|
|
Felietony, rozmowy
|
Rozmawiamy z Joelem Piaskowskim, szefem biura designu Ford of Europe
Autor: Robert Szczerbaniak Dodano: 2015-11-07
Wyświetlono: 11701 razy
|
|
|
...o globalnych projektach Forda, centrum stylistycznym Merkenich, przyszłości motoryzacji, karierze zawodowej i polskich korzeniach.
|
|
foto © Ford |
|
– Czy mógłby Pan powiedzieć polskim czytelnikom kilka słów na temat swojej kariery i drogi do biura projektowego Forda?
– Mam wiele doświadczeń w pracach projektowych nad modelami na świecie. Zaczynałem karierę w General Motors w Detroit i dzięki koncernowi General Motors miałem okazję m.in. pracować w Japonii, gdzie spędziłem rok. Po powrocie pracowałem w Hyundai America, w Kaliforni, gdzie spędziłem sześć lat. To był bardzo ekscytujący czas, ponieważ marka zaczynała się rozwijać, miałem duży wpływ na rozwój designu. Później spędziłem prawie rok w biurze Mercedes-Benz, zanim dołączyłem do zespołu Forda we wrześniu 2010. Pracuję więc już w Fordzie cztery lata. Zaczynałem w Detroit, byłem odpowiedzialny za design zewnętrzny modeli na rynek amerykański, między innymi za modele Ford Edge i F-150.
– Projektował pan w Hyundaiu model Genesis?
– Byłem w tym zespole.
– To dobry projekt. Nadał pan modelom koreańskiej marki wyrazisty styl. A które z obecnych modeli Forda uważa pan za najbardziej udane własne prace?
– Miałem okazję - taka okazja trafia się raz w życiu - projektować jubileuszowego Mustanga 50-Years oraz F-150, który jest ikoną w Stanach, nośnikiem nowoczesności i jakości na rynku tradycyjnych pick-up’ów. To mocna czołówka gamy firmy, ale żeby uświadomić to klientom i pozwolić im to odczuć, musieliśmy stworzyć bardzo nowocześnie wyglądającą ciężarówkę. Ford Edge to inny globalny model i kolejna ikona wśród modeli Forda, startująca oczywiście w USA, ale adaptowana do reguł europejskich SUV-ów lub CUV-ów, uzupełnia globalne portfolio marki.
– Polityka "One Ford" oznacza "jeden zespół, jeden cel", ale niestety nie znaczy "jeden rynek, jeden typ klienta" - jak projektuje się udany globalny model?
– Mamy fantastyczny team marketingowców, który pomaga utrzymać relacje z klientem. Rozmawiamy z klientami bardzo regularnie, przykładem może być projekt nowej Fiesty, który powstał dla kluczowych rynków na całym świecie. Robimy regularnie badania tych rynków, aby zrozumieć, czego oczekują od samochodu w przyszłości. Pokazujemy propozycje powstających projektów, aby poznać opinie - to nowość dla Forda, ale nie w świecie branży samochodowej. Jeden globalny model, oznacza budowanie silnego brandu, a także zapewnienie rozpoznawalności stylu.
– Chciałbym zapytać o europejski zespół projektantów. Ile osób pracuje w studiu Forda w Merkenich?
– Mamy bardzo szeroki zespół - to obecnie około 250 osób, które wspierają pracę projektowe. To styliści zajmujący się projektowaniem linii zewnętrznej, wnętrz, specjaliści od doboru materiałów, ale także inna grupa osób odpowiedzialnych za modelowanie, zarówno komputerowe 3D, jak i tzw clay model, są też inżynierowie wspierający proces projektowania od strony usprawnienia produkcji, liczna obsługa warsztatu budującego modele koncepcyjne. Jest też biuro, które pomaga nie zbaczać z drogi, którą obrał Ford i utrzymywać odpowiedni kierunek zmian.
– Z jakich krajów pochodzą pracownicy biura?
– Z różnych zakątków Europy. To bardzo międzynarodowe towarzystwo, co należy do specyfiki Forda. Ford jest postrzegany dzięki temu jako mocno powiązany z rynkiem - na przykład w Wielkiej Brytanii wielu ludzi myśli, że to marka brytyjska. I podobny jest odbiór na całym świecie. Ludzie kojarzą logo, nazwę jako coś bliskiego. Co do osób projektujących w Merkenich, to pochodzą z różnych części świata. Mamy też w studiu Polaków.
– Jest Bogusław Paruch.
– Tak. Są też Belgowie, Holendrzy, Włosi, Francuzi, Australijczycy, Amerykanie, Kanadyjczycy - wszyscy pracują pod Kolonią.
– Jaka jest według pana przyszłość motoryzacji i transportu w naszej starej zatłoczonej Europie. Czy samochody osobowe nie będą w przyszłości dobrem luksusowym, dostępnym dla dobrze sytuowanych, jak np jachty obecnie?
– Nie, nie sądzę. Przyszłość transportu, mobilności, jest bardzo ciekawym tematem. Myślę, że wraz z wprowadzeniem crossoverów rozpoczęła się nowa era. Oczywiście emisja CO2, redukcja zanieczyszczeń, zwiększenie zasięgu pojazdów to problem wszystkich firm motoryzacyjnych. Jednocześnie wszyscy zaczęli realizować marzenia, myśleć o przyszłości. Firmy starają się wprowadzać na rynek nowoczesne technologie, aby stały się przydatne klientom, aby były przystępne cenowo. W tej dziedzinie - wprowadzania na rynek nowoczesnych technologii - Ford jest bardzo aktywny. Modele są atrakcyjne pod względem interakcji człowiek-maszyna, czyli tzw. Human-Machine Interface, na które składają się funkcje obsługi głosowej Sync, panelu dotykowego, komunikacji bezprzewodowej. Koncern jest również w czołówce pod względem rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo, np nowe Mondeo wyposażone jest w tylne pasy bezpieczeństwa z poduszkami powietrznymi.
– Jestem pod wrażeniem Mondeo, ale jeszcze bardziej Mondeo Vignale. Czy linia Vignale zmierza do wydzielenia spod marki Ford, jak np linia DS, która oddzieliła się od Citroena i teraz jest autonomiczna bez emblematów, chevronów, we własnych salonach?
– O nie! Strategia linii Vignale jest inna. Po prostu Vignale to wizja usług w wybranych przedstawicielstwach firmy Ford w całej Europie, stworzonych w celu zapewnienia wysokiego poziomu satysfakcji klienta. Wizja Vignale Lounge to wizja salonu - pomoc firmy Ford dla wybranych dealerstw. Co do samej linii aut Vignale, mają specjalnie opracowane, zachwycające wnętrza, skórzane fotele, materiały na najwyższym poziomie premium. Całe otoczenie pasażerów to po prostu inny, wyższy poziom przeżycia i satysfakcji - jeszcze ponad to, co oferuje wersja Mondeo Titanium. Na zewnątrz Vignale wyróżnia się grillem, chromowanymi detalami, większymi kołami, ale przede wszystkim wyposażony jest we wszystkie zaawansowane technologie wspierające komfort.
– Nazwisko Piaskowski jest bardzo popularne w Polsce, czy pana rodzina ma polskie korzenie?
– Oczywiście, moja rodzina pochodzi z Polski, ale ja jestem już trzecim pokoleniem żyjącym w USA, moi dziadkowie wyemigrowali z Polski do Stanów Zjednoczonych. Moja żona za to urodziła się w Polsce i pochodzi z Katowic, ze Śląska.
– Dziękuję bardzo za rozmowę, życzę sukcesów.
|
|
Źródło: Mototarget, fot. Ford
|
|
Bank prasowy: media.ford.com/
|
Inne artykuły
|
|
» Nasze skromne wrażenia z jazdy po pawilonach Mondial de l’Automobile |
roda, 2010-10-06 |
|
Czy Paryż wart jest mszy? Zadawaliśmy sobie to pytanie, na które Henryk z Nawarry odpowiedział już 400 lat temu. Świat się jednak zmienia, za Burbonów nie istniały social media i strumieniowe transmisje telewizyjne. Po co więc jeździć na salony takie jak paryski? więcej »
|
|
» Życie zaczyna się po czterdziestce - rozmawiamy z Przemysławem Saletą |
Poniedziaek, 2010-09-20 |
|
Przemysław Saleta najbardziej znany jest ze swojej kariery w boksie. W ostatnich latach także z wielu działań o zupełnie odmiennych charakterze, ról w filmach, prowadzenia programów w TV, udziału w programach rozrywkowych. W zestawieniu z posturą boksera wagi ciężkiej zaskakuje łagodnością i spokojem. Pytany jak często zdarzają się chętni, by się sprawdzić z mistrzem, odpowiada z uśmiechem – wcale, widać to kwestia charakteru i usposobienia, nikogo nie prowokuję. więcej »
|
|
» Zostawiłeś tak wiele Maćku |
Czwartek, 2010-09-02 |
|
Los zabrał go w najgorszym momencie. Śmierć nie bawi się z motocyklistami w sentymenty. Nie pyta o plany, niezrealizowane obietnice, umówione spotkania. więcej »
|
|
» Duch kierowcy wyścigowego - na pytania odpowiada Kamil Raczkowski |
Poniedziaek, 2010-08-23 |
|
Dwudziestotrzyletni Kamil Raczkowski przyjeżdża na Tor Kielce bordową Kią pro_cee'd. To nagroda za zeszłoroczne zwycięstwo w Pucharze Kii Cee'd. Mistrzostwo Polski w 2009 roku nie jest jedynym sukcesem Kamila. Wcześniej wygrał puchar Kii Picanto i zajął drugie miejsce w niemieckim Dacia Logan Cup. W tym sezonie zwyciężył we wszystkich sześciu wyścigach Kia Cee'd Cup. więcej »
|
|
» Trzymajcie kciuki - na nasze pytania odpowiada Łukasz Wargala, jedyny Polak w serii IDM Superbike |
Pitek, 2010-08-06 |
|
Młody, ambitny i bardzo utalentowany. Łukasz Wargala szturmem wkroczył na międzynarodową scenę wyścigową rok temu. Po debiucie w amatorskim pucharze motocyklowym Fiat Yamaha Cup, w minionym sezonie 26-latek awansował natychmiast do prestiżowej, niemieckiej serii IDM Superbike, omijając Mistrzostwa Polski i od razu rzucając się na głęboką wodę. więcej »
|
|
» Rozmawiamy z Piotrem Kupichą z zespołu „Feel” |
Wtorek, 2010-07-20 |
|
W „Feelu” jest cały czas muzyka, powiedziałbym, że teraz chcemy być z nią jak najbliżej, to nam przyniosło sukces i tą drogą chcemy iść dalej. Cały czas mamy próby, jak za starych czasów, w naszej starej kanciapie z piwkiem w ręku. więcej »
|
|
» Lancer Sportback jak pocisk mistrza! - wywiad z Tomaszem Sikorą |
Sobota, 2010-07-10 |
|
Tomasz Sikora - pewny, regularny - prawdziwa gwiazda biathlonowego świata. Uhonorowany „Oscarem” w tej dyscyplinie. Oddaje kilkanaście tysięcy strzałów rocznie. Jak na medalistę olimpijskiego i Mistrza Świata przystało, prawie wszystkie z nich trafiają prosto w cel. Podobnie jego najnowszy Mitsubishi Lancer Sportback – niczym pocisk pewnie i efektownie pędzi do celu podróży. W ekskluzywnym wywiadzie biathlonista Tomasz Sikora opowiada o swojej pasji do motoryzacji i sportu. więcej »
|
|
» Wszystkie oczy na Chiny |
roda, 2010-05-05 |
|
Otwarcie 1 maja światowej wystawy EXPO 2010 w Szanghaju przysłoniło trwającą od 25 kwietnia do 2 maja w Pekinie International Automobile Exhibition. Może i słusznie, ale obie te imprezy pokazują, jak wielkie znaczenie mają obecnie w światowej gospodarce Chiny. W ubiegłym roku - w środku światowego kryzysu gospodarczego i powszechnego spadku sprzedaży aut - w Państwie Środka sprzedano 13,64 miliona samochodów, co uczyniło rynek chiński największym na świecie. więcej »
|
|
» Mówi Christoph Rust PR Menedżer Honda Motor Europe ds. Produktu |
Pitek, 2010-04-23 |
|
Minie wiele lat, zanim samochody zasilane ogniwami paliwowymi staną się produktem masowym, głównie za sprawą braku infrastruktury – nad którą jednak nasza firma również pracuje. więcej »
|
|
» Toshiaki Konaka - prezes Honda Poland |
Pitek, 2009-11-20 |
|
Z Toshiaki Konaką Prezesem Zarządu Honda Poland Sp. z o.o.
rozmawiał Marcin Skrzyński
więcej »
|
|
» Rozmowa z Davidem Biddlecombe – menagerem projektu Ford ECOnetic |
roda, 2009-09-09 |
|
więcej »
|
|
» O zielonych planach opowiada Toshiaki Konaka - Prezes Honda Poland |
Poniedziaek, 2009-08-10 |
|
Honda Poland obchodzi właśnie swój jubileusz. Podczas 15 lat obecności w Polsce koncern odniósł wiele sukcesów i umocnił swoją pozycję na rynku. Czy jako prezes uważa Pan, że mimo to należy wprowadzić jakieś zmiany? więcej »
|
|
» Na pytania odpowiada Sharon Stone |
roda, 2008-11-19 |
|
Jest niekwestionowaną gwiazdą Hollywood, zmysłową diablicą z IQ 154, uwielbianą przez mężczyzn na całym świecie. Ale początki jej kariery filmowej nie były łatwe. Stała w długiej kolejce na przesłuchania do filmu Woody Allena "Wspomnienia z gwiezdnego pyłu" z 1980 roku.
więcej »
|
|
» Lubisiowo jebaniuteńkie, albo miasto bezprawia |
Poniedziaek, 0000-00-00 |
|
Dyskusja o tzw "redystrybucji informacji" (modny termin ostatnio) przyniosła mi kilka refleksji. Pierwsza jest taka, że w homogenicznym świecie chyba mniej jest KREATORÓW, a rośnie armia tzw. LUBISIÓW, ograniczających się do "lajkowania" profili, udostępniania filmów z youtube i wciskania klawiszy ctrl+C, ctrl+V, którzy jednak mimo mentalności kserokopiarki uważają się za Bachów klawiatury Qwerty.
więcej »
|
|
12[3] Wyświetlane: 40 - 54 z 54 rekordów |
|
|
|