-
Nowy, wyÅ›cigowy Ford GT to supersamochód, bÄ™dÄ…cy też platformÄ… testowÄ… dla nowych technologii i zaawansowanych, lekkich materiaÅ‚ów, które przyniosÄ… korzyÅ›ci kolejnym generacjom samochodów Forda - ciężarówkom, SUV-om i pojazdom elektrycznym.
-
Opatentowany tylny spoiler poprawia osiÄ…gi torowe, dziÄ™ki możliwoÅ›ci zmiany ksztaÅ‚tu, podobnie jak to robi skrzydÅ‚o samolotu. ZwiÄ™ksza docisk aerodynamiczny, przy minimalnym podniesieniu oporów, gwarantujÄ…c odpowiednie przyspieszenie i stabilność podczas pokonywania zakrÄ™tów oraz hamowania.
-
Pakiet aerodynamiczny GT dostarcza odpowiedniej siły docisku w każdych warunkach, zapewniając stabilność i przyczepność podczas jazdy torowej i ulicznej.
„Kiedy w 2013 r. zaczÄ™liÅ›my pracować nad nowym Fordem GT, zespóÅ‚ miaÅ‚ trzy cele”, opowiadaÅ‚ Raj Nair, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford Motor Company. „Pierwszym byÅ‚o użycie go jako podstawy szkoleniowej dla naszych inżynierów podczas opracowywania nowych technologii silnikowych, a także poszerzenia naszego pojmowania aerodynamiki. Kolejnym byÅ‚o przekroczenie dotychczasowych granic dotyczÄ…cych wykorzystania zaawansowanych materiaÅ‚ów, takich jak lekkie wÅ‚ókna wÄ™glowe. Ostatecznym sprawdzianem byÅ‚o wziÄ™cie udziaÅ‚u w dÅ‚ugodystansowym wyÅ›cigu 24h Le Mans, bÄ™dÄ…cego ostatecznym testem wytrzymaÅ‚oÅ›ci i sprawnoÅ›ci”.
W czasie gdy zespóÅ‚ rozwijaÅ‚ GT, Ford poÅ‚Ä…czyÅ‚ kilka kolejnych zespoÅ‚ów - Ford SVT, Team RS, Ford Racing, części samochodowe i licencjonowanie produktów - w jednÄ… grupÄ™ o nazwie Ford Performance.
„Bez tego rodzaju zintegrowanej pracy zespoÅ‚owej i poÅ‚Ä…czonej organizacji niemożliwe byÅ‚oby stworzenie zupeÅ‚nie nowego Forda GT w obecnej formie” - powiedziaÅ‚ Dave Pericak, dyrektor generalny Ford Performance. „Tego rodzaju wspóÅ‚praca miaÅ‚a kluczowe znaczenie nie tylko w zwiÄ…zku z powrotem Forda GT, ale do eksperymentowania z tego rodzaju innowacjami, jakie sÄ… niezbÄ™dne by zbudować perfekcyjny supersamochód”.
GT udowodniÅ‚ już swojÄ… siÅ‚Ä™ inspiracji. Ford GT z 2005 r. na przykÅ‚ad wykorzystywaÅ‚ lekkÄ… karoseriÄ™ ze stopu aluminium, który pomógÅ‚ zmniejszyć masÄ™, aby poprawić osiÄ…gi. Lekcja wyciÄ…gniÄ™ta z tego projektu doprowadziÅ‚a do innowacyjnego zastosowania stopu aluminium o wysokiej wytrzymaÅ‚oÅ›ci w dzisiejszych pickupach serii Ford F. UbyÅ‚y setki kilogramów masy, a jednoczeÅ›nie poprawiÅ‚y siÄ™ wydajność i efektywność zużycia paliwa.
Wprowadzenie dynamicznej aerodynamiki
GT wyglÄ…da dynamicznie, nawet gdy stoi nieruchomo. ZespóÅ‚ odpowiedzialny za aerodynamikÄ™ zoptymalizowaÅ‚ każdy z elementów na tyle, na ile byÅ‚o to wykonalne.
Kluczowym celem byÅ‚o zmniejszenie oporu i zoptymalizowanie docisku - to pomaga zapewnić stabilność samochodu i przyczepność na torze podczas przyspieszania, pokonywania zakrÄ™tów i hamowania.
Modyfikacja aerodynamiki GT „na żądanie”, pozwala nadążać za zmieniajÄ…cymi siÄ™ warunkami jazdy. Jest to możliwe dziÄ™ki ruchomym elementom karoserii, specjalnym kanaÅ‚om z przodu, a także dużemu spoilerowi, który można regulować. Otwarcie i zamkniÄ™cie klap zależy od tego, czy skrzydÅ‚o GT jest w górnym czy w dolnym poÅ‚ożeniu. DziÄ™ki takiemu zabiegowi samochód pozostaje aerodynamicznie wyważony z przodu i z tyÅ‚u we wszystkich zakresach prÄ™dkoÅ›ci. Gdy spoiler jest podniesiony, kanaÅ‚y zamykajÄ…c siÄ™ zwiÄ™kszajÄ… siÅ‚Ä™ docisku; Gdy skrzydÅ‚o jest opuszczone, dziÄ™ki otwarciu kanaÅ‚ów zmniejsza siÄ™ docisk.
Spoiler tego supersamochodu jest efektem wykorzystania przez inżynierów Forda najnowszych technologii – opatentowane skrzydÅ‚o, skonstruowane na wzór samolotowego pÅ‚atu, jest regulowane, zapewniajÄ…c maksymalnÄ… wydajność aerodynamicznÄ…. W tym unikatowym rozwiÄ…zaniu wykorzystano także niewielkÄ… klapÄ™ aerodynamicznÄ…, która w poÅ‚Ä…czeniu z możliwoÅ›ciÄ… zmiany ksztaÅ‚tu skrzydÅ‚a, powoduje 14-procentowÄ… poprawÄ™ wydajnoÅ›ci tego elementu.
Nawet silnik samochodu ma czynny udziaÅ‚ w poprawie aerodynamiki GT. Kompaktowa, szeÅ›ciocylindrowa konstrukcja EcoBoost pozwoliÅ‚a zespoÅ‚owi narysować karoseriÄ™ w bardziej efektywnych wymiarach, niż pozwoliÅ‚yby na to wiÄ™ksze silniki V8. Ponadto, nisko umieszczona turbosprężarka silnika i zewnÄ™trzne umieszczenie intercoolerów przed tylnymi koÅ‚ami, pomaga ograniczyć wymiary nadwozia wokóÅ‚ silnika.
Aerodynamika GT generuje docisk w każdych warunkach. Przy jeździe z większym prześwitem, siła docisku jest wyważona na 30% z przodu. Przy zmniejszeniu prześwitu, docisk na przedniej osi to 29%.
Odchudzanie
WÅ‚ókno wÄ™glowe jest ważnym nowym elementem, który zapewnia w przypadku GT redukcjÄ™ masy, oraz smukÅ‚e wyprofilowanie karoserii w sposób, jaki nie byÅ‚by możliwy przy wykorzystaniu stali lub aluminium.
WspóÅ‚pracujÄ…c z takimi partnerami, jak Multimatic czy DowAksa, Ford opracowuje nowe metody umożliwiajÄ…ce w przyszÅ‚oÅ›ci szybszÄ… produkcjÄ™ części z wÅ‚ókien wÄ™glowych. Na przykÅ‚ad charakterystyczne dla GT „wsporniki”, które rozciÄ…gajÄ… siÄ™ od dachu do tylnych nadkoli, nie byÅ‚yby możliwe do wykonania ze stali lub aluminium z powodu ograniczeÅ„ konwencjonalnego tÅ‚oczenia metali. Jednak wÅ‚ókno karbonowe można profilować w zÅ‚ożone figury geometryczne, ponieważ jest ciÄ™te do okreÅ›lonego ksztaÅ‚tu jako tkanina i dopiero później wzmacniane przez utwardzanie w wysokiej temperaturze.
Zasilanie silnika GT
Silnik EcoBoost o pojemnoÅ›ci 3,5 litra, montowany w Fordzie GT, to najmocniejsza jednostka napÄ™dowa koncernu, generujÄ…ca moc 647 KM. ZostaÅ‚ opracowany równolegle z silnikiem wyÅ›cigowym GT i silnikiem EcoBoost 3,5 l., wykorzystywanym w modelu F-150 Raptor. Silniki GT i Raptora wspóÅ‚dzielÄ… ze sobÄ… prawie 60 procent części.
WaÅ‚ korbowy silnika w wyÅ›cigowej Daytonie Forda, pÄ™kaÅ‚ w ciężkich warunkach. Ekipa miaÅ‚a niewiele czasu na przygotowanie samochodu do kolejnych zawodów serii, odbywajÄ…cych siÄ™ w Sebring. Zdecydowano siÄ™ zatem zastÄ…pić waÅ‚ korbowy stosowany dotychczas w tym prototypie przedprodukcyjnym waÅ‚em korbowym F-150 Raptor. ZespóÅ‚ wygraÅ‚ wówczas swój pierwszy wyÅ›cig dÅ‚ugodystansowy w Sebring.
„PrzesunÄ™liÅ›my limity silnika poza to, o czym możemy myÅ›leć w tradycyjnych programach rozwojowych. To istotne, ponieważ kontynuujemy tym samym prace nad technologiÄ… EcoBoost bÄ™dÄ…cÄ… kluczowym programem w globalnej strukturze firmy” - powiedziaÅ‚ Bob Fascetti, wiceprezes Forda ds. Inżynierii ukÅ‚adów mechanicznych.
ZespóÅ‚ stworzyÅ‚ także innowacyjne technologie, zapobiegajÄ…ce w silnikach turbo zjawisku „lagowania” (opóźnienia), które mogÄ… pomóc zmaksymalizować zdolność GT do szybkiego wychodzenia z zakrÄ™tów. Technologia ta dziaÅ‚a na zasadzie zachowania otwarcia przepustnicy wówczas, gdy kierowca jeszcze nie naciska pedaÅ‚u przyspieszenia. Wtryskiwacze paliwa sÄ… wyÅ‚Ä…czone, ale prÄ™dkość i podtrzymanie turbo dziaÅ‚a w celu skrócenia reakcji silnika i przyspieszenia, gdy tylko kierowca wciÅ›nie pedaÅ‚ gazu.
Aby jeszcze bardziej poprawić osiÄ…gi silnika, GT oferuje caÅ‚kowicie nowy system z podwójnym, bezpoÅ›rednim wtryskiem paliwa, poprawiajÄ…cym jego reakcjÄ™. Jednostka jest sprzÄ™gniÄ™ta z 7-przeÅ‚ożeniowÄ…, dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… skrzyniÄ… biegów, która umożliwia niemal bezstopniowe zmiany biegów i maksymalnÄ… kontrolÄ™ kierowcy.
Bliżej ziemi
„Wszystkie oszczÄ™dnoÅ›ci w masie i postÄ™py w rozwoju silnika miaÅ‚y konkretny cel - stworzenie najszybszego, najbardziej wydajnego Forda GT w historii”, powiedziaÅ‚ Pericak. „Gdy już udaÅ‚o siÄ™ to osiÄ…gnąć, ponownie zaimplementowaliÅ›my niektóre z tych rozwiÄ…zaÅ„ zwiÄ…zanych ze zmniejszeniem wagi w naprawdÄ™ innowacyjne technologie. Te zaÅ› sprawiÅ‚y, że samochód jest jeszcze szybszy i daje wiÄ™kszÄ… frajdÄ™ z jazdy”.
PoÅ›ród tych technologii jest także zawieszenie hydrauliczne GT, w którym można regulować wielkość przeÅ›witu za pomocÄ… pokrÄ™tÅ‚a i dostosować do trybu jazdy. Zawieszenie pozwala na obniżenie supersamochodu z trybu Normal do trybu Track - o 50 milimetrów, co kierowca doskonale odczuje. Tryb torowy podnosi skrzydÅ‚o i zamyka przednie kanaÅ‚y splittera, zapewniajÄ…c optymalnÄ… siÅ‚Ä™ docisku podczas jazdy wyczynowej.
Kiedy GT zmienia tryb jazdy na torowÄ…, modyfikacje dotyczÄ… nastawów sprężyn i amortyzatorów, ustawieÅ„ przepustnicy i aktywnej aerodynamiki. To dwa unikatowe samochody w jednym. JednÄ… z funkcji zawieszenia hydraulicznego jest tryb front-lift - pomaga w sprawnym pokonywaniu spowalniaczy (tzw. leżących policjantów) i podjazdów. Kierowca może podnieść przód samochodu podczas jazdy z prÄ™dkoÅ›ciÄ… poniżej 40 km /h. System automatycznie powraca do normalnej, dolnej wysokoÅ›ci jazdy, gdy auto przekracza 40 km /h.
Technologia dla każdego
Rola GT jako „poligonu doÅ›wiadczalnego” dla nowych technologii, jest widoczna w caÅ‚ej konstrukcji tego supersamochodu. Innowacje takie jak wykorzystanie wÅ‚ókien wÄ™glowych w celu obniżania masy i zwiÄ™kszenia żywotnoÅ›ci, sÄ… obecnie opracowywane pod kÄ…tem przyszÅ‚ych konstrukcji seryjnych, inne rozwiÄ…zania już wkrótce znajdÄ… siÄ™ w autach czekajÄ…cych na swych wÅ‚aÅ›cicieli w salonach.
Dodatkowo, koncern kÅ‚adzie nacisk na personalizowanie aut, pozwalajÄ…c klientom na jak najlepsze dopasowanie modelu do swych potrzeb, np. za pomocÄ… systemu Drive Modes. Pozwala on kierowcy dopasować pojazd do konkretnych warunków drogowych. Tryb torowy Forda GT, także oferowany jest w wielokrotnie nagradzanym Fordzie Focusie RS, a po raz pierwszy w nowej generacji Fiesty ST. Podczas gdy pierwsze Fordy GT systematycznie trafiajÄ… do swoich nowych wÅ‚aÅ›cicieli, użytkownicy aut Forda mogÄ… liczyć na to, że w każdym z kolejnych modeli marki znajdzie odrobinÄ™ tego supersamochodu.
# # #
* Dane amerykańskie, dane europejskie oczekujące na certyfikację.