Auta tego typu majÄ… być wykorzystywane już w 2021 roku w zakresie usÅ‚ug zwiÄ…zanych z mobilnoÅ›ciÄ…, jak wspólne przejazdy (ride sharing) czy transport pasażerski (ride hailing).
W zwiÄ…zku z tym Ford inwestuje w cztery firmy start-up lub rozpoczyna z nimi wspóÅ‚pracÄ™ nad rozwojem samochodów autonomicznych, a także podwaja liczbÄ™ pracowników w Dolinie Krzemowej i powiÄ™ksza oddziaÅ‚ w Palo Alto.
„Kolejna dekada zapisze siÄ™ na kartach historii pod znakiem samochodów autonomicznych, które bÄ™dÄ… miaÅ‚y duży wpÅ‚yw na losy spoÅ‚eczeÅ„stwa, podobnie jak to miaÅ‚o miejsce 100 lat temu w momencie stworzenia przez Forda ruchomej linii montażowej,” powiedziaÅ‚ Mark Fields, prezes Forda i dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy. „Chcemy wprowadzić do eksploatacji samochody autonomiczne, które zapewniÄ… bezpieczeÅ„stwo milionom ludzi na caÅ‚ym Å›wiecie i pomogÄ… rozwiÄ…zać problemy spoÅ‚eczne i Å›rodowiskowe, sÅ‚użąc wszystkim klientom, a nie tylko tym, których stać na samochody luksusowe.”
Wprowadzenie na rynek samochodów autonomicznych do 2021 roku to część planu Ford Smart Mobility, majÄ…cego na celu objÄ™cie przez Forda wiodÄ…cej pozycji na rynku pod kÄ…tem innowacji z zakresu Å‚Ä…cznoÅ›ci, mobilnoÅ›ci, satysfakcji klientów oraz przetwarzania i analizy zbiorów danych.
Lider w zakresie opracowywania samochodów autonomicznych
Ford pracuje nad w peÅ‚ni autonomicznymi samochodami już od ponad 10 lat, a pierwszym pojazdem Forda tego typu wprowadzonym na rynek bÄ™dzie konstrukcja bez elementów sterowania, jak kierownica czy pedaÅ‚y, opisana przez stowarzyszenie SAE International, jako czwarty poziom automatyzacji. Taki samochód bÄ™dzie produkowany masowo i przeznaczony do wykorzystania w zakresie usÅ‚ug zwiÄ…zanych z mobilnoÅ›ciÄ…, jak wspólne przejazdy (ride sharing) czy transport pasażerski (ride hailing).
„Ford może poszczycić siÄ™ ponad dziesiÄ™cioletnim doÅ›wiadczeniem w opracowywaniu i testowaniu w peÅ‚ni autonomicznych pojazdów,” powiedziaÅ‚ Raj Nair, dyrektor ds. technicznych Forda oraz wiceprezes wykonawczy, Global Product Development. „Mamy strategicznÄ… przewagÄ™ nad konkurencjÄ…, ponieważ potrafimy poÅ‚Ä…czyć technikÄ™ teledetekcji z zaawansowanymi rozwiÄ…zaniami inżynieryjnymi, co pozwala zbudować samochody o wysokiej jakoÅ›ci. Tego wÅ‚aÅ›nie trzeba, aby zaoferować samochody autonomiczne milionom ludzi na caÅ‚ym Å›wiecie.”
W tym roku Ford ogÅ‚osiÅ‚ plany potrojenia floty w peÅ‚ni autonomicznych pojazdów testowych do 30 modeli Fusion Hybrid, które bÄ™dÄ… testowane na drogach i torach testowych w Kalifornii, Arizonie i Michigan. W ten sposób Ford bÄ™dzie dysponowaÅ‚ najwiÄ™kszÄ… flotÄ… samochodów autonomicznych spoÅ›ród wszystkich producentów. Co wiÄ™cej, Ford planuje potroić swojÄ… flotÄ™ po raz kolejny w przyszÅ‚ym roku.
Ford, jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej przeprowadziÅ‚ testy swoich samochodów w Mcity - symulujÄ…cym warunki miejskie placu testowym zlokalizowanym przy Uniwersytecie Michigan; jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej zademonstrowaÅ‚ możliwoÅ›ci samochodu autonomicznego w zimowych warunkach na terenie pokrytym Å›niegiem i jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej przetestowaÅ‚ swoje samochody autonomiczne nocÄ… w caÅ‚kowitej ciemnoÅ›ci w ramach programu rozwojowego czujników LiDAR.
W celu wprowadzenia do eksploatacji samochodów autonomicznych w 2021 roku Ford poinformowaÅ‚ o czterech kluczowych projektach, które pozwolÄ… przyspieszyć badania w zakresie zaawansowanych algorytmów, mapowania 3D, czujników LiDAR, radarów oraz kamer:
· Velodyne: Ford zainwestowaÅ‚ w firmÄ™ Velodyne z siedzibÄ… w Dolinie Krzemowej - lidera w opracowywaniu czujników typu LiDAR. Celem wspóÅ‚pracy jest przyspieszenie wprowadzenia do produkcji seryjnej bardziej przystÄ™pnych cenowo czujników LiDAR przeznaczonych do wykorzystania w branży motoryzacyjnej. Ford już od dawna z powodzeniem wspóÅ‚pracuje z firmÄ… Velodyne. Już 10 lat temu Ford jako jeden z pierwszych producentów wykorzystaÅ‚ LiDAR zarówno w przypadku mapowania w wysokiej rozdzielczoÅ›ci, jak i jazdy autonomicznej.
· SAIPS: Ford nabyÅ‚ zlokalizowanÄ… w Izraelu firmÄ™ zajmujÄ…cÄ… siÄ™ cyfrowym rozpoznawaniem obrazu oraz problemem uczenia siÄ™ maszyn, aby zyskać wiÄ™ksze doÅ›wiadczenie w zakresie sztucznej inteligencji oraz przyspieszyć rozwój zaawansowanych algorytmów cyfrowego rozpoznawania obrazu. SAIPS opracowaÅ‚ specjalne algorytmy w zakresie przetwarzania obrazów i wideo, uczenia siÄ™ maszyn oraz przetwarzania i klasyfikacji sygnaÅ‚ów - wszystko to odegra kluczowÄ… rolÄ™ w stworzeniu przez Forda samochodów autonomicznych, które bÄ™dÄ… siÄ™ w stanie nauczyć swojego otoczenia oraz do niego dostosować.
· Nirenberg Neuroscience LLC: Ford zawarÅ‚ umowÄ™ licencyjnÄ… na wyÅ‚Ä…czność z Nirenberg Neuroscience - firmÄ… zajmujÄ…cÄ… siÄ™ systemami wizyjnymi zaÅ‚ożonÄ… przez neurobiologa dr SheilÄ™ Nirenberg, która rozszyfrowaÅ‚a kod neuronowy wykorzystywany przez oko do przekazywania informacji wizualnych do mózgu. PozwoliÅ‚o to stworzyć platformÄ™ systemu wizyjnego przeznaczonÄ… do nawigowania, rozpoznawania obiektów, rozpoznawania twarzy oraz do innych funkcji. Platforma ta ma wiele potencjalnych zastosowaÅ„ - dr Nirenberg stosuje jÄ… na przykÅ‚ad do opracowania urzÄ…dzenia do przywracania wzroku pacjentom cierpiÄ…cym na choroby zwyrodnieniowe siatkówki. WspóÅ‚praca Forda z Nirenberg Networks pozwoli wykorzystać w pojazdach autonomicznych inteligencjÄ™ podobnÄ… do ludzkiej.
· Civil Maps: Ford zainwestowaÅ‚ w firmÄ™ Civil Maps z siedzibÄ… w Barkley w Kalifornii w celu rozwiniÄ™cia możliwoÅ›ci map 3D o wysokiej rozdzielczoÅ›ci. Firma ta opracowaÅ‚a pionierskÄ… i innowacyjnÄ… technikÄ™ mapowania 3D, która pozwala na skalowanie i bardziej efektywne wykorzystywanie zasobów, niż w systemach oferowanych obecnie. DziÄ™ki temu Ford bÄ™dzie mógÅ‚ opracować precyzyjne mapy 3D w wysokiej rozdzielczoÅ›ci, które posÅ‚użą samochodom autonomicznym do identyfikowania swojego otoczenia.
Rozwój w Dolinie Krzemowej
Ford rozszerza swojÄ… obecność w Dolinie Krzemowej, tworzÄ…c dedykowany kampus w Palo Alto. Dodanie dwóch nowych budynków do znajdujÄ…cego siÄ™ tam centrum badaÅ„ i innowacji Research and Innovation Center i stworzenie nowego kampusu pozwoli firmie rozszerzyć swojÄ… dziaÅ‚alność w tym regionie oraz podwoić do roku 2017 zespóÅ‚ pracujÄ…cy nad nowymi inicjatywami w Palo Alto.
„Nasza obecność w Dolnie Krzemowej ma ogromne znaczenie w przyspieszeniu prac badawczo-rozwojowych z zakresu programu Ford Smart Mobility,” powiedziaÅ‚ Ken Washington, wiceprezes, Ford Research and Advanced Engineering. „Naszym celem byÅ‚o zostanie czÅ‚onkiem spoÅ‚ecznoÅ›ci. DziÅ› wspóÅ‚pracujemy aktywnie z ponad 40 firmami typu start-up i zacieÅ›niamy wiÄ™zi z wieloma inkubatorami, dziÄ™ki czemu możemy przyspieszyć rozwój naszych zaawansowanych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych i usÅ‚ug.”
Od czasu otwarcia nowego centrum badaÅ„ i innowacji Ford Research and Innovation Center w Palo Alto w styczniu 2015 roku, obiekt ten staÅ‚ siÄ™ jednym z najwiÄ™kszych centrów badawczych należących do producenta aut w tym regionie. DziÅ› zespóÅ‚ z Palo Alto liczy ponad 130 badaczy, inżynierów i naukowców, którzy przyczyniajÄ… siÄ™ do zintegrowania Forda z ekosystemem Doliny Krzemowej.
Wielodyscyplinarny oddziaÅ‚ badaÅ„ i innowacji Research and Innovation Center w Palo Alto to najnowsze z blisko dwunastu należących do Forda globalnych centrów ds. badaÅ„, innowacji, technologii informacyjnych i inżynierii. Rozszerzony kampus Palo Alto zostanie otwarty w poÅ‚owie 2017 roku.