|
|
Felietony, rozmowy
|
Naga Broń 2013
Autor: Robert Szczerbaniak Dodano: 2013-03-08
Wyświetlono: 10309 razy
|
|
|
Jedziemy! Euforia, wolność, słowem – URLOP! Rodzina w komplecie, wszystkie zabawki do szusowania, skoków, jazdy, nurkowania, bez których nie rusza się głowa rodziny, już w bagażniku. Kosmetyki, należące do szyi, kręcącej głową, wypełniają bagażnik dachowy. Wszystkie schowki pełne napojów i zabawek dzieci. Dobre humory na szczęście nic nie ważą.
|
|
foto © Mototarget |
|
Humory mogą jednak zgasnąć pod ciężarem paragrafu, o którym niewiele osób pamięta. Skoro Polska należy do Unii Europejskiej i grupy krajów Schengen, wydaje nam się, że kontrola celna to zły sen z czasów PRL i żelaznej kurtyny. Nic bardziej mylnego. Oczywiście, na kolejnych granicach setki razy pozdrawiali nas znudzeni, zblazowani panowie w mundurach, mamrocząc: „Weg!”, „Aller!”, „Andare!”, jednak historia, którą opowiemy wydarzyła się naprawdę i wiemy z przedstawicielstwa konsularnego, że wciąż się powtarza.
Noc, granica włosko-szwajcarska, budki służb zwykle wymarłe, tym razem pękają w szwach. Co jakiś czas przejeżdżający samochód kierowany jest na pobocze. Kontrole nasilono być może ze względu na dyplomatyczny szczyt w Alpach, ważny mecz, lub inną międzynarodową imprezę. Spokój nas nie opuszcza, nie wieziemy przecież ani wzbogaconego uranu w termosie, ani nitrogliceryny w apteczce.
Smutny potomek Wilhelma Tella kieruje nas na bok do zatoczki i pyta o zawartość bagażnika. Wychodzimy grzecznie, prostując kości. Drugi zielony pan wsiada do auta i sprawdza, czy nie mamy zakazanego tu antyradaru lub nieatestowanego CB, zakłócającego lokalne pasma (nawet w schowku). Bagażnik zlustrowany, kosmetyki w boksie dachowym też nie wzbudziły podejrzeń, tymczasem z wnętrza auta wynurza się z tajemniczym grymasem na twarzy szwajcarski stróż prawa nr 2. W dłoni trzyma narzędzie zbrodni. Nóż turystyczny, kupiony co prawda w sklepie z militariami, ale świetnie sprawdzający się jako narzędzie na kempingach, z obustronnie ostrzoną głownią ze stali nierdzewnej. Pan po niemiecku recytuje formułkę, że bez zezwolenia próbowaliśmy przemycić broń – „Dolch mit symmetrischer Klinge”, co w strefie Schengen jest przestępstwem. Nie docierają tłumaczenia, że nie broń, zwykły nóż do konserw i chleba, że "Brot, Konserve", „keine Grenzen, keine Waffen”.
Zaczyna się przesłuchanie, dostatecznie niemiłe i drobiazgowe, by w ciągu tych kilku godzin przysiąc sobie „nigdy więcej Szwajcarii”. Pytania o zawód, zarobki, oszczędności, wykształcenie. Po tym ostatnim panowie już grzeczniej zaczynają zwracać się „Herr Doktor”, ale doprowadzają absurdalne formalności do końca. Pobierają kaucję 400 Euro płatną z góry i informują, że sprawa kierowana jest do sądu kantonalnego, o czym dowiemy się później z oficjalnych pism. Nie ma argumentów, które byłyby silniejsze od artykułów kodeksu – Befehl ist Befehl. Sprawa zamknięta.
Nieznajomość prawa nie zwalnia od jego przestrzegania, przypominamy więc, co jest bronią, a co nią nie jest w myśl konwencji podpisanej również przez Polskę 21 grudnia 2007.
Kłopoty może nam sprawić oczywiście przewożona bez pozwolenia broń palna, broń pneumatyczna o energii wylotowej śrutu ponad 7,5 kJ, ale także imitacje – broń hukowa i gazowa, zbyt przypominające rzeczywistą broń palną. Bezwzględnie wyjmijmy ze schowków przewożone tam noże otwierane automatycznie tzw. „sprężynowe” lub otwierane jedną ręką tzw „motylki” o ostrzu dłuższym niż 5 cm. Tak 5 cm!!! Nie są natomiast bronią w myśl prawa znacznie dłuższe i ostrzejsze miecze samurajskie. Bronią jest sztylet o symetrycznym ostrzu, nie jest zaś równie niebezpieczny, nawet dwukrotnie dłuższy bagnet o ostrzu asymetrycznym.
Oczywiste, że jako broń traktowane są ekstrawaganckie zabawki takie jak kastety, pałki teleskopowe, rzutki ninja i proce myśliwskie, a także używane przez polujących łuki i kusze.
Doradzamy zastąpienie przewożonego być może w bagażniku kija baseballowego kijem golfowym, najlepiej typu driving iron – jest równie skuteczny, a dozwolony i uchodzi za szlachetniejsze narzędzie. Podejrzenie służb granicznych może wywołać także np. toporek, jeśli nie potrafimy uzasadnić potrzeby jego przewożenia choćby pracami remontowymi lub przy wyrębie. Podobnie jako przedmiot niebezpieczny może zostać potraktowany łańcuch rowerowy, nożyczki lub wkrętak, nie jest natomiast przedmiotem niebezpiecznym scyzoryk kieszonkowy o dowolnie długim ostrzu, również otwierany nieautomatycznie jedną ręką.
Konia z rzędem temu, kto zapamięta wszystkie te skomplikowane klasyfikacje. Lepiej więc wszelkie przypominające broń przedmioty usunąć z auta i w drogę. Miłego urlopu.
Autor grafiki: Supranational_European_Bodies-en.svg: The Emirr; Wdcfderivative work: NikNaks93 (talk)derivative work: Rozek19 GFDL],
Autor mapy: Glentamara
|
|
|
Inne artykuły
|
|
» W synchronizacji z Fordem - testował Krystian Kozerawski |
Poniedziaek, 2013-05-27 |
|
Sprawdziliśmy jak funkcjonuje system SYNC w nowym Fordzie Fiesta. więcej »
|
|
» Samochód kierowcy - o Hondzie CR-V opowiadają inżynierowie Kazuhiro Sekine i Kotaro Yamamoto z Honda Motor Europe |
Czwartek, 2013-04-11 |
|
W najnowszym modelu wracamy do stonowanego charakteru, potęgującego przyjemność z jazdy. Wyszliśmy z założenia, że tworzenie agresywnie wystylizowanego samochodu w czasach ekonomicznego kryzysu i rosnącej świadomości ekologicznej nie zostanie pozytywnie odebrane przez klientów. więcej »
|
|
» Fiat obiecuje wreszcie coś taniego |
Poniedziaek, 2013-02-04 |
|
Fiat rozważa wprowadzenie taniej marki, która mogłaby konkurować z Dacią, reaktywowaną przed laty przez Renault. Na wielu rynkach uważa się, że to właśnie marka Fiat jest we włoskim koncernie sytuowana jako low-cost brand, ustępujący ceną i prestiżem zarówno Alfie Romeo, Lancii, jak i Jeepowi oraz innym brandom przejętym z dobrodziejstwem akcji koncernu Chryslera. Jeśli więc submarka ma być tańsza od Fiata, będzie to prawdopodobnie produkt azjatycki. więcej »
|
|
» Samochodem elektrycznym dookoła świata - wywiad z Izą Miko |
Wtorek, 2012-11-13 |
|
Izabella Miko przyleciała do Polski prosto z USA by opowiedzieć o tym, po co jeździła na stację paliw… elektrycznym Mitsubishi i-MIEV. Zdradzi też, jak wyglądałaby jej podróż dookoła Ziemi za kierownicą auta na prąd. Pojawi się też wątek miłosny. więcej »
|
|
» Konsekwentnie do przodu – mówi prezes Ford Polska Adam Kołodziejczyk |
Pitek, 2012-09-07 |
|
Rozmawiamy na temat planów z prezesem i dyrektorem generalnym Ford Polska, Adamem Kołodziejczykiem. więcej »
|
|
» Martin Buhl-Wagner, dyrektor zarządzający Targów Lipskich GmbH |
Pitek, 2012-05-25 |
|
Już w czerwcu: dwa premierowe modele BMW, premiera Porsche, nowi wystawcy Rolls-Royce Motor Cars, Fisker i Tesla - Targi w Lipsku dołączają do grupy największych imprez w Europie. więcej »
|
|
» Spotkanie na szczycie mocy z Rafałem Płatkiem z REZ Motorsport |
Czwartek, 2012-05-10 |
|
Rafał Płatek to jedyny polski kierowca ścigający się w niemieckich wyścigach pojazdów klasycznych. Benzynę ma we krwi, podobnie jak miłość do Alfa Romeo. Swoje życie poświęcił motoryzacji – poza wyścigami, urzeczywistnia marzenia bogatych klientów z Europy i Polski, odrestaurowując ich klasyczne pojazdy w warsztatach REZ Classic Cars. więcej »
|
|
» Leszek Kempiński o nowym Audi A4 |
roda, 2012-04-04 |
|
Rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim, Kierownikiem PR Audi. więcej »
|
|
» Honda wraca do gry. Manabu Nishimae - prezes Honda Motor Europe |
Sobota, 2012-03-03 |
|
Honda wraca nowymi modelami do walki o europejskiego klienta po trudnych latach kryzysu, pogłębionego przez kataklizmy w Japonii i Tajlandii, gdzie znajdują się ważne dla globalnej produkcji koncernu fabryki. Podczas polskiej prezentacji modelu Civic mieliśmy okazję porozmawiać z prezesem Honda Motor Europe Manabu Nishimae. więcej »
|
|
» Iza Miko: dajcie się zelektryfikować! |
Czwartek, 2012-02-23 |
|
Ma fioła na punkcie zakręcania wody, segregacji śmieci i wszystkiego co jest ekologiczne. Iza Miko - tancerka i ekolożka od dzieciństwa. Swoją pasję aktorską realizuje w Los Angeles. W Polsce wspólnie z Mitsubishi elektryzuje serca kierowców. więcej »
|
|
» Lekcja rysunku z Adamem Bazydło |
Poniedziaek, 2011-11-07 |
|
Rozmawiamy z projektantem kabiny Peugeota 508. więcej »
|
|
» Stara miłość nie rdzewieje - wywiad z prawdopodobnie najstarszym kierowcą Chevroleta w Polsce |
roda, 2011-10-12 |
|
Chevrolet, który w tym roku obchodzi setną rocznicę powstania marki, był obecny na polskim rynku już przed II wojną światową. Pierwsze Chevrolety trafiły do Polski najprawdopodobniej wraz z Błękitną Armią Hallera. General Motors rozpoczął sprzedaż Chevroleta w Polsce w 1924 roku, a już po czterech latach marka zdobyła połowę rynku. więcej »
|
|
» W sidłach rocka - rozmawiamy z Piotrem Brzychcy z zespołu Kruk |
Czwartek, 2011-06-16 |
|
Prawdziwy duch rocka nigdy nie zaniknie, czego świetnym dowodem jest hard rockowa grupa muzyczna Kruk pochodząca z Dąbrowy Górniczej. Utalentowany zespół odnosi wielkie sukcesy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Na nasze pytania odpowiada założyciel i gitarzysta zespołu Kruk, Piotr Brzychcy. więcej »
|
|
» O psie, który jeździł... opowiada Dorota Sumińska |
Czwartek, 2011-02-17 |
|
Receptą na udany wyjazd z czworonożnym pupilem jest zrozumienie potrzeb
naszego zwierzaka. więcej »
|
|
» Niełaskawy dla rywali - rozmawiamy z Łukaszem "Łokerem" Łaskawcem |
Czwartek, 2011-01-27 |
|
Łukasz „Łoker” Łaskawiec był największą niespodzianką rajdu Dakar 2011. Młody zawodnik (za 3 dni skończy... 21 lat) wywalczył 3. miejsce, pokonując w swym Dakarowym debiucie wielu utytułowanych rywali. więcej »
|
|
» Szef FIA Jean Todt - uratujmy 5 milionów ludzi |
Poniedziaek, 2010-11-22 |
|
Prezes FIA Jean Todt podczas krótkiej wizyty w Polsce znalazł czas na kameralną konferencję prasową w Krakowie dla grupy polskich dziennikarzy motoryzacyjnych. Oprócz informacji o planach na najbliższy sezon oraz podsumowania pierwszego roku prezydentury Jean Todt sporo uwagi poświęcił problematyce podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zaangażowaniu się FIA w działania wspierające bezpieczny transport. więcej »
|
|
» O polityce Forda mówi Gunnar Herrmann - dyrektor linii samochodów segmentu C Ford Motor Company |
Pitek, 2010-11-05 |
|
Polityka Forda dotycząca ochrony środowiska doskonale sprawdza się w odniesieniu do tradycyjnych jednostek spalinowych, dajemy klientowi świadomość posiadania ekologicznego samochodu w przystępnej cenie. Pracujemy również nad technologią hybrydową typu „plug-in” oraz zasilaniem akumulatorowym; pierwsze wyniki naszych badań zaprezentujemy już w 2012 roku. więcej »
|
|
» O nowym Focusie opowiada James Hughes, inżynier Ford Motor Company |
Poniedziaek, 2010-10-25 |
|
W oparciu o nową platformę powstanie nawet 10 innych modeli, począwszy od samochodów segmentu C, poprzez konstrukcje SUV typu Kuga, a kończąc na dużych samochodach rodzinnych mieszczących siedem osób, jak chociażby Grand C-MAX. więcej »
|
|
» Ford przed ofensywą - na pytania odpowiada dyrektor generalny Ford Polska Adam Kołodziejczyk |
Wtorek, 2010-10-12 |
|
Ważne, aby klienci dobrze poznali nasze modele i przekonali się do ich walorów, a to z pewnością zajmie trochę czasu. Dopiero wtedy sprzedaż ruszy „pełną parą”. Duże nadzieje pokładam w nowym Focusie i C-MAXie. Myślę, że samochody te pozwolą nam dołożyć kilka procent do statystyk sprzedaży Forda w Polsce. więcej »
|
|
1[2]3 Wyświetlane: 20 - 40 z 54 rekordów |
|
|
|