|
|
Felietony, rozmowy
|
Rozmawiamy z Joelem Piaskowskim, szefem biura designu Ford of Europe
Autor: Robert Szczerbaniak Dodano: 2015-11-07
Wyświetlono: 11699 razy
|
|
|
...o globalnych projektach Forda, centrum stylistycznym Merkenich, przyszłości motoryzacji, karierze zawodowej i polskich korzeniach.
|
|
foto © Ford |
|
– Czy mógÅ‚by Pan powiedzieć polskim czytelnikom kilka sÅ‚ów na temat swojej kariery i drogi do biura projektowego Forda?
– Mam wiele doÅ›wiadczeÅ„ w pracach projektowych nad modelami na Å›wiecie. ZaczynaÅ‚em karierÄ™ w General Motors w Detroit i dziÄ™ki koncernowi General Motors miaÅ‚em okazjÄ™ m.in. pracować w Japonii, gdzie spÄ™dziÅ‚em rok. Po powrocie pracowaÅ‚em w Hyundai America, w Kaliforni, gdzie spÄ™dziÅ‚em sześć lat. To byÅ‚ bardzo ekscytujÄ…cy czas, ponieważ marka zaczynaÅ‚a siÄ™ rozwijać, miaÅ‚em duży wpÅ‚yw na rozwój designu. Później spÄ™dziÅ‚em prawie rok w biurze Mercedes-Benz, zanim doÅ‚Ä…czyÅ‚em do zespoÅ‚u Forda we wrzeÅ›niu 2010. PracujÄ™ wiÄ™c już w Fordzie cztery lata. ZaczynaÅ‚em w Detroit, byÅ‚em odpowiedzialny za design zewnÄ™trzny modeli na rynek amerykaÅ„ski, miÄ™dzy innymi za modele Ford Edge i F-150.
– ProjektowaÅ‚ pan w Hyundaiu model Genesis?
– ByÅ‚em w tym zespole.
– To dobry projekt. NadaÅ‚ pan modelom koreaÅ„skiej marki wyrazisty styl. A które z obecnych modeli Forda uważa pan za najbardziej udane wÅ‚asne prace?
– MiaÅ‚em okazjÄ™ - taka okazja trafia siÄ™ raz w życiu - projektować jubileuszowego Mustanga 50-Years oraz F-150, który jest ikonÄ… w Stanach, noÅ›nikiem nowoczesnoÅ›ci i jakoÅ›ci na rynku tradycyjnych pick-up’ów. To mocna czoÅ‚ówka gamy firmy, ale żeby uÅ›wiadomić to klientom i pozwolić im to odczuć, musieliÅ›my stworzyć bardzo nowoczeÅ›nie wyglÄ…dajÄ…cÄ… ciężarówkÄ™. Ford Edge to inny globalny model i kolejna ikona wÅ›ród modeli Forda, startujÄ…ca oczywiÅ›cie w USA, ale adaptowana do reguÅ‚ europejskich SUV-ów lub CUV-ów, uzupeÅ‚nia globalne portfolio marki.
– Polityka "One Ford" oznacza "jeden zespóÅ‚, jeden cel", ale niestety nie znaczy "jeden rynek, jeden typ klienta" - jak projektuje siÄ™ udany globalny model?
– Mamy fantastyczny team marketingowców, który pomaga utrzymać relacje z klientem. Rozmawiamy z klientami bardzo regularnie, przykÅ‚adem może być projekt nowej Fiesty, który powstaÅ‚ dla kluczowych rynków na caÅ‚ym Å›wiecie. Robimy regularnie badania tych rynków, aby zrozumieć, czego oczekujÄ… od samochodu w przyszÅ‚oÅ›ci. Pokazujemy propozycje powstajÄ…cych projektów, aby poznać opinie - to nowość dla Forda, ale nie w Å›wiecie branży samochodowej. Jeden globalny model, oznacza budowanie silnego brandu, a także zapewnienie rozpoznawalnoÅ›ci stylu.
– ChciaÅ‚bym zapytać o europejski zespóÅ‚ projektantów. Ile osób pracuje w studiu Forda w Merkenich?
– Mamy bardzo szeroki zespóÅ‚ - to obecnie okoÅ‚o 250 osób, które wspierajÄ… pracÄ™ projektowe. To styliÅ›ci zajmujÄ…cy siÄ™ projektowaniem linii zewnÄ™trznej, wnÄ™trz, specjaliÅ›ci od doboru materiaÅ‚ów, ale także inna grupa osób odpowiedzialnych za modelowanie, zarówno komputerowe 3D, jak i tzw clay model, sÄ… też inżynierowie wspierajÄ…cy proces projektowania od strony usprawnienia produkcji, liczna obsÅ‚uga warsztatu budujÄ…cego modele koncepcyjne. Jest też biuro, które pomaga nie zbaczać z drogi, którÄ… obraÅ‚ Ford i utrzymywać odpowiedni kierunek zmian.
– Z jakich krajów pochodzÄ… pracownicy biura?
– Z różnych zakÄ…tków Europy. To bardzo miÄ™dzynarodowe towarzystwo, co należy do specyfiki Forda. Ford jest postrzegany dziÄ™ki temu jako mocno powiÄ…zany z rynkiem - na przykÅ‚ad w Wielkiej Brytanii wielu ludzi myÅ›li, że to marka brytyjska. I podobny jest odbiór na caÅ‚ym Å›wiecie. Ludzie kojarzÄ… logo, nazwÄ™ jako coÅ› bliskiego. Co do osób projektujÄ…cych w Merkenich, to pochodzÄ… z różnych części Å›wiata. Mamy też w studiu Polaków.
– Jest BogusÅ‚aw Paruch.
– Tak. SÄ… też Belgowie, Holendrzy, WÅ‚osi, Francuzi, Australijczycy, Amerykanie, Kanadyjczycy - wszyscy pracujÄ… pod KoloniÄ….
– Jaka jest wedÅ‚ug pana przyszÅ‚ość motoryzacji i transportu w naszej starej zatÅ‚oczonej Europie. Czy samochody osobowe nie bÄ™dÄ… w przyszÅ‚oÅ›ci dobrem luksusowym, dostÄ™pnym dla dobrze sytuowanych, jak np jachty obecnie?
– Nie, nie sÄ…dzÄ™. PrzyszÅ‚ość transportu, mobilnoÅ›ci, jest bardzo ciekawym tematem. MyÅ›lÄ™, że wraz z wprowadzeniem crossoverów rozpoczęła siÄ™ nowa era. OczywiÅ›cie emisja CO2, redukcja zanieczyszczeÅ„, zwiÄ™kszenie zasiÄ™gu pojazdów to problem wszystkich firm motoryzacyjnych. JednoczeÅ›nie wszyscy zaczÄ™li realizować marzenia, myÅ›leć o przyszÅ‚oÅ›ci. Firmy starajÄ… siÄ™ wprowadzać na rynek nowoczesne technologie, aby staÅ‚y siÄ™ przydatne klientom, aby byÅ‚y przystÄ™pne cenowo. W tej dziedzinie - wprowadzania na rynek nowoczesnych technologii - Ford jest bardzo aktywny. Modele sÄ… atrakcyjne pod wzglÄ™dem interakcji czÅ‚owiek-maszyna, czyli tzw. Human-Machine Interface, na które skÅ‚adajÄ… siÄ™ funkcje obsÅ‚ugi gÅ‚osowej Sync, panelu dotykowego, komunikacji bezprzewodowej. Koncern jest również w czoÅ‚ówce pod wzglÄ™dem rozwiÄ…zaÅ„ zwiÄ™kszajÄ…cych bezpieczeÅ„stwo, np nowe Mondeo wyposażone jest w tylne pasy bezpieczeÅ„stwa z poduszkami powietrznymi.
– Jestem pod wrażeniem Mondeo, ale jeszcze bardziej Mondeo Vignale. Czy linia Vignale zmierza do wydzielenia spod marki Ford, jak np linia DS, która oddzieliÅ‚a siÄ™ od Citroena i teraz jest autonomiczna bez emblematów, chevronów, we wÅ‚asnych salonach?
– O nie! Strategia linii Vignale jest inna. Po prostu Vignale to wizja usÅ‚ug w wybranych przedstawicielstwach firmy Ford w caÅ‚ej Europie, stworzonych w celu zapewnienia wysokiego poziomu satysfakcji klienta. Wizja Vignale Lounge to wizja salonu - pomoc firmy Ford dla wybranych dealerstw. Co do samej linii aut Vignale, majÄ… specjalnie opracowane, zachwycajÄ…ce wnÄ™trza, skórzane fotele, materiaÅ‚y na najwyższym poziomie premium. CaÅ‚e otoczenie pasażerów to po prostu inny, wyższy poziom przeżycia i satysfakcji - jeszcze ponad to, co oferuje wersja Mondeo Titanium. Na zewnÄ…trz Vignale wyróżnia siÄ™ grillem, chromowanymi detalami, wiÄ™kszymi koÅ‚ami, ale przede wszystkim wyposażony jest we wszystkie zaawansowane technologie wspierajÄ…ce komfort.
– Nazwisko Piaskowski jest bardzo popularne w Polsce, czy pana rodzina ma polskie korzenie?
– OczywiÅ›cie, moja rodzina pochodzi z Polski, ale ja jestem już trzecim pokoleniem żyjÄ…cym w USA, moi dziadkowie wyemigrowali z Polski do Stanów Zjednoczonych. Moja żona za to urodziÅ‚a siÄ™ w Polsce i pochodzi z Katowic, ze ÅšlÄ…ska.
– DziÄ™kujÄ™ bardzo za rozmowÄ™, życzÄ™ sukcesów.
|
|
Źródło: Mototarget, fot. Ford
|
|
Bank prasowy: media.ford.com/
|
Inne artykuły
|
|
» A jednak siÄ™ krÄ™ci |
¶roda, 2018-03-07 |
|
Hakan Samuelsson, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Group, zostaÅ‚ wyróżniony nagrodÄ… "Åšwiatowa Osobowość Branży Motoryzacyjnej Roku 2018" przez dziennikarzy motoryzacyjnych z caÅ‚ego Å›wiata, przyznajÄ…cych nagrody World Car Awards. wiÄ™cej »
|
|
» A imiÄ™ jego… Kona |
Czwartek, 2017-06-08 |
|
Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym jÄ™zyku odrobinÄ™ niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginÄ™li, polegli). Czy źle kojarzÄ…ca siÄ™ nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimÅ› rynku?
wiÄ™cej »
|
|
» Czy samochody bÄ™dÄ… moralne? Czy politycy sÄ… moralni? |
¶roda, 2017-06-07 |
|
No i Bill Ford dotknął najbardziej czułego punktu w złożonym problemie autonomii pojazdów. Koszty stworzenia tzw auta bez kierowcy to pikuś, postęp już się odbywa, ośrodki badawczo-rozwojowe pracują pełną parą. Problem pojawia się, kiedy zadamy sobie jedno pytanie. Czy auta będą moralne?
wiÄ™cej »
|
|
» A imiÄ™ jego… Kona |
¶roda, 2017-06-07 |
|
Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym jÄ™zyku odrobinÄ™ niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginÄ™li, polegli). Czy źle kojarzÄ…ca siÄ™ nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimÅ› rynku?
wiÄ™cej »
|
|
» To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć |
Czwartek, 2017-04-20 |
|
O przygotowaniach do walki o najwyższe trofea opowiada Rob Leupen, szef zespoÅ‚u i wiceprezes Toyota Motorsport GmbH. wiÄ™cej »
|
|
» Ted Klaus zdradza kulisy powstania nowej Hondy NSX |
Wtorek, 2016-07-12 |
|
Podczas gdy pierwsza grupa europejskich dziennikarzy miaÅ‚a możliwość przetestowania modelu NSX w Portugalii, główny szef projektu Ted Klaus zdradziÅ‚ szczegóły powstawania tego auta, jego filozofii oraz znaczenia dla marki Honda. wiÄ™cej »
|
|
» Rozmawiamy z Jackiem Chrzanowskim, współtwórcÄ… projektu Syrma |
Pi±tek, 2016-02-12 |
|
Model Syrma, który powstał w zespole projektantów kierowanym przez
stylistÄ™ z polski, absolwenta łódzkiej ASP, wzbudzaÅ‚ w Genewie wielkie emocje. wiÄ™cej »
|
|
» Ford GT to zapowiedź zmian w projektowaniu wnÄ™trz – mówi Adam BazydÅ‚o |
Czwartek, 2016-01-28 |
|
Rozmowa z Adamem BazydÅ‚o, szefem dziaÅ‚u projektowania strategicznego wnÄ™trz w Fordzie ukazaÅ‚a siÄ™ w aplikacji na urzÄ…dzenia mobilne Moto Tabu. wiÄ™cej »
|
|
» Nowa jakość premium w sieci Forda - rozmawiamy z Adamem KoÅ‚odziejczykiem, dyrektorem generalnym Ford Polska |
Pi±tek, 2015-05-15 |
|
wiÄ™cej »
|
|
» Rozmawiamy z Joergiem Woehrmannem, managerem projektu Ford C-MAX |
Poniedzia³ek, 2015-05-11 |
|
Podczas miÄ™dzynarodowej prezentacji nowych Fordów C-MAX i Grand C-MAX, poprosiliÅ›my managera projektu Ford C-MAX o przybliżenie najważniejszych cech nowego modelu. wiÄ™cej »
|
|
» Rozmawiamy z Mateuszem Lisowskim - kierowcÄ… wyÅ›cigowym, zwyciÄ™zcÄ… Silver Cup serii Blancpain Sprint |
¶roda, 2014-10-29 |
|
Mateusz Lisowski to jeden z najbardziej utalentowanych polskich kierowców sportów motorowych. Obecnie z dużym powodzeniem startuje za kierownicÄ… Audi R8 LMS w pucharze Silver Cup (kierowcy do lat 25) serii wyÅ›cigów Blancplain Sprint Series. wiÄ™cej »
|
|
» Paryż ciÄ…gle wart mszy - migawki z Mondial de l’Automobile |
Wtorek, 2014-10-07 |
|
Jak co dwa lata pojawia siÄ™ wÄ…tpliwość, czy warto tÅ‚uc siÄ™ samolotem lub samochodem do Paryża, aby w tÅ‚umie dziennikarzy uczestniczyć w Mondial de l‘Automobile w czasach, kiedy wiÄ™kszość konferencji transmitowana jest w Internecie, a premierowe modele znane sÄ… ze zdjęć od tygodni? wiÄ™cej »
|
|
» O ożywieniu, planach i premierach - rozmawiamy z Wojciechem Mieczkowskim - dyrektorem generalnym General Motors Poland |
Pi±tek, 2014-05-16 |
|
Notujemy wzrosty praktycznie na każdym modelu. Corsa jest obecnie najbardziej popularnym samochodem w segmencie klientów indywidualnych w Polsce, a Insignia zostaÅ‚a liderem swojego segmentu w kwietniu. Coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ także samochody dostawcze Opla. Ich sprzedaż wzrosÅ‚a o ponad 50% w stosunku do zeszÅ‚ego roku. wiÄ™cej »
|
|
» Pięć premier, czyli „go further” - rozmawiamy z Mariuszem JasiÅ„skim - dyrektorem komunikacji i PR w Ford Polska |
Czwartek, 2014-03-13 |
|
Podczas 84 genewskiego MiÄ™dzynarodowego Salonu Samochodowego zapytaliÅ›my dyrektora komunikacji Ford Polska o plany firmy na rok 2014. wiÄ™cej »
|
|
» Jak Audi pokonaÅ‚o diabÅ‚a - rozmawiamy z Leszkiem KempiÅ„skim kierownikiem PR marki Audi |
Czwartek, 2014-01-30 |
|
SÄ… firmy obdarzone przez zaÅ‚ożycieli instynktem przetrwania i rynkowÄ… bojowoÅ›ciÄ…. Nawet kryzys wykorzystujÄ… umiejÄ™tnie jako szansÄ™ na wspinanie siÄ™ w rankingach, bo walkÄ™ o pieniÄ…dze majÄ… w genach. O menadżerach takich firm mówi siÄ™, że potrafiÄ… wejść w obrotowe drzwi banku jako ostatni, aby już w Å›rodku wyjść z nich jako pierwsi. wiÄ™cej »
|
|
» JapoÅ„skie DNA - o Hondzie Civic Tourer mówi Shaun Stevens, lider projektu Civic Tourer |
Wtorek, 2013-12-31 |
|
Civic Tourer to kolejny model po SUV-ie CR-V, który zostaÅ‚ zaprojektowany głównie z myÅ›lÄ… o wymaganiach europejskich klientów. wiÄ™cej »
|
|
» CzÅ‚owiek i emocje, potem technologia |
Czwartek, 2013-11-28 |
|
Jest jedna firma motoryzacyjna, która od ponad dwudziestu lat stawia na rzeczy nieprzeciÄ™tnie Å‚adne, nie bÄ™dÄ…ce samochodami. Buduje wizerunek marki w kontekÅ›cie skojarzeÅ„ piÄ™kna i artystycznych kreacji. wiÄ™cej »
|
|
» Skoda Rapid: historia i przyszÅ‚ość - mówi David Haidniger |
¶roda, 2013-10-16 |
|
O Skodzie Rapid Spaceback opowiada David Haidniger, Product and Technology Communications Specialist. wiÄ™cej »
|
|
» Universal soldier - czy tylko na czas kryzysu? |
Poniedzia³ek, 2013-09-23 |
|
PrzyszÅ‚o nam żyć w trudnych ale ciekawych czasach, kryzys wymógÅ‚ na Å›wiatowych koncernach globalne oszczÄ™dnoÅ›ci i produkcjÄ™ globalnych modeli. wiÄ™cej »
|
|
[1]23 Wyświetlane: 0 - 20 z 54 rekordów |
|
|
|