|
|
Felietony, rozmowy
|
Paryż ciągle wart mszy - migawki z Mondial de l’Automobile
Dodano: 2014-10-07
Wyświetlono: 10967 razy
|
|
|
Jak co dwa lata pojawia się wątpliwość, czy warto tłuc się samolotem lub samochodem do Paryża, aby w tłumie dziennikarzy uczestniczyć w Mondial de l‘Automobile w czasach, kiedy większość konferencji transmitowana jest w Internecie, a premierowe modele znane są ze zdjęć od tygodni?
|
|
foto © Mototarget.pl |
|
Nasza opinia na ten temat nie zmienia się od lat - Paryż wart jest mszy. To przede wszystkim wydarzenie towarzyskie, a kto nie widział na własne oczy kilku premier i nie poczuł tego klimatu, sporo stracił. Poniżej kilka subiektywnych, zupełnie prywatnych recenzji i rekomendacji z tegorocznego Paris Motor Show.
Kupiłbym choćby jutro
Audi TT z pięcioma drzwiami? Skandal!
Skądże znowu - to świetny kolejny pomysł na znalezienie klienta pomiędzy zdefiniowanymi segmentami. Marka ma ogromne moce produkcji i kreowanie nowych, gorących zabawek przychodzi jej łatwo, więc będzie rozwijać gamę, w której jest już około 40 modeli. Przez lata TT funkcjonowało jako sportowe coupé i roadster. W Paryżu pokazano TT Sportback z drzwiami dla pasażerów drugiego rzędu foteli, dyskretnie wkomponowanymi w bryłę. Więcej przestrzeni, 400 KM, 3,9 sekundy do setki - czego chcieć więcej?
Superpawilon 3D
Renault zafundowało gościom wspinaczkę po połoninach. Ogromny jak pole golfowe pawilon wznosił się i opadał, łamiąc konwencję prostopadłych płaszczyzn i ustawionych na baczność samochodów. Odwiedzający salon prezydent Francji mógł dzięki temu po raz pierwszy spojrzeć z góry na obce marki.
Plus za subtelny umiar
Opel zaskoczył klasą i umiarem. W pawilonie eksponowana była tylko nowa Corsa. Gdzieś tam z boczku, skromnie stał Adam, jednak czerwone Corsy były wszechobecne, stały pomiędzy gośćmi, wisiały na ścianach i odbijały się w lustrach na suficie. Nasza specjalna nagroda za fantastycznie dobrane ubiory prêt-à-porter hostess i wielkie grand prix dla pani na fotografii za idealne nogi. Były nawet lepsze od nóg Claudii Schiffer, która pojawiła się u Opla osobiście.
Kolorowy powrót do gry
Obok pawilonu Hondy wreszcie nie sposób przejść bez dreszczyku. Kilka mocnych punktów zwraca uwagę, zwłaszcza, że dobrano lakiery nowych modeli wpadające w oko i sugerujące nowe, mocne otwarcie. Nigdy dotąd Civic Type-R nie był tak drapieżny i... niebieski. Inspiracja, jak przypuszczam, pochodzi od stylistów Mugena, firmy tuningowej, założonej przez syna samego Soichiro Hondy, Hirotoshiego. To m.in. oni obok JAS Motorsport przygotowują do sukcesów samochody teamu Castrol Honda WTCC. Oczekiwany długo Type R ma wejść wreszcie do sprzedaży, ale już dziś szepcze się, że będzie szybszy od legendarnego NSX-a. Nowe modele: Jazz, HR-V oraz znany CR-V pokazano w atrakcyjnych miedziano-czerwonych lakierach, które doskonale prezentują się na fotografiach. Wreszcie spójna, przemyślana od strony wizualnej ekspozycja.
Boss & Showman nr 1
Największe wrażenie jako mówca zrobił Mark Fields, nowy szef Forda, przedstawiający nowe modele i plany koncernu na następne lata. Na tle łamiących języki, czytających z prompterów nobliwych ojców dyrektorów wielu marek ten 53-latek poprowadził konferencję z nerwem, a co najważniejsze przekonująco. Przekonywał swobodą na podium, łatwością nawiązywania kontaktu ze słuchaczami, wyczuciem akcentów całej prezentacji oraz po prostu energią i optymizmem. Przyznał bowiem, mimo cięć prognoz europejskich zysków w związku z kryzysem ukraińskim, że rynek czeka w roku 2015 wzrost. Jeśli polemizował z tym zdaniem personalnie sam Sergio Marchionne, to dla Marka Fieldsa prawdziwy bonus - konkurent widzi świat w czarniejszych kolorach. Cóż, Ford odsłonił pięć nowych modeli, które właśnie trafią do europejskich salonów - C-Maxa i Grand C-Maxa, S-Maxa, Mustanga oraz Focusa i Mondeo. Poważnie zastanawialiśmy się, czy obdarzonemu niewątpliwym talentem Fieldsowi nie pomagają w występach publicznych profesjonalni coaches z amerykańskiego show businessu. Szybko, do rzeczy, z powerem. Jeśli zarządza tak jak mówi, ma wielką przyszłość przed sobą.
Audiencja
Konferencja miała być najważniejszym wydarzeniem targów. Fiat przynajmniej tak to przedstawiał. Dziennikarskie stadko ruszyło w stronę pawilonu włoskiego koncernu, aby zobaczyć 500X i tu zderzyło się z wypiętymi klatami ochroniarzy w czarnych mundurach z napisem "security". Cały pawilon wcześniej ogrodzono barierkami, jak plac Świętego Piotra podczas papieskich audiencji i obstawiono ochroniarzami, a na nieliczne fotele wpuszczono kilkudziesięciu hierarchów marki i wybrańców z mediów. Reszta owieczek karnie przyglądała się w stłoczonej grupie zza płotu. Spektakl okazał się rekordowo długi (bo trwał prawie 25 minut) i najbardziej przegadany - trzy wideoklipy, w tym jeden z tabletką viagry. Ten akurat wywołał najżywszą reakcję i brawa grupy 60+ na fotelach kardynalskich. Show jednego modelu się udał, nawet wizytujący targi prezydent Holland nie miał takiej ochrony i widowni, może powinien skorzystać w kampanii wyborczej z hasła reklamowego "pięćsetki" na viagrze - "Bigger, more powerful and ready for action".
Najgłośniejsze przejście na emeryturę
Swoje odejście ogłosił oficjalnie 67-letni szef Ferrari Luca di Montezemolo. Widocznie wkroczył już w wiek postprodukcyjny według rozdającego karty Sergio Marchionne (67 lat).
Konferencja na motoryzacyjnym Olimpie
Obejrzenie dwóch cesarzy światowych koncernów przy jednym stoliku to prawdziwa gratka. A w stolicy Francji podczas wspólnej konferencji spotkało się dwóch demiurgów sukcesów swoich firm, spacerujących zwykle w towarzystwie dyskretnej ochrony. Dietriech Zetsche - szef koncernu Daimler oraz Carlos Ghosn - prezes Renault-Nissan poinformowali o przedłużeniu czteroletniego alliansu. Francuski silnik wysokoprężny 1,6-litra będzie montowany w Mercedesie C-Klasy i Vito, a niemieckie napędy benzynowe trafią do samochodów Infiniti. Firmy współpracują m.in. przy produkcji nowego Renault Twingo, oraz nowego Smarta Fortwo i Smart Forfour, które będą dzielić dwie małe benzynowe jednostki z francuskich fabryk.
Carlos Ghosn nie dał po sobie poznać, że sen z oczu spędza mu zły rozwój wypadków wokół trzeciej marki, jaką wprowadził do koncernu. Rosyjski Avto VAZ od trzech lat był na celowniku Renault, które w tym roku przejęło go ostatecznie, inwestując ponad 2 mld euro. Planowano reaktywację marki Datsun i liczono na 40-procentowy udział w rynku rosyjskim. Niestety, szacowany na 4 mln aut rynek skurczył się ostatnio do 2,5 mln, spada też zainteresowanie samochodami Łada. Dołujący przemysł rosyjski i kurczące się zdolności nabywcze Rosjan mogą okazać się kamieniem u szyi Francuzów, którzy musieliby zainwestować kolejne miliardy w pamiętającą czasy Chruszczowa fabrykę Togliatti, podnieść jakość produkcji, zwiększyć wydajność i zredukować stan zatrudnienia. Cały Auto VAZ to komunistyczny skansen, który nie tak dawno zatrudniał ponad 100 tys. pracowników, dziś zaledwie 66 tyś. choć i tak zbyt wiele. Powodzenia - Napoleon też wiązał wielkie plany z tym krajem.
-
Bonus za szybkość i innowacyjność
We wnętrzu wielki wyświetlacz dotykowy, z przodu wielki bagażnik, z tyłu bagażnik. Gdzie tu silnik? Podchodzi sympatyczny chłopak, odpowiada płynnie po angielsku na wszystkie pytania, pokazuje ogołoconą z poszycia i elementów nadwozia platformę, gdzie płaska podłoga wskazuje miejsce akumulatorów, a dwa elektryczne silniki napędzają koła tylnej osi. Opowiada o zasięgu, dynamice przyspieszania i maksymalnej prędkości, w które z grzeczności nie dowierzam. Kto nie słyszał o Tesli S? Chłopak pyta, czy chcę cały press-pack dostać e-mailem. Owszem, dyktuję adres z domeną "pl". Za dwie sekundy słyszę jednocześnie po polsku "dziękuję" i sygnał odebrania poczty z mojego smartfona. Za chwilę podchodzi ładna hostessa i pyta, o to samo. Żałuję, że się spóźniła, ale brawa dla marki za skuteczność - nazwisko Tesli zobowiązuje.
Paryż ma jeszcze jedną zaletę, wieczorem nie kładzie się spać, żyje w dziesiątkach klubów, restauracji, przy rozmowach z przyjaciółmi. Wrócimy tu za dwa lata. Bo paryski salon jest jak Comédie-Française: występują i goście, i Francuzi, niby wszyscy wiedzą, co będzie grane, a mimo to każda premiera jest wydarzeniem.
|
|
|
Inne artykuły
|
|
» W synchronizacji z Fordem - testował Krystian Kozerawski |
Poniedziaek, 2013-05-27 |
|
Sprawdziliśmy jak funkcjonuje system SYNC w nowym Fordzie Fiesta. więcej »
|
|
» Samochód kierowcy - o Hondzie CR-V opowiadają inżynierowie Kazuhiro Sekine i Kotaro Yamamoto z Honda Motor Europe |
Czwartek, 2013-04-11 |
|
W najnowszym modelu wracamy do stonowanego charakteru, potęgującego przyjemność z jazdy. Wyszliśmy z założenia, że tworzenie agresywnie wystylizowanego samochodu w czasach ekonomicznego kryzysu i rosnącej świadomości ekologicznej nie zostanie pozytywnie odebrane przez klientów. więcej »
|
|
» Naga Broń 2013 |
Pitek, 2013-03-08 |
|
Jedziemy! Euforia, wolność, słowem – URLOP! Rodzina w komplecie, wszystkie zabawki do szusowania, skoków, jazdy, nurkowania, bez których nie rusza się głowa rodziny, już w bagażniku. Kosmetyki, należące do szyi, kręcącej głową, wypełniają bagażnik dachowy. Wszystkie schowki pełne napojów i zabawek dzieci. Dobre humory na szczęście nic nie ważą. więcej »
|
|
» Fiat obiecuje wreszcie coś taniego |
Poniedziaek, 2013-02-04 |
|
Fiat rozważa wprowadzenie taniej marki, która mogłaby konkurować z Dacią, reaktywowaną przed laty przez Renault. Na wielu rynkach uważa się, że to właśnie marka Fiat jest we włoskim koncernie sytuowana jako low-cost brand, ustępujący ceną i prestiżem zarówno Alfie Romeo, Lancii, jak i Jeepowi oraz innym brandom przejętym z dobrodziejstwem akcji koncernu Chryslera. Jeśli więc submarka ma być tańsza od Fiata, będzie to prawdopodobnie produkt azjatycki. więcej »
|
|
» Samochodem elektrycznym dookoła świata - wywiad z Izą Miko |
Wtorek, 2012-11-13 |
|
Izabella Miko przyleciała do Polski prosto z USA by opowiedzieć o tym, po co jeździła na stację paliw… elektrycznym Mitsubishi i-MIEV. Zdradzi też, jak wyglądałaby jej podróż dookoła Ziemi za kierownicą auta na prąd. Pojawi się też wątek miłosny. więcej »
|
|
» Konsekwentnie do przodu – mówi prezes Ford Polska Adam Kołodziejczyk |
Pitek, 2012-09-07 |
|
Rozmawiamy na temat planów z prezesem i dyrektorem generalnym Ford Polska, Adamem Kołodziejczykiem. więcej »
|
|
» Martin Buhl-Wagner, dyrektor zarządzający Targów Lipskich GmbH |
Pitek, 2012-05-25 |
|
Już w czerwcu: dwa premierowe modele BMW, premiera Porsche, nowi wystawcy Rolls-Royce Motor Cars, Fisker i Tesla - Targi w Lipsku dołączają do grupy największych imprez w Europie. więcej »
|
|
» Spotkanie na szczycie mocy z Rafałem Płatkiem z REZ Motorsport |
Czwartek, 2012-05-10 |
|
Rafał Płatek to jedyny polski kierowca ścigający się w niemieckich wyścigach pojazdów klasycznych. Benzynę ma we krwi, podobnie jak miłość do Alfa Romeo. Swoje życie poświęcił motoryzacji – poza wyścigami, urzeczywistnia marzenia bogatych klientów z Europy i Polski, odrestaurowując ich klasyczne pojazdy w warsztatach REZ Classic Cars. więcej »
|
|
» Leszek Kempiński o nowym Audi A4 |
roda, 2012-04-04 |
|
Rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim, Kierownikiem PR Audi. więcej »
|
|
» Honda wraca do gry. Manabu Nishimae - prezes Honda Motor Europe |
Sobota, 2012-03-03 |
|
Honda wraca nowymi modelami do walki o europejskiego klienta po trudnych latach kryzysu, pogłębionego przez kataklizmy w Japonii i Tajlandii, gdzie znajdują się ważne dla globalnej produkcji koncernu fabryki. Podczas polskiej prezentacji modelu Civic mieliśmy okazję porozmawiać z prezesem Honda Motor Europe Manabu Nishimae. więcej »
|
|
» Iza Miko: dajcie się zelektryfikować! |
Czwartek, 2012-02-23 |
|
Ma fioła na punkcie zakręcania wody, segregacji śmieci i wszystkiego co jest ekologiczne. Iza Miko - tancerka i ekolożka od dzieciństwa. Swoją pasję aktorską realizuje w Los Angeles. W Polsce wspólnie z Mitsubishi elektryzuje serca kierowców. więcej »
|
|
» Lekcja rysunku z Adamem Bazydło |
Poniedziaek, 2011-11-07 |
|
Rozmawiamy z projektantem kabiny Peugeota 508. więcej »
|
|
» Stara miłość nie rdzewieje - wywiad z prawdopodobnie najstarszym kierowcą Chevroleta w Polsce |
roda, 2011-10-12 |
|
Chevrolet, który w tym roku obchodzi setną rocznicę powstania marki, był obecny na polskim rynku już przed II wojną światową. Pierwsze Chevrolety trafiły do Polski najprawdopodobniej wraz z Błękitną Armią Hallera. General Motors rozpoczął sprzedaż Chevroleta w Polsce w 1924 roku, a już po czterech latach marka zdobyła połowę rynku. więcej »
|
|
» W sidłach rocka - rozmawiamy z Piotrem Brzychcy z zespołu Kruk |
Czwartek, 2011-06-16 |
|
Prawdziwy duch rocka nigdy nie zaniknie, czego świetnym dowodem jest hard rockowa grupa muzyczna Kruk pochodząca z Dąbrowy Górniczej. Utalentowany zespół odnosi wielkie sukcesy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Na nasze pytania odpowiada założyciel i gitarzysta zespołu Kruk, Piotr Brzychcy. więcej »
|
|
» O psie, który jeździł... opowiada Dorota Sumińska |
Czwartek, 2011-02-17 |
|
Receptą na udany wyjazd z czworonożnym pupilem jest zrozumienie potrzeb
naszego zwierzaka. więcej »
|
|
» Niełaskawy dla rywali - rozmawiamy z Łukaszem "Łokerem" Łaskawcem |
Czwartek, 2011-01-27 |
|
Łukasz „Łoker” Łaskawiec był największą niespodzianką rajdu Dakar 2011. Młody zawodnik (za 3 dni skończy... 21 lat) wywalczył 3. miejsce, pokonując w swym Dakarowym debiucie wielu utytułowanych rywali. więcej »
|
|
» Szef FIA Jean Todt - uratujmy 5 milionów ludzi |
Poniedziaek, 2010-11-22 |
|
Prezes FIA Jean Todt podczas krótkiej wizyty w Polsce znalazł czas na kameralną konferencję prasową w Krakowie dla grupy polskich dziennikarzy motoryzacyjnych. Oprócz informacji o planach na najbliższy sezon oraz podsumowania pierwszego roku prezydentury Jean Todt sporo uwagi poświęcił problematyce podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zaangażowaniu się FIA w działania wspierające bezpieczny transport. więcej »
|
|
» O polityce Forda mówi Gunnar Herrmann - dyrektor linii samochodów segmentu C Ford Motor Company |
Pitek, 2010-11-05 |
|
Polityka Forda dotycząca ochrony środowiska doskonale sprawdza się w odniesieniu do tradycyjnych jednostek spalinowych, dajemy klientowi świadomość posiadania ekologicznego samochodu w przystępnej cenie. Pracujemy również nad technologią hybrydową typu „plug-in” oraz zasilaniem akumulatorowym; pierwsze wyniki naszych badań zaprezentujemy już w 2012 roku. więcej »
|
|
» O nowym Focusie opowiada James Hughes, inżynier Ford Motor Company |
Poniedziaek, 2010-10-25 |
|
W oparciu o nową platformę powstanie nawet 10 innych modeli, począwszy od samochodów segmentu C, poprzez konstrukcje SUV typu Kuga, a kończąc na dużych samochodach rodzinnych mieszczących siedem osób, jak chociażby Grand C-MAX. więcej »
|
|
» Ford przed ofensywą - na pytania odpowiada dyrektor generalny Ford Polska Adam Kołodziejczyk |
Wtorek, 2010-10-12 |
|
Ważne, aby klienci dobrze poznali nasze modele i przekonali się do ich walorów, a to z pewnością zajmie trochę czasu. Dopiero wtedy sprzedaż ruszy „pełną parą”. Duże nadzieje pokładam w nowym Focusie i C-MAXie. Myślę, że samochody te pozwolą nam dołożyć kilka procent do statystyk sprzedaży Forda w Polsce. więcej »
|
|
1[2]3 Wyświetlane: 20 - 40 z 54 rekordów |
|
|
|