jest ACC, który pozwala autu automatycznie hamować i przyspieszać.
• Front Assist z funkcjami awaryjnego hamowania w mieÅ›cie (City) i rozpoznawanie pieszych – system ostrzegajÄ…cy przed kolizjÄ… i powodujÄ…cy automatyczne hamowanie w sytuacji zagrożenia. Jego elementem jest funkcja awaryjnego hamowania (City). Najnowsza wersja systemu „zauważa” nie tylko inne samochody, lecz także pieszych, którzy poruszajÄ… siÄ™ w poprzek jezdni. JeÅ›li pieszemu groziÅ‚oby ryzyko potrÄ…cenia, system ostrzeże o tym kierowcÄ™, a w ostatecznoÅ›ci spowoduje automatyczne hamowanie auta.
• Emergency Assist – system, który wkracza do dziaÅ‚ania, gdy kierowca z powodów zdrowotnych starci kontrolÄ™ nad pojazdem. System ten (w ramach możliwoÅ›ci dziaÅ‚ania) nie tylko zatrzyma auto, ale też skieruje je – o ile pozwoli na to sytuacja na drodze – na skrajny prawy pas jezdni. W Emergency Assist wspóÅ‚dziaÅ‚ajÄ…̨ ze sobÄ… ACC (aktywny tempomat), Side Assist (asystent zmiany pasa ruchu), Lane Assist (asystent utrzymywania samochodu na pasie ruchu) oraz Park Assist (system wspomagajÄ…cy parkowanie).
• Trailer Assist – częściowo automatyczna jazda z przyczepÄ…. System zdejmuje z kierowcy trud zastanawiania siÄ™ nad tym jak mocno cofajÄ…c auto powinien skrÄ™cić kierownicÄ™ w lewo, aby skierować przyczepÄ™ w prawo – lub odwrotnie. System uÅ‚atwia również cofanie auta z przyczepÄ… po prostej na dÅ‚uższym dystansie. DziÄ™ki Trailer Assist obydwa manewry stajÄ… siÄ™ niezwykle Å‚atwe.
Powyższe systemy przybliżajÄ… Volkswagena do skonstruowania samochodu, który bÄ™dzie mógÅ‚ poruszać siÄ™ caÅ‚kowicie automatycznie, czyli tzw. pojazdu autonomicznego. Od 2025 roku w peÅ‚ni automatyczny tryb jazdy „I.D. Pilot” bÄ™dzie oferowany do samochodów elektrycznych z rodziny I.D., które już niedÅ‚ugo wzbogacÄ… ofertÄ™ Volkswagena. W 2020 roku Volkswagen wprowadzi na rynek kompaktowego, caÅ‚kowicie elektrycznego czterodrzwiowego I.D. plasujÄ…cego siÄ™ w klasie Golfa oraz nowoczesnego SUV-a – I.D. CROZZ. W 2022 roku w sprzedaży znajdzie siÄ™ I.D. BUZZ – nowe wcielenie legendarnego Volkswagena Bulli.
Klaus Bischoff, gÅ‚ówny stylista marki Volkswagen, powiedziaÅ‚ –
„Zanim wziÄ™liÅ›my do rÄ™ki oÅ‚ówek, by naszkicować I.D., gorÄ…co dyskutowaliÅ›my na temat przyszÅ‚ej motoryzacji. Nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci, że samochody, które bÄ™dÄ… poruszać siÄ™ po naszych ulicach pojutrze bardziej niż kiedykolwiek stanÄ… siÄ™ miejscem intensywnej komunikacji. Open Space modelu I.D. jest wÅ‚aÅ›nie takim miejscem. NapÄ™d elektryczny daje stylistom znacznie wiÄ™kszÄ… swobodÄ™. Zmniejszamy otwory, którymi dopÅ‚ywa powietrze chÅ‚odzÄ…ce, osie samochodu projektujemy znacznie bliżej przodu i tyÅ‚u auta - stwarzamy zupeÅ‚nie nowe proporcje”.