Test miaÅ‚ na celu wyodrÄ™bnienie różnic pomiÄ™dzy samochodem przednionapÄ™dowym, tylnonapÄ™dowym i autem z napÄ™dem 4x4 w typowo zimowych warunkach eksploatacji, czyli na Å›liskiej i zaÅ›nieżonej nawierzchni. Na „polu walki” stanęły trzy modele Toyoty o odmiennych charakterach: rodzinny Auris, reprezentujÄ…cy segment kompaktowych samochodów z napÄ™dem na przedniÄ… oÅ›, rekreacyjny RAV4 z napÄ™dem AWD oraz sportowy GT86 z silnikiem umieszczonym z przodu i napÄ™dem kierowanym do tylnych kóÅ‚. Aby próba porównawcza byÅ‚a jak najbardziej miarodajna, we wszystkich autach testowych system stabilizacji toru jazdy zostaÅ‚ wyÅ‚Ä…czony.
Pierwszy na trasie przejazdu stawiÅ‚ siÄ™ Auris. Auto pokonaÅ‚o pierwszÄ… próbÄ™ - polegajÄ…cÄ… na jeździe po okrÄ™gu - w zaskakujÄ…co bezpieczny i przewidywalny sposób, informujÄ…c kierowcÄ™ o utracie przyczepnoÅ›ci przednich kóÅ‚ delikatnÄ… i Å‚atwÄ… do skorygowania podsterownoÅ›ciÄ…. W drugim teÅ›cie, czyli slalomie z omijaniem ustawionych na trasie pachoÅ‚ków, Auris dzielnie podążaÅ‚ torem jazdy wyznaczonym przez kierowcÄ™ i dopiero mocniejsze wciÅ›niÄ™cie pedaÅ‚u gazu podczas wchodzenia w zakrÄ™t powodowaÅ‚o typowe dla przednionapÄ™dówek „uciekanie” przodu auta.
Pewnym zaskoczeniem byÅ‚ sprawdzian wydajnoÅ›ci zimowej kolejnego auta, czyli Toyoty RAV4 z napÄ™dem na cztery koÅ‚a. W tym przypadku, oprócz odÅ‚Ä…czenia systemu ESP, aktywowaliÅ›my również tryb staÅ‚ego napÄ™du na cztery koÅ‚a, który dziaÅ‚a do 40 km/h. Po przekroczeniu tej prÄ™dkoÅ›ci funkcja „Lock” jest rozÅ‚Ä…czana, a system rozpoczyna pracÄ™ w trybie automatycznym, sterujÄ…c rozdziaÅ‚em momentu obrotowego pomiÄ™dzy koÅ‚ami przedniej i tylnej osi w zależnoÅ›ci od warunków drogowych. Zarówno jazda po okrÄ™gu, jak i próba omijania pachoÅ‚ków wykazaÅ‚y pewne wady konstrukcji tego typu - wiÄ™ksza masa pojazdu w przedniej części nadwozia, w poÅ‚Ä…czeniu z zastosowaniem szerokich opon, skutkowaÅ‚a wiÄ™kszÄ… niż w przypadku Aurisa podsterownoÅ›ciÄ…. Jazda na Å›liskiej nawierzchni wymagaÅ‚a zatem zdecydowanie lżejszego obchodzenia siÄ™ z pedaÅ‚em gazu i wykonywania Å‚agodniejszych ruchów kierownicÄ….
Takich problemów nie byÅ‚o z kolei w 200-konnej Toyocie GT86, która jest znakomicie wyważona, a po każdym mocniejszym wciÅ›niÄ™ciu gazu momentalnie „zamiata” tyÅ‚em, przy czym „zaÅ‚ożenie” szybkiej kontry i odpowiednie ustabilizowanie obrotów silnika pozwala na wykonanie efektownego i w miarÄ™ Å‚atwo kontrolowanego driftu. Samochód daje tym samym bardzo dużo radoÅ›ci z prowadzenia, jednak z punktu widzenia jazdy po publicznych drogach takie zachowanie może okazać siÄ™ bardzo niebezpieczne.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że po wÅ‚Ä…czeniu systemu ESP opisane wady wszystkich trzech rodzajów napÄ™du zostajÄ… w dużej mierze zniwelowane; elektroniczny stróż nie pozwoli ani na „wyjechanie” przodem (Auris i RAV4), ani tyÅ‚em (GT86), dbajÄ…c o zachowanie bezpieczeÅ„stwa podczas jazdy zimÄ….
Wnioski z testu? PrzednionapÄ™dowy Auris wyposażony w dobre opony zimowe doskonale trzyma siÄ™ Å›liskiej nawierzchni nawet po wyÅ‚Ä…czeniu ESP; napÄ™d AWD w modelu RAV4 sprawdza siÄ™ podczas ruszania z miejsca i podjazdu pod zaÅ›nieżone wzniesienie, ale nie do koÅ„ca speÅ‚nia swojÄ… rolÄ™ podczas pokonywania zakrÄ™tów; tylny napÄ™d w GT86 daje wiele frajdy, ale bardzo Å‚atwo przekroczyć granicÄ™ bezpieczeÅ„stwa.