Mitsubishi na czterdziestym Salonie Samochodowym w Tokio

Podczas czterdziestego Salonu Samochodowego w Tokio Mitsubishi Motors Corporation z dumą zaprezentuje trzy koncepcyjne modele samochodów. Każdy z nich stanowi odmienną interpretację trzech fundamentalnych zasad strategii modelowej MMC: przyjemności z jazdy, kojącego bezpieczeństwa i odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Czterdziesty Salon Samochodowy w Tokio, który odbędzie się w hali Makuhari Messe, będzie otwarty dla zwiedzających od 27 października do 11 listopada. 25, 26 i 27 października to dni przeznaczone dla przedstawicieli mediów.

Światowa premiera: i MiEV SPORT

Zbudowany w oparciu o technologię środowiskową Mitsubishi i MiEV*1, model i MiEV SPORT przedstawia sportowe możliwości pojazdów elektrycznych, odznaczających się zerową emisją spalin. Wysoka moc i doskonała wydajność środowiskowa elektrycznych silników modelu czyni go wyjątkowym pojazdem, który nie wywiera szkodliwego wpływu na środowisko.

*1: MiEV: Mitsubishi innovative Electric Vehicle – innowacyjny pojazd elektryczny Mitsubishi

Światowa premiera: MITSUBISHI Concept-ZT*2

Concept-ZT – zgodnie ze strategią modelową Mitsubishi – oferuje dużą przyjemność z jazdy, wysoki poziom bezpieczeństwa oraz odpowiedzialność za środowisko naturalne –– opakowane w realistyczne nadwozie. Pod maską pracuje nowoopracowany, wydajny i „czysty” silnik Diesla o pojemności 2.2-litra, który połączono z nową przekładnią Twin Clutch SST (przekładnia sportowa). Concept-ZT prezentuje również zaawansowane technologie bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, takie jak „odskakująca” maska silnika.

*2: ZT: „Z” oznacza „jedyny w swoim rodzaju”, a „T” oznacza „kombi”

Światowa premiera: MITSUBISHI Concept-cX*3

Powstały na bazie wielu lat doświadczeń koncernu w konstruowaniu pojazdów typu SUV, Concept-cX jest kompaktowym, przyjaznym dla środowiska SUV-em o doskonałych właściwościach jezdnych.

3: cX: „c” oznacza „kompaktowy”, a „X” oznacza „crossover”

1. i MiEV SPORT
(samochód koncepcyjny)

Charakterystyka
– Zbudowany w oparciu o model i MiEV, i MiEV SPORT umacnia „jeżdżący” wizerunek elektrycznego pojazdu Mitsubishi. Pojazd łączy w sobie techniczną koncepcję zintegrowanego z przednimi kołami silnika elektrycznego i systemu S-AWC (Super All Wheel Control) – układu kontrolującego zachowanie pojazdu – dzięki czemu odznacza się doskonałą kierowalnością, odpowiednimi właściwościami jezdnymi oraz przyjaznością dla środowiska.
– Samochód ten przybliża pojęcie osobistego środka transportu, pozwalając pojazdom stać się większą częścią ludzkiego życia.

Stylistyka
Projekt nadwozia w stylu „fastback” wyraża sportową naturę pojazdu, a jednocześnie jest ładny i swieży. Dzięki swoim kompaktowym wymiarom, ten wydajny i przyjazny środowisku pojazd elektryczny odznacza się również niezwykle płynnymi liniami. Uproszczona stylistyka wnętrza tworzy przytulną atmosferę, dzięki której podróżujący poczują się jak w domu. Metaliczne materiały o geometrycznych kształtach podkreślają futurystyczny styl pojazdu elektrycznego. Oświetlenie wnętrza kabiny pasażerskiej także zostało odpowiednio dobrane. Zastosowano wiele sugestywnych diod LED o niebieskim podświetleniu, co stworzyło wytworną, aczkolwiek nowoczesną atmosferę. Zielononiebieski kolor nadwozia przywołuje skojarzenia z naturą, a perłowy lakier, który błyszczy w momencie poddania go działaniu bezpośredniego światła, przywodzi na myśl zaawansowaną, futurystyczną technologię oraz kojącą wizję czystego środowiska naturalnego. Dzięki zastosowaniu materiałów o fakturze siatki wnętrze nabrało sportowego i dynamicznego wymiaru, podczas gdy otaczająca pasażera przestrzeń, z dodatkiem wielu naturalnych elementów, potęguje wrażenie bezpieczeństwa i komfortu.

Konstrukcja
Podobnie, jak w przypadku modelu i MiEV, w i MiEV SPORT zastosowano układ środkowo-tylny. Dzięki stosunkowo dużemu rozstawowi osi, pojemną baterię litowo-jonową udało się zainstalować w najniższym miejscu pod podłogą, a pozostałe elementy, takie, jak silnik i inwerter umieszczono pod bagażnikiem. Układ taki pozwala w optymalny sposób rozłożyć masę pomiędzy przednią, a tylną oś, obniżyć środek ciężkości zapewniając większą stabilność, sportowe osiągi oraz więcej miejsca w kabinie pasażerskiej.

Struktura nadwozia
Aluminiowa rama – będąca połączeniem aluminiowych wytłoczek i aluminiowych elementów odlewanych ciśnieniowo – jest lekka, sztywna i wytrzymała, co przyczynia się do poprawy osiągów poprzez obniżenie masy.
Optymalne rozłożenie elementów strukturalnych, takich, jak czołowo-boczne poprzecznice, pozwala łatwo zaabsorbować energię uderzenia w przypadku zderzenia czołowego lub bocznego. W przypadku uderzenia tylnego, specjalne komponenty umieszczone pod tylnymi siedzeniami oraz pod tylną częścią podłogi działają jak bariera uniemożliwiająca deformację pasażerskiej części nadwozia. Dzięki zastosowaniu układu środkowo-tylnego oraz wykorzystaniu najnowocześniejszej technologii RISE (Reinforced Impact Safety Evolution), koncepcyjny model zapewnia pasażerom wysokie bezpieczeństwo w razie zderzenia ze wszystkich stron z pojazdami o różnych masach i gabarytach.

Napęd / S-AWC
W systemie zastosowano trzy magnetyczne silniki synchroniczne. W obydwu przednich kołach umieszczono specjalne silniki, podczas gdy tylną oś napędza jeden motor, tak, jak to miało miejsce w przypadku modelu i MiEV. System E-4WD elektronicznie dostosowuje moc wszystkich silników. Dodatkowo zastosowano również układ E-AYC (Electric Active Yaw Control), który za pośrednictwem silnika elektrycznego odpowiednio rozdziela moment obrotowy pomiędzy lewe, a prawe tylne koło. Kolejnym systemem jest S-AWC, łączący funkcje układów ABS i ACS (Active Stability Control), który niezależnie kontroluje moc, przyczepność i siłę hamowania na wszystkich czterech kołach, co zapewnia maksymalną stabilność i kierowalność.

Technologie oszczędzające energię / technologie środowiskowe
Dbałość o środowisko i oszczędność energii to główne cechy, jakimi odznacza się i MiEV SPORT. Znaczną oszczędność energii uzyskano dzięki umieszczeniu na dachu pojazdu, zewnętrznego fotowoltaicznego generatora, zainstalowaniu wiatraka generującego energię w osłonie chłodnicy oraz zastosowaniu systemu odzyskującego energię podczas hamowania. Oświetlenie pojazdu w dużej mierze wykorzystuje oszczędne diody LED, które zastosowano w tylnym zespole świetlnym oraz w elementach oświetlenia wewnętrznego, a wydajność układu klimatyzacji zwiększają szyby pochłaniające ciepło. Co więcej, we wszystkich możliwych miejscach we wnętrzu pojazdu zastosowano „zielone plastiki”, powstałe w oparciu o nowatorską technologię żywicy pochodzenia roślinnego.

Specyfikacja

Długość całkowita 3,450 [mm]
Szerokość całkowita 1,600 [mm]
Wysokość całkowita 1,400 [mm]
Rozstaw osi 2,550 [mm]
Rozstaw kół (Przód/Tył) 1,405/1,405 [mm]
Liczba siedzeń 2 + 2
Silniki Magnetyczne silniki synchroniczne
Przód: silniki zintegrowane z kołem Tył: pojedynczy silnik
Moc maksymalna Przód: 20kW ? 2; Tył: 47kW
Maks. moment obr. Przód: 250 Nm ? 2; Tył: 180 Nm
Prędkość maksymalna 180km/h
Zasięg (tryb 10-15) 200km
Opony 175/40R17

2. MITSUBISHI Concept-ZT
(samochód koncepcyjny)

Charakterystyka
– Dzięki połączeniu wydajnego, czystego i mocnego silnika Diesla o pojemności 2.2-litra z przekładnią Twin Clutch SST oraz zastosowaniu wielu elementów wykończeniowych we wnętrzu pojazdu wykonanych z „zielonych plastików” uzyskano przyjazny środowisku i doskonale prowadzący się pojazd.
– Oprócz wysokiego poziomu bezpieczeństwa aktywnego, Concept-ZT cechuje się również odpowiednim poziomem bezpieczeństwa pasywnego. W skład elementów wpływających na bezpieczeństwo wchodzi system „pre-crash”, system ostrzegający o zjechaniu z pasa ruchu, układ wspomagający jazdę – wyposażony w otaczające samochód kamery i systemem pomagający w parkowaniu – oraz technologie zmniejszające skutki kolizji, takie jak „odskakująca” maska silnika.
– MITSUBISHI Concept-ZT, wyposażony w system S-AWC z umieszczonym z przodu układem E-LSD (elektronicznie kontrolowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu), ABS i ASC – powstały w oparciu o elektroniczny układ 4WD koncernu Mitsubishi Motors – jest sedanem premium odznaczającym się doskonałymi właściwościami jezdnymi oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa.

Stylistyka
Kształt nadwozia, prosty i płynny z nisko umieszczonym środkiem ciężkości, daje poczucie stabilności i zwinności, co jest zgodne z duchem sportowych sedanów Mitsubishi. Całości dopełnia mocno zaakcentowana linia boczna, masywne panele boczne oraz wydatne błotniki. Wyrzeźbione reflektory, osłona chłodnicy oraz obręcze kół świadczą o jakości i japońskiej wrażliwości na detale.
Celem projektantów wnętrza pojazdu było osiągnięcie atmosfery „gościnności”, która oddziaływałaby pozytywnie na wszystkich podróżujących. Kontrastujące ze sobą połączenia – proste formy łagodnie otaczające pasażerów i uwypuklające funkcjonalne elementy wnętrza pojazdu – dają poczucie jakości, komfortu i przyjemności z jazdy. Wszystkie wskaźniki powstały z przezroczystych materiałów i zostały futurystycznie rozmieszczone, tworząc piękny, industrialny efekt.
Refleksy świetlne podkreślają elegancję lakieru nadwozia najwyższej próby, co w połączeniu z ozdobnymi elementami, takimi jak koła i osłona chłodnicy, nasuwa skojarzenie z wielowarstwowym metalem szlachetnym o wysokiej jakości. Kolory wnętrza to kombinacja czarnego drewna z wyraźnie zaznaczonymi słojami, metalu i skóry – czyli materiałów najlepiej wyrażających wyrafinowanie i wdzięk.

Napęd / S-AWC
Do napędu konceptu posłużył nowoopracowany 4-cylindrowy czysty silnik Diesla DOHC o pojemności 2.2-litra z 16 zaworami, technologiami VD (Variable Diffuser)/VG (Variable Geometry) i bezpośrednim wtryskiem paliwa common-rail (piezoelektryczny wtryskiwacz), który osiąga moc maksymalną 140 kW i maksymalny moment obrotowy 400 Nm.
Jednostka współpracuje z nową przekładnią Twin Clutch SST opracowaną przez Mitsubishi, która pozwala na płynne i natychmiastowe przeniesienie mocy oraz sprawne przyspieszanie w warunkach autostradowych i miejskich. Dodatkowym atutem jest niskie spalanie paliwa. System S-AWC zawiera umieszczony z przodu układ E-LSD (elektronicznie kontrolowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu) oraz układy ABS i ASC z elektronicznym systemem 4WD, stosowanym również w modelach Outlander i Delica D:5. System niezależnie kontroluje moc, przyczepność i siłę hamowania na wszystkich czterech kołach, co zapewnia maksymalną stabilność i kierowalność.

Struktura nadwozia
Podobnie jak w modelu i MiEV SPORT, tu także zastosowano aluminiową strukturę ramy, będącą połączeniem aluminiowych wytłoczek i aluminiowych elementów odlewanych ciśnieniowo, która zapewnia niezwykłą wytrzymałość, sztywność i wydajność zderzeniową oraz pozwala obniżyć wagę pojazdu. Dodatkowo, w zewnętrznych panelach maski silnika, błotnikach, drzwiach i pokrywie bagażnika zastosowano odporną na wstrząsy żywicę nadającą się do powtórnego przetworzenia. Podobne rozwiązanie zastosowano w przednich błotnikach w modelu Delica D:5.

Technologie bezpieczeństwa / technologie wspomagające jazdę
System bezpieczeństwa „Pre-crash”: wykorzystując radar na fale milimetrowe, system wykrywa samochody znajdujące się daleko z przodu, jak również obiekty znajdujące się na przyległym pasie ruchu. W momencie wykrycia, iż obiekt przed samochodem jest zbyt blisko i istnieje niebezpieczeństwo kolizji, system ostrzega kierowcę, aby ten podjął odpowiednie kroki. Jeśli system uzna, że prawdopodobieństwo kolizji jest bardzo wysokie, napnie pasy bezpieczeństwa, aktywuje poduszki siedzeniowe przytrzymujące pasażerów i rozpocznie awaryjne hamowanie, aby zredukować siłę uderzenia w przeszkodę.
System ostrzegający o zjechaniu ze swojego pasa ruchu (Lane-Drift Warning System): system składa się z przedniej kamery, czujnika kąta skrętu, czujnika prędkości, czujnika zbaczania z obranego kierunku jazdy oraz z jednostki sterującej. Umieszczona z przodu kamera rozpoznaje linie namalowane na jezdni (białe, itp.), a system w oparciu o informacje przekazywane przez pozostałe czujniki kalkuluje ryzyko zjechania pojazdu z obranego pasa ruchu. Gdy już do tego dojdzie, system ostrzeże kierowcę i wykona ruch kierownicą w kierunku, który pozwoli utrzymać samochód na wybranym pasie.
„Odskakująca” maska: w razie zderzenia z pieszym, maska silnika unosi się tak, aby siła uderzenia w nią głowy pieszego została w jak największym stopniu ograniczona. „Odskakująca” maska działa w tym przypadku jak swego rodzaju poduszka ochronna.
Kamery otaczające samochód: poza kamerami umieszczonymi z przodu i z tyłu, po lewej i prawej stronie pojazdu zainstalowano kamery o wyjątkowo szerokim kącie widzenia. Optyczne zniekształcenia rejestrowanego obrazu są korygowane, a wszystkie informacje przenoszone na obraz sytuacji wokół samochodu widziany z góry, co pozwala kierowcy lepiej ocenić sytuację na drodze. Kamera umieszczona z przodu jest również częścią systemu ostrzegającego o zbliżających się obiektach.
System pomagający w parkowaniu: umieszczony w zderzaku sensor zbliżeniowy ocenia ilość miejsca przeznaczonego na parkowanie i jeśli stwierdzi, że jest ona wystarczająca, automatycznie zaparkuje samochód. Rola kierowcy sprowadza się w tym przypadku jedynie do kontrolowania siły hamowania.

Specyfikacja

Długość całkowita 4,950 [mm]
Szerokość całkowita 1,820 [mm]
Wysokość całkowita 1,440 [mm]
Rozstaw osi 2,815 [mm]
Rozstaw kół (Przód/Tył) 1,555/1,555 [mm]
Liczba siedzeń 4
Silnik Czysty silnik Diesla
Moc maksymalna 140kW
Maks. moment obr. 400 Nm
Skrzynia biegów Twin Clutch SST
Opony 255/35R20

3. MITSUBISHI Concept-cX
(samochód koncepcyjny)

Charakterystyka
Doskonałe właściwości jezdne oraz znakomitą wydajność środowiskową osiągnięto dzięki zastosowaniu nowoopracowanego czystego silnika Diesla o pojemności 1.8-litra, który współpracuje z przekładnią Twin Clutch SST. Wysoka pozycja za kierownicą oraz łatwy dostęp do przestrzeni bagażowej poprzez dzieloną klapę, zastosowaną również w modelu Outlander, sprawia, iż samochód jest również praktyczny.
Mitsubishi Motors pozycjonuje ten model jako „soft roader’ przeznaczony do użytku drogowego.

Stylistyka
Dynamiczny, klinowy kształt nadwozia podkreślony dużymi oponami nadaje sylwetce pojazdu funkcjonalnego charakteru. Przednia część nadwozia z odwróconym „nosem”, trapezoidalną osłoną chłodnicy i ostro zarysowanymi reflektorami odzwierciedla nowy temat stylistyczny samochodów marki Mitsubishi, który zapoczątkował nowy Lancer. W tylnej części pojazdu zastosowano charakterystyczną szybę w kształcie litery „T”.
Wnętrze jest nowoczesne i sportowe, co potęguje uczucie radości z jazdy. Tablica przyrządów oraz tapicerka tworzą solidną podstawę przestrzeni pasażerskiej, w której zastosowano miękkie materiały, zachęcające pasażerów do odbycia podróży.
Doskonałym akcentem wieńczącym całość jest sportowy lakier nadwozia w metalicznym, niebieskim odcieniu, który przywodzi na myśl krystalicznie czyste jezioro, podczas gdy aluminiowe wykończenia tworzą efekt przejrzystości. We wnętrzu dominują czarne i białe kolory, które znakomicie uzupełnia skórzana brązowa tapicerka. Efektem jest nowoczesna i elegancka kabina pasażerska.

Napęd
Czysty silnik Diesla o pojemności 1.8-litra współpracuje z przekładnią Twin Clutch SST, dzięki czemu samochód charakteryzuje się doskonałą dynamiką i niskim zużyciem paliwa.
Zintegrowany system dynamicznej kontroli pojazdu powstały w oparciu o układ 4WD zapewnia wyjątkową stabilność i wszechstronność. Podobne rozwiązanie zostało już zastosowane w modelach Delica D:5 i Outlander.

Bezpieczeństwo / technologie środowiskowe
Materiały absorbujące energię uderzenia zostały umieszczone w dolnej sekcji zderzaka, co pozwala zredukować skutki zderzenia i zminimalizować obrażenia nóg pieszych. Dodatkową zaletą jest możliwość samoczynnego powrotu zderzaka do jego pierwotnego kształtu po lekkim uderzeniu.
Co więcej, we wszystkich możliwych miejscach we wnętrzu pojazdu zastosowano „zielone plastiki”, powstałe w oparciu o nowatorską technologię przetwarzania żywicy pochodzenia roślinnego.

Specyfikacja

Długość całkowita 4,100 [mm]
Szerokość całkowita 1,750 [mm]
Wysokość całkowita 1,550 [mm]
Rozstaw osi 2,525 [mm]
Rozstaw kół (Przód/Tył) 1,510/1,510 [mm]
Liczba siedzeń 4
Silnik czysty silnik Diesla 1.8
Moc maksymalna 100kW
Maks. moment obr. 280 Nm
Skrzynia biegów Twin Clutch SST
Opony 225/45R19
2007-09-20

Mitsubishi na czterdziestym Salonie Samochodowym w Tokio

Czterdziesty Salon Samochodowy w Tokio, który odbędzie się w hali Makuhari Messe, będzie otwarty dla zwiedzających od 27 października do 11 listopada. 25, 26 i 27 października to dni przeznaczone dla przedstawicieli mediów.

Światowa premiera: i MiEV SPORT

Zbudowany w oparciu o technologię środowiskową Mitsubishi i MiEV*1, model i MiEV SPORT przedstawia sportowe możliwości pojazdów elektrycznych, odznaczających się zerową emisją spalin. Wysoka moc i doskonała wydajność środowiskowa elektrycznych silników modelu czyni go wyjątkowym pojazdem, który nie wywiera szkodliwego wpływu na środowisko.

*1: MiEV: Mitsubishi innovative Electric Vehicle – innowacyjny pojazd elektryczny Mitsubishi

Światowa premiera: MITSUBISHI Concept-ZT*2

Concept-ZT – zgodnie ze strategią modelową Mitsubishi – oferuje dużą przyjemność z jazdy, wysoki poziom bezpieczeństwa oraz odpowiedzialność za środowisko naturalne –– opakowane w realistyczne nadwozie. Pod maską pracuje nowoopracowany, wydajny i „czysty” silnik Diesla o pojemności 2.2-litra, który połączono z nową przekładnią Twin Clutch SST (przekładnia sportowa). Concept-ZT prezentuje również zaawansowane technologie bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, takie jak „odskakująca” maska silnika.

*2: ZT: „Z” oznacza „jedyny w swoim rodzaju”, a „T” oznacza „kombi”

Światowa premiera: MITSUBISHI Concept-cX*3

Powstały na bazie wielu lat doświadczeń koncernu w konstruowaniu pojazdów typu SUV, Concept-cX jest kompaktowym, przyjaznym dla środowiska SUV-em o doskonałych właściwościach jezdnych.

3: cX: „c” oznacza „kompaktowy”, a „X” oznacza „crossover”

1. i MiEV SPORT
(samochód koncepcyjny)

Charakterystyka
– Zbudowany w oparciu o model i MiEV, i MiEV SPORT umacnia „jeżdżący” wizerunek elektrycznego pojazdu Mitsubishi. Pojazd łączy w sobie techniczną koncepcję zintegrowanego z przednimi kołami silnika elektrycznego i systemu S-AWC (Super All Wheel Control) – układu kontrolującego zachowanie pojazdu – dzięki czemu odznacza się doskonałą kierowalnością, odpowiednimi właściwościami jezdnymi oraz przyjaznością dla środowiska.
– Samochód ten przybliża pojęcie osobistego środka transportu, pozwalając pojazdom stać się większą częścią ludzkiego życia.

Stylistyka
Projekt nadwozia w stylu „fastback” wyraża sportową naturę pojazdu, a jednocześnie jest ładny i swieży. Dzięki swoim kompaktowym wymiarom, ten wydajny i przyjazny środowisku pojazd elektryczny odznacza się również niezwykle płynnymi liniami. Uproszczona stylistyka wnętrza tworzy przytulną atmosferę, dzięki której podróżujący poczują się jak w domu. Metaliczne materiały o geometrycznych kształtach podkreślają futurystyczny styl pojazdu elektrycznego. Oświetlenie wnętrza kabiny pasażerskiej także zostało odpowiednio dobrane. Zastosowano wiele sugestywnych diod LED o niebieskim podświetleniu, co stworzyło wytworną, aczkolwiek nowoczesną atmosferę. Zielononiebieski kolor nadwozia przywołuje skojarzenia z naturą, a perłowy lakier, który błyszczy w momencie poddania go działaniu bezpośredniego światła, przywodzi na myśl zaawansowaną, futurystyczną technologię oraz kojącą wizję czystego środowiska naturalnego. Dzięki zastosowaniu materiałów o fakturze siatki wnętrze nabrało sportowego i dynamicznego wymiaru, podczas gdy otaczająca pasażera przestrzeń, z dodatkiem wielu naturalnych elementów, potęguje wrażenie bezpieczeństwa i komfortu.

Konstrukcja
Podobnie, jak w przypadku modelu i MiEV, w i MiEV SPORT zastosowano układ środkowo-tylny. Dzięki stosunkowo dużemu rozstawowi osi, pojemną baterię litowo-jonową udało się zainstalować w najniższym miejscu pod podłogą, a pozostałe elementy, takie, jak silnik i inwerter umieszczono pod bagażnikiem. Układ taki pozwala w optymalny sposób rozłożyć masę pomiędzy przednią, a tylną oś, obniżyć środek ciężkości zapewniając większą stabilność, sportowe osiągi oraz więcej miejsca w kabinie pasażerskiej.

Struktura nadwozia
Aluminiowa rama – będąca połączeniem aluminiowych wytłoczek i aluminiowych elementów odlewanych ciśnieniowo – jest lekka, sztywna i wytrzymała, co przyczynia się do poprawy osiągów poprzez obniżenie masy.
Optymalne rozłożenie elementów strukturalnych, takich, jak czołowo-boczne poprzecznice, pozwala łatwo zaabsorbować energię uderzenia w przypadku zderzenia czołowego lub bocznego. W przypadku uderzenia tylnego, specjalne komponenty umieszczone pod tylnymi siedzeniami oraz pod tylną częścią podłogi działają jak bariera uniemożliwiająca deformację pasażerskiej części nadwozia. Dzięki zastosowaniu układu środkowo-tylnego oraz wykorzystaniu najnowocześniejszej technologii RISE (Reinforced Impact Safety Evolution), koncepcyjny model zapewnia pasażerom wysokie bezpieczeństwo w razie zderzenia ze wszystkich stron z pojazdami o różnych masach i gabarytach.

Napęd / S-AWC
W systemie zastosowano trzy magnetyczne silniki synchroniczne. W obydwu przednich kołach umieszczono specjalne silniki, podczas gdy tylną oś napędza jeden motor, tak, jak to miało miejsce w przypadku modelu i MiEV. System E-4WD elektronicznie dostosowuje moc wszystkich silników. Dodatkowo zastosowano również układ E-AYC (Electric Active Yaw Control), który za pośrednictwem silnika elektrycznego odpowiednio rozdziela moment obrotowy pomiędzy lewe, a prawe tylne koło. Kolejnym systemem jest S-AWC, łączący funkcje układów ABS i ACS (Active Stability Control), który niezależnie kontroluje moc, przyczepność i siłę hamowania na wszystkich czterech kołach, co zapewnia maksymalną stabilność i kierowalność.

Technologie oszczędzające energię / technologie środowiskowe
Dbałość o środowisko i oszczędność energii to główne cechy, jakimi odznacza się i MiEV SPORT. Znaczną oszczędność energii uzyskano dzięki umieszczeniu na dachu pojazdu, zewnętrznego fotowoltaicznego generatora, zainstalowaniu wiatraka generującego energię w osłonie chłodnicy oraz zastosowaniu systemu odzyskującego energię podczas hamowania. Oświetlenie pojazdu w dużej mierze wykorzystuje oszczędne diody LED, które zastosowano w tylnym zespole świetlnym oraz w elementach oświetlenia wewnętrznego, a wydajność układu klimatyzacji zwiększają szyby pochłaniające ciepło. Co więcej, we wszystkich możliwych miejscach we wnętrzu pojazdu zastosowano „zielone plastiki”, powstałe w oparciu o nowatorską technologię żywicy pochodzenia roślinnego.

Specyfikacja

Długość całkowita 3,450 [mm]
Szerokość całkowita 1,600 [mm]
Wysokość całkowita 1,400 [mm]
Rozstaw osi 2,550 [mm]
Rozstaw kół (Przód/Tył) 1,405/1,405 [mm]
Liczba siedzeń 2 + 2
Silniki Magnetyczne silniki synchroniczne
Przód: silniki zintegrowane z kołem Tył: pojedynczy silnik
Moc maksymalna Przód: 20kW ? 2; Tył: 47kW
Maks. moment obr. Przód: 250 Nm ? 2; Tył: 180 Nm
Prędkość maksymalna 180km/h
Zasięg (tryb 10-15) 200km
Opony 175/40R17

2. MITSUBISHI Concept-ZT
(samochód koncepcyjny)

Charakterystyka
– Dzięki połączeniu wydajnego, czystego i mocnego silnika Diesla o pojemności 2.2-litra z przekładnią Twin Clutch SST oraz zastosowaniu wielu elementów wykończeniowych we wnętrzu pojazdu wykonanych z „zielonych plastików” uzyskano przyjazny środowisku i doskonale prowadzący się pojazd.
– Oprócz wysokiego poziomu bezpieczeństwa aktywnego, Concept-ZT cechuje się również odpowiednim poziomem bezpieczeństwa pasywnego. W skład elementów wpływających na bezpieczeństwo wchodzi system „pre-crash”, system ostrzegający o zjechaniu z pasa ruchu, układ wspomagający jazdę – wyposażony w otaczające samochód kamery i systemem pomagający w parkowaniu – oraz technologie zmniejszające skutki kolizji, takie jak „odskakująca” maska silnika.
– MITSUBISHI Concept-ZT, wyposażony w system S-AWC z umieszczonym z przodu układem E-LSD (elektronicznie kontrolowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu), ABS i ASC – powstały w oparciu o elektroniczny układ 4WD koncernu Mitsubishi Motors – jest sedanem premium odznaczającym się doskonałymi właściwościami jezdnymi oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa.

Stylistyka
Kształt nadwozia, prosty i płynny z nisko umieszczonym środkiem ciężkości, daje poczucie stabilności i zwinności, co jest zgodne z duchem sportowych sedanów Mitsubishi. Całości dopełnia mocno zaakcentowana linia boczna, masywne panele boczne oraz wydatne błotniki. Wyrzeźbione reflektory, osłona chłodnicy oraz obręcze kół świadczą o jakości i japońskiej wrażliwości na detale.
Celem projektantów wnętrza pojazdu było osiągnięcie atmosfery „gościnności”, która oddziaływałaby pozytywnie na wszystkich podróżujących. Kontrastujące ze sobą połączenia – proste formy łagodnie otaczające pasażerów i uwypuklające funkcjonalne elementy wnętrza pojazdu – dają poczucie jakości, komfortu i przyjemności z jazdy. Wszystkie wskaźniki powstały z przezroczystych materiałów i zostały futurystycznie rozmieszczone, tworząc piękny, industrialny efekt.
Refleksy świetlne podkreślają elegancję lakieru nadwozia najwyższej próby, co w połączeniu z ozdobnymi elementami, takimi jak koła i osłona chłodnicy, nasuwa skojarzenie z wielowarstwowym metalem szlachetnym o wysokiej jakości. Kolory wnętrza to kombinacja czarnego drewna z wyraźnie zaznaczonymi słojami, metalu i skóry – czyli materiałów najlepiej wyrażających wyrafinowanie i wdzięk.

Napęd / S-AWC
Do napędu konceptu posłużył nowoopracowany 4-cylindrowy czysty silnik Diesla DOHC o pojemności 2.2-litra z 16 zaworami, technologiami VD (Variable Diffuser)/VG (Variable Geometry) i bezpośrednim wtryskiem paliwa common-rail (piezoelektryczny wtryskiwacz), który osiąga moc maksymalną 140 kW i maksymalny moment obrotowy 400 Nm.
Jednostka współpracuje z nową przekładnią Twin Clutch SST opracowaną przez Mitsubishi, która pozwala na płynne i natychmiastowe przeniesienie mocy oraz sprawne przyspieszanie w warunkach autostradowych i miejskich. Dodatkowym atutem jest niskie spalanie paliwa. System S-AWC zawiera umieszczony z przodu układ E-LSD (elektronicznie kontrolowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu) oraz układy ABS i ASC z elektronicznym systemem 4WD, stosowanym również w modelach Outlander i Delica D:5. System niezależnie kontroluje moc, przyczepność i siłę hamowania na wszystkich czterech kołach, co zapewnia maksymalną stabilność i kierowalność.

Struktura nadwozia
Podobnie jak w modelu i MiEV SPORT, tu także zastosowano aluminiową strukturę ramy, będącą połączeniem aluminiowych wytłoczek i aluminiowych elementów odlewanych ciśnieniowo, która zapewnia niezwykłą wytrzymałość, sztywność i wydajność zderzeniową oraz pozwala obniżyć wagę pojazdu. Dodatkowo, w zewnętrznych panelach maski silnika, błotnikach, drzwiach i pokrywie bagażnika zastosowano odporną na wstrząsy żywicę nadającą się do powtórnego przetworzenia. Podobne rozwiązanie zastosowano w przednich błotnikach w modelu Delica D:5.

Technologie bezpieczeństwa / technologie wspomagające jazdę
System bezpieczeństwa „Pre-crash”: wykorzystując radar na fale milimetrowe, system wykrywa samochody znajdujące się daleko z przodu, jak również obiekty znajdujące się na przyległym pasie ruchu. W momencie wykrycia, iż obiekt przed samochodem jest zbyt blisko i istnieje niebezpieczeństwo kolizji, system ostrzega kierowcę, aby ten podjął odpowiednie kroki. Jeśli system uzna, że prawdopodobieństwo kolizji jest bardzo wysokie, napnie pasy bezpieczeństwa, aktywuje poduszki siedzeniowe przytrzymujące pasażerów i rozpocznie awaryjne hamowanie, aby zredukować siłę uderzenia w przeszkodę.
System ostrzegający o zjechaniu ze swojego pasa ruchu (Lane-Drift Warning System): system składa się z przedniej kamery, czujnika kąta skrętu, czujnika prędkości, czujnika zbaczania z obranego kierunku jazdy oraz z jednostki sterującej. Umieszczona z przodu kamera rozpoznaje linie namalowane na jezdni (białe, itp.), a system w oparciu o informacje przekazywane przez pozostałe czujniki kalkuluje ryzyko zjechania pojazdu z obranego pasa ruchu. Gdy już do tego dojdzie, system ostrzeże kierowcę i wykona ruch kierownicą w kierunku, który pozwoli utrzymać samochód na wybranym pasie.
„Odskakująca” maska: w razie zderzenia z pieszym, maska silnika unosi się tak, aby siła uderzenia w nią głowy pieszego została w jak największym stopniu ograniczona. „Odskakująca” maska działa w tym przypadku jak swego rodzaju poduszka ochronna.
Kamery otaczające samochód: poza kamerami umieszczonymi z przodu i z tyłu, po lewej i prawej stronie pojazdu zainstalowano kamery o wyjątkowo szerokim kącie widzenia. Optyczne zniekształcenia rejestrowanego obrazu są korygowane, a wszystkie informacje przenoszone na obraz sytuacji wokół samochodu widziany z góry, co pozwala kierowcy lepiej ocenić sytuację na drodze. Kamera umieszczona z przodu jest również częścią systemu ostrzegającego o zbliżających się obiektach.
System pomagający w parkowaniu: umieszczony w zderzaku sensor zbliżeniowy ocenia ilość miejsca przeznaczonego na parkowanie i jeśli stwierdzi, że jest ona wystarczająca, automatycznie zaparkuje samochód. Rola kierowcy sprowadza się w tym przypadku jedynie do kontrolowania siły hamowania.

Specyfikacja

Długość całkowita 4,950 [mm]
Szerokość całkowita 1,820 [mm]
Wysokość całkowita 1,440 [mm]
Rozstaw osi 2,815 [mm]
Rozstaw kół (Przód/Tył) 1,555/1,555 [mm]
Liczba siedzeń 4
Silnik Czysty silnik Diesla
Moc maksymalna 140kW
Maks. moment obr. 400 Nm
Skrzynia biegów Twin Clutch SST
Opony 255/35R20

3. MITSUBISHI Concept-cX
(samochód koncepcyjny)

Charakterystyka
Doskonałe właściwości jezdne oraz znakomitą wydajność środowiskową osiągnięto dzięki zastosowaniu nowoopracowanego czystego silnika Diesla o pojemności 1.8-litra, który współpracuje z przekładnią Twin Clutch SST. Wysoka pozycja za kierownicą oraz łatwy dostęp do przestrzeni bagażowej poprzez dzieloną klapę, zastosowaną również w modelu Outlander, sprawia, iż samochód jest również praktyczny.
Mitsubishi Motors pozycjonuje ten model jako „soft roader’ przeznaczony do użytku drogowego.

Stylistyka
Dynamiczny, klinowy kształt nadwozia podkreślony dużymi oponami nadaje sylwetce pojazdu funkcjonalnego charakteru. Przednia część nadwozia z odwróconym „nosem”, trapezoidalną osłoną chłodnicy i ostro zarysowanymi reflektorami odzwierciedla nowy temat stylistyczny samochodów marki Mitsubishi, który zapoczątkował nowy Lancer. W tylnej części pojazdu zastosowano charakterystyczną szybę w kształcie litery „T”.
Wnętrze jest nowoczesne i sportowe, co potęguje uczucie radości z jazdy. Tablica przyrządów oraz tapicerka tworzą solidną podstawę przestrzeni pasażerskiej, w której zastosowano miękkie materiały, zachęcające pasażerów do odbycia podróży.
Doskonałym akcentem wieńczącym całość jest sportowy lakier nadwozia w metalicznym, niebieskim odcieniu, który przywodzi na myśl krystalicznie czyste jezioro, podczas gdy aluminiowe wykończenia tworzą efekt przejrzystości. We wnętrzu dominują czarne i białe kolory, które znakomicie uzupełnia skórzana brązowa tapicerka. Efektem jest nowoczesna i elegancka kabina pasażerska.

Napęd
Czysty silnik Diesla o pojemności 1.8-litra współpracuje z przekładnią Twin Clutch SST, dzięki czemu samochód charakteryzuje się doskonałą dynamiką i niskim zużyciem paliwa.
Zintegrowany system dynamicznej kontroli pojazdu powstały w oparciu o układ 4WD zapewnia wyjątkową stabilność i wszechstronność. Podobne rozwiązanie zostało już zastosowane w modelach Delica D:5 i Outlander.

Bezpieczeństwo / technologie środowiskowe
Materiały absorbujące energię uderzenia zostały umieszczone w dolnej sekcji zderzaka, co pozwala zredukować skutki zderzenia i zminimalizować obrażenia nóg pieszych. Dodatkową zaletą jest możliwość samoczynnego powrotu zderzaka do jego pierwotnego kształtu po lekkim uderzeniu.
Co więcej, we wszystkich możliwych miejscach we wnętrzu pojazdu zastosowano „zielone plastiki”, powstałe w oparciu o nowatorską technologię przetwarzania żywicy pochodzenia roślinnego.

Specyfikacja

Długość całkowita 4,100 [mm]
Szerokość całkowita 1,750 [mm]
Wysokość całkowita 1,550 [mm]
Rozstaw osi 2,525 [mm]
Rozstaw kół (Przód/Tył) 1,510/1,510 [mm]
Liczba siedzeń 4
Silnik czysty silnik Diesla 1.8
Moc maksymalna 100kW
Maks. moment obr. 280 Nm
Skrzynia biegów Twin Clutch SST
Opony 225/45R19

Leave a Reply