„JeÅ›li samochód siÄ™ zmienia ze spalinowego w elektryczny i coraz ważniejszÄ… rolÄ™ odgrywa w nim oprogramowanie, inaczej wyglÄ…da także jego opracowywanie. Zmienimy nasz dziaÅ‚ rozwoju, ulepszymy komunikacjÄ™, a dziÄ™ki skupieniu na poszczególnych procesach bÄ™dzie on pracowaÅ‚ bardziej wydajnie. Software bÄ™dzie ważniejszy niż hardware. DziÄ™ki temu skrócimy czas potrzebny na opracowanie nowego modelu o 25 procent – w przyszÅ‚oÅ›ci zajmie to 40 miesiÄ™cy, zamiast obecnych 54” – mówi Thomas Ulbrich, CzÅ‚onek ZarzÄ…du, odpowiedzialny za rozwój techniczny. „W tym roku nasza transformacja bÄ™dzie widoczna także poza grupÄ…, dziÄ™ki centrum technologicznemu Campus Sandkamp w Wolfsburgu. Zainwestujemy w nie 800 mln euro, stanie siÄ™ ono jednym z najważniejszych tego typu oÅ›rodków na Å›wiecie. DziÄ™ki temu dziaÅ‚ rozwoju bÄ™dzie wyznaczać tempo naszej przemiany w firmÄ™ technologicznÄ…” – dodaÅ‚ Ulbrich.
Czas potrzebny na badania i rozwój zostanie skrócony o 25 procent
Coraz bardziej zaawansowane systemy Å‚Ä…cznoÅ›ci i integracja z cyfrowym ekosystemem oraz skupienie siÄ™ na użytkownikach wymaga radykalnej zmiany procesu badaÅ„ i rozwoju. Teraz punktem wyjÅ›cia do projektowania samochodu sÄ… funkcje, których przyszÅ‚y użytkownik potrzebuje, komponenty schodzÄ… na drugi plan. To podejÅ›cie, znane jako inżynieria systemów, jest powszechnie stosowane w zaawansowanych projektach przemysÅ‚owych, np. przy konstruowaniu samolotów. W latach 90. opracowywanie samochodu rozpoczynaÅ‚o siÄ™ od doboru komponentów. DekadÄ™ później coraz wiÄ™kszÄ… rolÄ™ odgrywaÅ‚y elektronika i Å‚Ä…czność. DziÅ› i w przyszÅ‚oÅ›ci samochody bÄ™dÄ… postrzegane jako element ekosystemu użytkownika, które bÄ™dÄ… siÄ™ komunikować ze Å›wiatem zewnÄ™trznym w sposób niezauważalny. W tym celu eksperci z różnych dziedzin, na bardzo wczesnym etapie projektu okreÅ›lajÄ… wymagania i zależnoÅ›ci, by upewnić siÄ™, że systemy i komponenty sÄ… dobrane w taki sposób, by mogÅ‚y pÅ‚ynnie dziaÅ‚ać.
Volkswagen skróci czas potrzebny na opracowanie nowego samochodu o 25 procent; w przyszÅ‚oÅ›ci projekt bÄ™dzie powstawaÅ‚ w 40 miesiÄ™cy, zamiast w 54 jak dziÅ›. DziaÅ‚ rozwoju bÄ™dzie wspóÅ‚pracowaÅ‚ Å›ciÅ›le z produkcjÄ…, co pozwoli skrócić o ok. 10 godzin czas potrzebny na wyprodukowanie jednego samochodu.
Szkolenia pozwolą udoskonalić umiejętności
Poprzez zmiany w dziale rozwoju, Volkswagen systematycznie szkoli pracowników, aby jego kadry byÅ‚y przygotowane na cyfrowÄ… erÄ™. Kilkuset pracowników już wzięło udziaÅ‚ w szkoleniach, które uÅ‚atwiÄ… im objÄ™cie nowych obowiÄ…zków w dziale rozwoju, a tysiÄ…ce kolejnych przejdzie je w nadchodzÄ…cych latach. Do 2030 r. okoÅ‚o 4000 pracowników zostanie przekwalifikowanych, a od 6000 do 8000 podniesie swoje kwalifikacje. W ramach szkoleÅ„ odbywajÄ… siÄ™ zarówno krótkie kursy, majÄ…ce na celu poszerzenie wiedzy specjalistycznej, jak i pozwalajÄ…ce siÄ™ przekwalifikować. DziÅ› programy szkoleniowe trwajÄ… do 180 dni i dajÄ… pracownikom możliwość zmiany pracy, np. wykwalifikowany Å›lusarz może zostać specjalistÄ… ds. rozruchu. W ten sposób Volkswagen tworzy atrakcyjne miejsca pracy, co pozwoli utrzymać zatrudnienie w Wolfsburgu przez dÅ‚ugi czas.
Campus Sandkamp zmieni przyszłość badań i rozwoju
Volkswagen w ciÄ…gu najbliższych piÄ™ciu lat przeznaczy 800 mln euro na Campus Sandkamp. Ultranowoczesne centrum badawcze podniesie poprzeczkÄ™ w rozwoju samochodów. Campus bÄ™dzie zatrudniać ponad 4000 pracowników w dziale projektowania oraz integracji i stanie siÄ™ sztandarowym projektem Volkswagena. BÄ™dzie on także swojego rodzaju parasolem nad dziaÅ‚ami zajmujÄ…cymi siÄ™ wzornictwem, UX, strategiÄ…, liniami modelowymi, nadzorem technicznym i tymi, które odpowiadajÄ… za zakupy, finanse, planowanie produkcji, kontrolÄ™ jakoÅ›ci i sprzedaż.
Centrum integracyjne stworzy krótkie i efektywne Å›cieżki akceptacji i podejmowania decyzji miÄ™dzy różnymi dziaÅ‚ami. Jego innowacyjne testy i symulacje oraz otwarta struktura zapewniÄ… odpowiednie Å›rodowisko dla aktywnej inżynierii systemów. Nowe, drogi rozwoju i nowoczesne Å›rodowisko pracy umożliwiÄ… dziaÅ‚owi rozwoju odgrywanie kluczowej roli w transformacji Volkswagena.
Fundamenty mobilności przyszłości
PrzyspieszajÄ…c proces badaÅ„ i rozwoju, skupiajÄ…c siÄ™ na oczekiwaniach klientów i szkolÄ…c pracowników do nowych zadaÅ„, dziaÅ‚ rozwoju nie tylko wyznaczy kierunki rozwoju mobilnoÅ›ci przyszÅ‚oÅ›ci, lecz także stworzy warunki do opracowania w peÅ‚ni zintegrowanego z cyfrowym ekosystemem, elektrycznego samochodu – Trinity. MiÄ™dzy innymi dlatego Volkswagen pracuje nad platformÄ… SSP (Scalable Systems Platform), która w przyszÅ‚oÅ›ci zastÄ…pi stosowane dziÅ› MEB i PPE. Pierwszym samochodem, w którym znajdzie ona zastosowanie, bÄ™dzie wÅ‚aÅ›nie projekt Trinity w 2026 roku. Platforma SSP bÄ™dzie wykorzystywana we wszystkich samochodach Grupy Volkswagen, czyli – innymi sÅ‚owy – w ponad 40 milionach pojazdów. Podobnie jak MEB, także SSP bÄ™dzie otwarta dla podmiotów zewnÄ™trznych. JednoczeÅ›nie umożliwi ona peÅ‚nÄ… integracjÄ™ pojazdu z jego ekosystemem, zautomatyzowanÄ… jazdÄ™ (poziom 4) i wprowadzenie nowych modeli biznesowych, opartych na użytkowaniu. System zarzÄ…dzania oprogramowaniem DLCM sprawi, że wszystkie samochody bÄ™dÄ… mieć aktualne wersje programów, wiÄ™c klienci nie bÄ™dÄ… musieli zaprzÄ…tać tym gÅ‚owy. Jako wolumenowa marka, Volkswagen chce, by postÄ™p byÅ‚ dostÄ™pny dla każdego, dlatego wprowadza technologie zdalnej aktualizacji oprogramowania (Over-the-air) czy odblokowania dodatkowych funkcji (Functions-on-demand).
DziÄ™ki wprowadzeniu strategii ACCELERATE, marka Volkswagen bÄ™dzie gotowa na zmiany, które sÄ… nieuniknione w branży motoryzacyjnej. Marka do 2026 roku przeznaczy ok. 18 mld euro na inwestycje w elektromobilność, hybrydyzacjÄ™ i cyfryzacjÄ™. W ramach globalnej elektrycznej ofensywy Volkswagen zwiÄ™kszy udziaÅ‚ dostaw samochodów elektrycznych w Europie do ponad 70 procent. W Stanach Zjednoczonych i Chinach w tym samym okresie marka zamierza osiÄ…gnąć udziaÅ‚ w rynku pojazdów elektrycznych na poziomie ponad 50 procent. Aby to osiÄ…gnąć, Volkswagen bÄ™dzie co roku wprowadzaÅ‚ na rynek co najmniej jeden nowy model BEV. Celem jest peÅ‚na elektryfikacja oferty modelowej. Volkswagen zamierza osiÄ…gnąć neutralny bilans emisji CO2 najpóźniej do 2050 roku. RównoczeÅ›nie firma przyspiesza prace nad innymi ważnymi zagadnieniami przyszÅ‚oÅ›ci: Integracja oprogramowania w pojazdach oraz cyfrowe doÅ›wiadczenie klienta stanÄ… siÄ™ ważnymi kluczowymi kompetencjami. WdrażajÄ…c modele biznesowe oparte na danych, Volkswagen chce przyciÄ…gnąć nowe grupy klientów i pozyskać dodatkowe źródÅ‚a dochodów. Volkswagen umacnia swojÄ… pozycjÄ™ jako najbardziej atrakcyjna marka w zakresie zrównoważonej mobilnoÅ›ci.