FB FB Twitter Twitter
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Wydarzenia

Do grupy Moto Target należą witryny:

MotoTarget

• MotoTabu

• MotoTÅ‚umaczenia

• Klub elektromobilnych

• Satyrek


Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
Rozmawiamy z Mateuszem Lisowskim - kierowcą wyścigowym, zwycięzcą Silver Cup serii Blancpain Sprint
Autor: Robert Szczerbaniak  Dodano: 2014-10-29 WyÅ›wietlono: 10257 razy
 
Mateusz Lisowski to jeden z najbardziej utalentowanych polskich kierowców sportów motorowych. Obecnie z dużym powodzeniem startuje za kierownicą Audi R8 LMS w pucharze Silver Cup (kierowcy do lat 25) serii wyścigów Blancplain Sprint Series.
Rozmawiamy z Mateuszem Lisowskim - kierowcą wyścigowym, zwycięzcą Silver Cup serii Blancpain Sprint

foto © Mototarget   

 

– Kiedy pan siÄ™ zaczÄ…Å‚ Å›cigać?


– Oj, tak dawno, nie pamiÄ™tam, stary jestem (Å›miech). MojÄ… przygodÄ™ zaczÄ…Å‚em w wieku szeÅ›ciu lat, wtedy zrobiÅ‚em pierwszy krok w stronÄ™ motosportu. PamiÄ™tam jak dziÅ›, jak jako maÅ‚e dziecko byÅ‚em bardzo zafascynowany startami Janusza Kuliga, byÅ‚em jego wielkim fanem.


– Ciekawe, mnie również w 99 przewiózÅ‚ swojÄ… rajdówkÄ…, to byÅ‚o też moje pierwsze doÅ›wiadczenie z szybkim samochodem i kierowcÄ… sportowym za kierownicÄ….


– A teraz mógÅ‚ pan pojeździć ze mnÄ….


– Ale kiedy sam zasiadÅ‚ pan za kierownicÄ…?


– Tata zabraÅ‚ mnie na gokarty i wtedy zaczęła siÄ™ moja wielka pasja do motosportu. ByÅ‚em zafascynowany i w wieku siedmiu lat zaczÄ…Å‚em Å›cigać siÄ™ na profesjonalnych torach. OczywiÅ›cie odnosiÅ‚em tam sukcesy, ale nigdy cartingu nie traktowaÅ‚em jako dyscypliny, w której pójdÄ™ dalej w Å›wiat i zacznÄ™ jeździć w Europie. StaraÅ‚em siÄ™ jeździć w Polsce, a zawsze moim marzeniem byÅ‚a jazda samochodem.


– Czyli poczÄ…tki inne niż Roberta Kubicy, który wÅ‚aÅ›nie zaczÄ…Å‚ od podboju wÅ‚oskich torów cartingowych?


– Tak, on zaczÄ…Å‚ od WÅ‚och i wybraÅ‚ trochÄ™ innÄ… Å›cieżkÄ™. Ja akurat nie miaÅ‚em wtedy takich możliwoÅ›ci, żeby startować we WÅ‚oszech, wiÄ™c startowaÅ‚em w Polsce i realizowaÅ‚em swój plan. ByÅ‚em zachwycony samochodami i zawsze marzyÅ‚o mi siÄ™ żeby startować w samochodowych dyscyplinach. PamiÄ™tam bardzo dobrze jak na testy cartingowe jeździliÅ›my Renault Kangoo. To byÅ‚o w 2003 bÄ…dź 2004 roku. Zamiast jeździć cartem, braÅ‚em tego Kangura i jeździÅ‚em w BiÅ‚goraju po torze na wyznaczonym terenie dla rowerzystów albo dla kierowców, którzy zaczynajÄ… swojÄ… naukÄ™. DziÄ™ki temu, po części, nauczyÅ‚em siÄ™ znaków drogowych.


– Jako pierwszoklasista?


– To byÅ‚o w wieku siedmiu lat.


– Za wczeÅ›nie na prawo jazdy.


– OczywiÅ›cie, pamiÄ™tam też, pierwszy raz ruszyÅ‚em Renault Trafic w wieku szeÅ›ciu lat. WiÄ™c jeszcze wiÄ™kszym samochodem. – To byÅ‚y poczÄ…tki mojej pasji do motosportu. (Å›miech)


– A pierwsze sportowe wspomnienia z samochodów?


– Kolejne etapy, wyższe kategorie w w Kartingowych Mistrzostwach Polski i w wieku piÄ™tnastu lat postanowiÅ‚em, że przerzucÄ™ siÄ™ na moje wymarzone samochody. Już w pierwszym sezonie startów w WyÅ›cigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski zdobyÅ‚em tytuÅ‚ Mistrza Polski, jako najmÅ‚odszy w historii w tak wysokiej kategorii, bo startowaÅ‚em w kategorii 3500. JeździÅ‚em Seatem Leonem Leon Supercopa o mocy 320 koni.


– Duża moc do opanowania, jak dla szesnastolatka.


– ByÅ‚o to wielkie wyzwanie ale nie rzucaÅ‚em rÄ™kawic i walczyÅ‚em dalej.


– Czy już wtedy wiedziaÅ‚ an, że bÄ™dzie traktowaÅ‚ sport zawodowo?


– Na pewno tak, bo zawsze moim celem byÅ‚o wystartować w wysokich seriach wyÅ›cigowych. A tak naprawdÄ™ moim marzeniem zawsze byÅ‚o jeździć w rajdach. I to marzenie jest aktualne do dzisiaj i bÄ™dÄ™ staraÅ‚ siÄ™ to zrealizować.


– Czyli start Seatem i pierwszy taki ważny sukces?


– To byÅ‚ pierwszy sukces, który pokazaÅ‚ mi, że mogÄ™ osiÄ…gnąć coÅ› w tym sporcie. Å»e jak na takiego maÅ‚olata, mam jakieÅ› papiery na dalsze Å›ciganie siÄ™. WiÄ™c od razu postanowiÅ‚em, że wyjadÄ™ z Polski i bÄ™dÄ™ Å›cigaÅ‚ siÄ™ za granicÄ…. Kolejne puchary w Czechach, kolejne puchary w Niemczech.


– Czyli Skoda Octavia Cup?


– Skoda, którÄ… wygraÅ‚em. I każdy puchar, do którego wchodziÅ‚em, udawaÅ‚o mi siÄ™ wygrywać. CaÅ‚e serie: Skoda Octavia Cup, Volkswagen Scirocco R-Cup oraz Volkswagen Castrol Cup w Golfie, wiÄ™c zostaÅ‚em okrzykniÄ™ty Mister Champion Cup. Czyli wszÄ™dzie gdzie wchodzÄ™ udaje mi siÄ™ zdobyć tytuÅ‚.


– A teraz za kierownicÄ… Audi R8 LMS. Uda siÄ™?


– Przed sezonem ogrom pracy, który wkÅ‚adam, jest nie do opisania.


– Ile trzeba trenować w tygodniu?


– Nie mam w tej chwili możliwoÅ›ci trenowania na torze, wiÄ™c pracujÄ™ nad swojÄ… psychikÄ…, motorykÄ…, wytrzymaÅ‚oÅ›ciÄ… i swojÄ… budowÄ… ciaÅ‚a. Też bardzo ważne jest wyczucie mięśni gÅ‚Ä™bokich. To sÄ… takie drobiazgi, z których wiele osób siÄ™ Å›mieje, że to jest niepotrzebne, a naprawdÄ™, gdy wsiadam potem do auta, jestem w stu procentach skoncentrowany, mam czystÄ… gÅ‚owÄ™, Å›wietnÄ… koordynacjÄ™ ciaÅ‚a i to pozwala jechać bardzo, bardzo, bardzo szybko.


– DziaÅ‚ajÄ… odruchy.


– Przychodzi pewien etap, którego nie można przeskoczyć, bo jesteÅ›my na bardzo wysokim poziomie adrenaliny. Wtedy jeździmy już psychikÄ… i koordynacjÄ… ciaÅ‚a, bo niektóre ruchy sÄ… zablokowane. Podobnie jak myÅ›li, które sÄ… bardzo różne podczas wyÅ›cigu. Jeżeli uda siÄ™ przeskoczyć ten etap, to siÄ™ bÄ™dzie bardzo dobrym, Å›wietnym kierowcÄ…, nie popeÅ‚niajÄ…cym bÅ‚Ä™dów.


– Jaki ma pan najważniejszy cel sportowy teraz?


– Moim marzeniem jest zostać mistrzem Å›wiata WRC.


– A marzenie na ten etap, najbliższy cel?


– ChciaÅ‚bym zwyciężyć w swoim pucharze Silver Cup w serii Blancpain Sprint, w którym biorÄ™ udziaÅ‚. Mam do przejechania jeszcze dwa wyÅ›cigi. W tym momencie jestem liderem, wiÄ™c to bardzo dobry prognostyk przed zakoÅ„czeniem sezonu. Nie poddajÄ™ siÄ™, cisnÄ™ do koÅ„ca. Ale zawsze mojÄ… pasjÄ…, moim marzeniem byÅ‚y rajdy, wiÄ™c tutaj chciaÅ‚bym osiÄ…gać najwiÄ™ksze laury. OczywiÅ›cie ten skok do WRC jest totalnÄ… abstrakcjÄ… na chwilÄ™ obecnÄ…, powtórzÄ™ że to jest tylko moje marzenie.


– TrochÄ™ prywatnych pytaÅ„. Pierwszy prywatny samochód?


– Pierwszy, jaki dostaÅ‚em od taty, to byÅ‚ Fiat Seicento, z klatkÄ…, odchudzony, w peÅ‚ni przygotowany silnik do startów, a jeździÅ‚em nim nawet po drodze.


– OÅ›rodek Doskonalenia Techniki Jazdy w MiÄ™dzychodzie, po którym nas pan przewiózÅ‚, „na 70% możliwoÅ›ci” - jak pan mówi, funkcjonuje tutaj od roku. Co pan myÅ›li o takich szkoÅ‚ach?


– Z punktu widzenia kierowcy sportowego mogÄ™ powiedzieć, że jest to Å›wietny oÅ›rodek, bardzo fajna infrastruktura, ciekawe zestawienie zakrÄ™tów. Bardzo duży plac do trenowania i szlifowania swoich umiejÄ™tnoÅ›ci. Dla mnie każdy kierowca, dla wÅ‚asnego bezpieczeÅ„stwa, powinien zapisać siÄ™ na taki kurs i ocenić swoje umiejÄ™tnoÅ›ci za kierownicÄ…. JeÅ›li wydaje nam siÄ™, że jesteÅ›my dobrymi kierowcami, a przyjedziemy tutaj, przejedziemy siÄ™ z instruktorem, dochodzimy bardzo szybko do wniosku, że musimy zmienić zdanie o swoich umiejÄ™tnoÅ›ciach o 180 stopni. A ten obrót o 180 stopni czÄ™sto decyduje o bezpieczeÅ„stwie na drodze.


– Co pan sÄ…dzi o nowym Audi TT, którym jeździliÅ›my?


– Do poprzednich modeli TT nie byÅ‚em przekonany, ale teraz Audi zmieniÅ‚o ten model w takÄ… fajnÄ… rasowÄ… bestiÄ™. I z wyglÄ…du i czuć pazur typowego Quatro. Jestem zwolennikiem ostrych, bardzo fajnych, kanciastych linii. Na pewno to wyostrzyÅ‚o jego charakter i samochód wyglÄ…da bardzo fajnie. Jak przystaÅ‚o na Audi i na niemieckie produkty, jest wykoÅ„czone z dokÅ‚adnoÅ›ciÄ… do maÅ‚ego piksela. W Å›rodku samochód jest niesamowity. Gdy zamkniemy oczy, stracimy Å›wiadomość, że siedzimy w Audi TT i nagle otworzymy, naprawdÄ™ czujemy siÄ™ jak w rasowo-sportowym samochodzie - nawiewy, detale sÄ… wykoÅ„czone z najwiÄ™kszÄ… precyzjÄ….


– DziÄ™ki za rozmowÄ™. Å»yczÄ™ sukcesów, wygrania Silver Cup i nastÄ™pnych udanych serii.
 



Źródło: Mototarget, fot. Mototarget

Bank prasowy: www.audi.press-bank.pl

 Inne artykuÅ‚y
» A jednak siÄ™ krÄ™ci ¶roda, 2018-03-07
  Hakan Samuelsson Hakan Samuelsson, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Group, zostaÅ‚ wyróżniony nagrodÄ… "Åšwiatowa Osobowość Branży Motoryzacyjnej Roku 2018" przez dziennikarzy motoryzacyjnych z caÅ‚ego Å›wiata, przyznajÄ…cych nagrody World Car Awards. wiÄ™cej »

» A imiÄ™ jego… Kona Czwartek, 2017-06-08
  Hyundai Kona Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym jÄ™zyku odrobinÄ™ niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginÄ™li, polegli). Czy źle kojarzÄ…ca siÄ™ nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimÅ› rynku? wiÄ™cej »

» Czy samochody bÄ™dÄ… moralne? Czy politycy sÄ… moralni? ¶roda, 2017-06-07
  Bill Ford No i Bill Ford dotknÄ…Å‚ najbardziej czuÅ‚ego punktu w zÅ‚ożonym problemie autonomii pojazdów. Koszty stworzenia tzw auta bez kierowcy to pikuÅ›, postÄ™p już siÄ™ odbywa, oÅ›rodki badawczo-rozwojowe pracujÄ… peÅ‚nÄ… parÄ…. Problem pojawia siÄ™, kiedy zadamy sobie jedno pytanie. Czy auta bÄ™dÄ… moralne? wiÄ™cej »

» A imiÄ™ jego… Kona ¶roda, 2017-06-07
  Hyundai Kona Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym jÄ™zyku odrobinÄ™ niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginÄ™li, polegli). Czy źle kojarzÄ…ca siÄ™ nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimÅ› rynku? wiÄ™cej »

» To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć Czwartek, 2017-04-20
  To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć. Wywiad z Robem Leupenem z Toyota Motorsport GmbH O przygotowaniach do walki o najwyższe trofea opowiada Rob Leupen, szef zespoÅ‚u i wiceprezes Toyota Motorsport GmbH. wiÄ™cej »

» Ted Klaus zdradza kulisy powstania nowej Hondy NSX Wtorek, 2016-07-12
  Ted Klaus - Honda NSX Podczas gdy pierwsza grupa europejskich dziennikarzy miaÅ‚a możliwość przetestowania modelu NSX w Portugalii, główny szef projektu Ted Klaus zdradziÅ‚ szczegóły powstawania tego auta, jego filozofii oraz znaczenia dla marki Honda. wiÄ™cej »

» Rozmawiamy z Jackiem Chrzanowskim, współtwórcÄ… projektu Syrma Pi±tek, 2016-02-12
  Jacek Chrzanowski i Syrma Model Syrma, który powstaÅ‚ w zespole projektantów kierowanym przez stylistÄ™ z polski, absolwenta łódzkiej ASP, wzbudzaÅ‚ w Genewie wielkie emocje. wiÄ™cej »

» Ford GT to zapowiedź zmian w projektowaniu wnÄ™trz – mówi Adam BazydÅ‚o Czwartek, 2016-01-28
  Ford GT - Adam BazydÅ‚o Rozmowa z Adamem BazydÅ‚o, szefem dziaÅ‚u projektowania strategicznego wnÄ™trz w Fordzie ukazaÅ‚a siÄ™ w aplikacji na urzÄ…dzenia mobilne Moto Tabu. wiÄ™cej »

» Rozmawiamy z Joelem Piaskowskim, szefem biura designu Ford of Europe Sobota, 2015-11-07
  Joel Piaskowski Head of Design, Ford of Europe ...o globalnych projektach Forda, centrum stylistycznym Merkenich, przyszÅ‚oÅ›ci motoryzacji, karierze zawodowej i polskich korzeniach. wiÄ™cej »

» Nowa jakość premium w sieci Forda - rozmawiamy z Adamem KoÅ‚odziejczykiem, dyrektorem generalnym Ford Polska Pi±tek, 2015-05-15
  Adam KoÅ‚odziejczyk wiÄ™cej »

» Rozmawiamy z Joergiem Woehrmannem, managerem projektu Ford C-MAX Poniedzia³ek, 2015-05-11
  Jörg Wöhrmann - manager projektu Ford C-MAX Podczas miÄ™dzynarodowej prezentacji nowych Fordów C-MAX i Grand C-MAX, poprosiliÅ›my managera projektu Ford C-MAX o przybliżenie najważniejszych cech nowego modelu. wiÄ™cej »

» Paryż ciÄ…gle wart mszy - migawki z Mondial de l’Automobile Wtorek, 2014-10-07
  Dziewczyny - Paris 2014 Jak co dwa lata pojawia siÄ™ wÄ…tpliwość, czy warto tÅ‚uc siÄ™ samolotem lub samochodem do Paryża, aby w tÅ‚umie dziennikarzy uczestniczyć w Mondial de l‘Automobile w czasach, kiedy wiÄ™kszość konferencji transmitowana jest w Internecie, a premierowe modele znane sÄ… ze zdjęć od tygodni? wiÄ™cej »

» O ożywieniu, planach i premierach - rozmawiamy z Wojciechem Mieczkowskim - dyrektorem generalnym General Motors Poland Pi±tek, 2014-05-16
  Wojciech Mieczkowski - dyrektor generalny General Motors Poland Notujemy wzrosty praktycznie na każdym modelu. Corsa jest obecnie najbardziej popularnym samochodem w segmencie klientów indywidualnych w Polsce, a Insignia zostaÅ‚a liderem swojego segmentu w kwietniu. Coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ także samochody dostawcze Opla. Ich sprzedaż wzrosÅ‚a o ponad 50% w stosunku do zeszÅ‚ego roku. wiÄ™cej »

» Pięć premier, czyli „go further” - rozmawiamy z Mariuszem JasiÅ„skim - dyrektorem komunikacji i PR w Ford Polska Czwartek, 2014-03-13
  Mariusz JasiÅ„ski Podczas 84 genewskiego MiÄ™dzynarodowego Salonu Samochodowego zapytaliÅ›my dyrektora komunikacji Ford Polska o plany firmy na rok 2014. wiÄ™cej »

» Jak Audi pokonaÅ‚o diabÅ‚a - rozmawiamy z Leszkiem KempiÅ„skim kierownikiem PR marki Audi Czwartek, 2014-01-30
  Leszek KempiÅ„ski SÄ… firmy obdarzone przez zaÅ‚ożycieli instynktem przetrwania i rynkowÄ… bojowoÅ›ciÄ…. Nawet kryzys wykorzystujÄ… umiejÄ™tnie jako szansÄ™ na wspinanie siÄ™ w rankingach, bo walkÄ™ o pieniÄ…dze majÄ… w genach. O menadżerach takich firm mówi siÄ™, że potrafiÄ… wejść w obrotowe drzwi banku jako ostatni, aby już w Å›rodku wyjść z nich jako pierwsi.  wiÄ™cej »

» JapoÅ„skie DNA - o Hondzie Civic Tourer mówi Shaun Stevens, lider projektu Civic Tourer Wtorek, 2013-12-31
  Shaun Stevens Civic Tourer to kolejny model po SUV-ie CR-V, który zostaÅ‚ zaprojektowany głównie z myÅ›lÄ… o wymaganiach europejskich klientów. wiÄ™cej »

» CzÅ‚owiek i emocje, potem technologia Czwartek, 2013-11-28
  Lexus Short Films Jest jedna firma motoryzacyjna, która od ponad dwudziestu lat stawia na rzeczy nieprzeciÄ™tnie Å‚adne, nie bÄ™dÄ…ce samochodami. Buduje wizerunek marki w kontekÅ›cie skojarzeÅ„ piÄ™kna i artystycznych kreacji. wiÄ™cej »

» Skoda Rapid: historia i przyszÅ‚ość - mówi David Haidniger ¶roda, 2013-10-16
  David Haidniger O Skodzie Rapid Spaceback opowiada David Haidniger, Product and Technology Communications Specialist. wiÄ™cej »

» Universal soldier - czy tylko na czas kryzysu? Poniedzia³ek, 2013-09-23
  Nowy Ford Fiesta - Rzym PrzyszÅ‚o nam żyć w trudnych ale ciekawych czasach, kryzys wymógÅ‚ na Å›wiatowych koncernach globalne oszczÄ™dnoÅ›ci i produkcjÄ™ globalnych modeli. wiÄ™cej »

[1] 2 3
Wyświetlane: 0 - 20 z 54 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © WCOTY


A jednak się kręci
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |