|
|
Felietony, rozmowy
|
Lekcja rysunku z Adamem Bazydło
Dodano: 2011-11-07
Wyświetlono: 14361 razy
|
|
|
Rozmawiamy z projektantem kabiny Peugeota 508.
|
|
foto © Mototarget.pl |
|
– JesteÅ› twórcÄ… jednego z najbardziej wysmakowanych wnÄ™trz samochodowych ostatnich lat. Jak powstajÄ… takie wizjonerskie projekty?
– To ciekawa historia. Proces projektowania wnÄ™trza Peugeota 508 rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ od tzw. seansu kreatywnoÅ›ci pod kierownictwem szefa naszego zespoÅ‚u. Przez trzy dni byliÅ›my zupeÅ‚nie odizolowani od Å›wiata, tworzÄ…c tysiÄ…ce szkiców przyszÅ‚ego modelu. To bardzo intensywny proces, wiÄ™c do gÅ‚owy przychodziÅ‚y mi setki pomysÅ‚ów, które przelewaÅ‚em na papier w tempie kilku na minutÄ™. Jeden z takich szkiców, który nie do koÅ„ca mnie przekonaÅ‚, odrzuciÅ‚em zgnieciony. Mój szef Amko Leenarts wyjÄ…Å‚ projekt z kosza, kazaÅ‚ mi go zaprezentować osobom decydujÄ…cym o wyborze i okazaÅ‚o siÄ™ później, że wÅ‚aÅ›nie to, co oglÄ…damy dziÅ› we wnÄ™trzu premierowego modelu powstaÅ‚o na podstawie tego rysunku. Projektowanie to trochÄ™ praca artysty, który nie zawsze potrafi zobaczyć w swoim dziele to, co widzÄ… inni.
– Fantastyczna anegdota. Tworzenie wnÄ™trza to odpowiedzialne zadanie: kokpit, drzwi – tego klient dotyka codziennie i najbardziej siÄ™ przywiÄ…zuje.
– Tak. PodchodzÄ™ do pracy z jednym zaÅ‚ożeniem – produkt musi siÄ™ spodobać klientowi. Trudne to i nie zawsze siÄ™ udaje, bo sÄ… różne gusta, różne przyzwyczajenia. Jednak dla mnie wielkim szczęściem jest być jednym z projektantów samochodu, który bÄ™dzie sprzedawany w setkach tysiÄ™cy egzemplarzy, od Chin przez Indie, EuropÄ™ i AmerykÄ™. To też wyzwanie tworzyć projekt, który wzbudzi sympatiÄ™ na wielu rynkach Å›wiata.
– Co byÅ‚o inspiracjÄ… do stworzenia kapitaÅ„skiego mostku pięćsetósemki?
– WnÄ™trze Peugeota 508 inspirowane jest po części kabinÄ… pasażerskÄ… modelu 607, która byÅ‚a stonowana, elegancka i funkcjonalna. WÅ‚aÅ›nie dlatego kokpit pięćsetósemki jest duży, ale nie przytÅ‚acza, a jednoczeÅ›nie daje poczucie bezpieczeÅ„stwa.
– DzieÅ‚o projektanta musi uwzglÄ™dniać pewne bariery konstrukcyjne i techniczne. Nie ma chyba wizji, którÄ… wdrożono w życie bez limitów i korekt.
– Projekt przechodzi zawsze przez kilka etapów. W pierwszej fazie, kreatywnej, tworzymy bez żadnych ograniczeÅ„. Chcemy wówczas wyprodukować jak najwiÄ™cej szkiców, z których później bÄ™dziemy mogli wybrać kilka najlepszych. To najbardziej demokratyczny etap pracy. Pozwala nam okreÅ›lić drogÄ™, którÄ… bÄ™dziemy podążali. Musimy jedynie pamiÄ™tać o tym, aby nasza koncepcja byÅ‚a zgodna z charakterem marki, co oznacza, że dziaÅ‚amy z uwzglÄ™dnieniem okreÅ›lonych ram stylistycznych. Nie jest to jednak dla nas żadnym ograniczeniem, gdyż wszyscy czÅ‚onkowie zespoÅ‚u wiedzÄ…, czym jest Peugeot i potrafiÄ… tworzyć w duchu marki. We wszystkich innych aspektach mamy wolnÄ… rÄ™kÄ™.
– A ksiÄ™gowi? Panuje przekonanie, że w późniejszych etapach prac ich chÅ‚odne kalkulacje potrafiÄ… znacznie zmienić ksztaÅ‚ty znane z deski projektanta. Czy efekt finalny bardzo różni siÄ™ od pierwotnej wizji?
– Nie, prawie wcale. Wizja projektanta jest jedynie zarysem tego, co powstanie w rzeczywistoÅ›ci. Nie skupiamy siÄ™ na tworzeniu detali, nie ma na to czasu. Staramy siÄ™ przedstawić ogólny charakter wnÄ™trza nowego samochodu. I tu mogÄ™ powiedzieć, że poczÄ…tkowy projekt z mojego szkicu zostaÅ‚ w stu procentach odzwierciedlony w gotowym produkcie. Wszelkie proporcje, krzywizny, elementy deski rozdzielczej pozostaÅ‚y niezmienione.
– Podczas prac nad nowym modelem planuje siÄ™ różne wersje wyposażeniowe i różne warianty tego samego modelu. To ważny proces?
– OczywiÅ›cie. To bardzo ważny etap, który pozwala dopasować model do wymagaÅ„ różnych regionów na caÅ‚ym Å›wiecie. W sÅ‚onecznych, gorÄ…cych krajach popularne sÄ… jasne wnÄ™trza, podczas gdy w Niemczech czy w Szwecji klienci preferujÄ… czarne. Podobnie prace nad klimatyzacjÄ… muszÄ… uwzglÄ™dniać realia klimatyczne. To praca zbiorowa, pracujÄ… ze mnÄ… na przykÅ‚ad specjaliÅ›ci od koloru. Musimy wspólnie odpowiedzieć na zróżnicowane potrzeby odbiorców przy jednoczesnym uwzglÄ™dnieniu okreÅ›lonego budżetu. Wymaga to globalnego myÅ›lenia.
– Masz czasem wÅ‚asne wizje dotyczÄ…ce mobilnoÅ›ci w przyszÅ‚oÅ›ci? Czy rozwiÄ…zania typu Mobile Peugeot majÄ… racjÄ™ bytu?
– OczywiÅ›cie. Åšwiat ewoluuje. Problem z przemieszczaniem siÄ™ dotyczy gÅ‚ównie dużych metropolii, takich jak Paryż, gdzie caÅ‚a aglomeracja liczy już ponad 11 milionów mieszkaÅ„ców, i w których już teraz niezwykle trudno znaleźć miejsce do zaparkowania. MyÅ›lÄ™, że w takiej sytuacji możliwość wypożyczenia pojazdu w jednym miejscu i oddania go w drugim Å›wietnie siÄ™ sprawdzi w przyszÅ‚oÅ›ci.
– Doskonale mówisz po polsku.
– WyjechaÅ‚em z Polski do Kanady w latach 80. jako dziesiÄ™cioletni chÅ‚opak. Wakacje spÄ™dzaÅ‚em jednak w kraju, mam tu rodzinÄ™. WychowywaÅ‚em siÄ™ w kanadyjskim mieÅ›cie Mississaqua, gdzie jest mnóstwo Polaków, sÄ… polskie sklepy, czasopisma, polskie ulice, np. Lech Walesa Road. Polonia jest bardzo prężna, miaÅ‚em wiÄ™c szansÄ™ zachowania polskiego jÄ™zyka i kultury.
– Jak trafiÅ‚eÅ› do zespoÅ‚u projektantów Peugeota?
– StudiowaÅ‚em w Stanach Zjednoczonych w College for Creative Studies w Detroit. Do Francji trafiÅ‚em w ramach wymiany studenckiej, podczas której uczyÅ‚em siÄ™ w Strate College Designers. ByÅ‚o mi Å‚atwiej, bo Kanada to kraj dwujÄ™zyczny, wiÄ™c znaÅ‚em jÄ™zyk francuski. PostanowiÅ‚em wówczas wysÅ‚ać swoje portfolio do wszystkich znanych firm europejskich, liczÄ…c na Å‚ut szczęścia. W ten sposób dostaÅ‚em siÄ™ na staż do firmy Peugeot, gdzie pracowaÅ‚em przy projekcie B0, który później z taÅ›m produkcyjnych zjeżdżaÅ‚y jako modele Peugeot 107, Citroen C1 i Toyota Aygo. SiedziaÅ‚em wtedy przy stole projektowym obok Amko Leenartsa, który wÅ‚aÅ›nie zaczÄ…Å‚ pracować jako projektant i tak poznaÅ‚em swojego przyszÅ‚ego szefa, odpowiedzialnego za projekty wnÄ™trz Peugeota.
– W dziaÅ‚ach designu pracujÄ… zwykle ludzie z caÅ‚ego Å›wiata.
– To prawda. SÄ… u nas JapoÅ„czycy, Niemcy, Anglicy, Amerykanie, LibaÅ„czycy, wielu jest ChiÅ„czyków, w Chinach mamy przecież biuro projektowe.
– A Polacy?
– Nie ma ich wielu. Projektant wnÄ™trza modelu HR1, Fryderyk Antewski, jest z pochodzenia Polakiem. Jest za to wielu Rosjan, z którymi czujÄ™ pewnÄ… więź ze wzglÄ™du na pÅ‚ynÄ…cÄ… w nas sÅ‚owiaÅ„skÄ… krew i podobny temperament.
– Å»yczymy wielu równie udanych projektów i dziÄ™kujemy za rozmowÄ™.
|
|
Źródło: Mototarget.pl, fot.: Mototarget.pl, materiał na wyłączność, bez prawa do przedruku
|
|
Inne artykuły
|
|
» A jednak siÄ™ krÄ™ci |
¶roda, 2018-03-07 |
|
Hakan Samuelsson, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Group, zostaÅ‚ wyróżniony nagrodÄ… "Åšwiatowa Osobowość Branży Motoryzacyjnej Roku 2018" przez dziennikarzy motoryzacyjnych z caÅ‚ego Å›wiata, przyznajÄ…cych nagrody World Car Awards. wiÄ™cej »
|
|
» A imiÄ™ jego… Kona |
Czwartek, 2017-06-08 |
|
Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym jÄ™zyku odrobinÄ™ niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginÄ™li, polegli). Czy źle kojarzÄ…ca siÄ™ nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimÅ› rynku?
wiÄ™cej »
|
|
» Czy samochody bÄ™dÄ… moralne? Czy politycy sÄ… moralni? |
¶roda, 2017-06-07 |
|
No i Bill Ford dotknął najbardziej czułego punktu w złożonym problemie autonomii pojazdów. Koszty stworzenia tzw auta bez kierowcy to pikuś, postęp już się odbywa, ośrodki badawczo-rozwojowe pracują pełną parą. Problem pojawia się, kiedy zadamy sobie jedno pytanie. Czy auta będą moralne?
wiÄ™cej »
|
|
» A imiÄ™ jego… Kona |
¶roda, 2017-06-07 |
|
Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym jÄ™zyku odrobinÄ™ niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginÄ™li, polegli). Czy źle kojarzÄ…ca siÄ™ nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimÅ› rynku?
wiÄ™cej »
|
|
» To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć |
Czwartek, 2017-04-20 |
|
O przygotowaniach do walki o najwyższe trofea opowiada Rob Leupen, szef zespoÅ‚u i wiceprezes Toyota Motorsport GmbH. wiÄ™cej »
|
|
» Ted Klaus zdradza kulisy powstania nowej Hondy NSX |
Wtorek, 2016-07-12 |
|
Podczas gdy pierwsza grupa europejskich dziennikarzy miaÅ‚a możliwość przetestowania modelu NSX w Portugalii, główny szef projektu Ted Klaus zdradziÅ‚ szczegóły powstawania tego auta, jego filozofii oraz znaczenia dla marki Honda. wiÄ™cej »
|
|
» Rozmawiamy z Jackiem Chrzanowskim, współtwórcÄ… projektu Syrma |
Pi±tek, 2016-02-12 |
|
Model Syrma, który powstał w zespole projektantów kierowanym przez
stylistÄ™ z polski, absolwenta łódzkiej ASP, wzbudzaÅ‚ w Genewie wielkie emocje. wiÄ™cej »
|
|
» Ford GT to zapowiedź zmian w projektowaniu wnÄ™trz – mówi Adam BazydÅ‚o |
Czwartek, 2016-01-28 |
|
Rozmowa z Adamem BazydÅ‚o, szefem dziaÅ‚u projektowania strategicznego wnÄ™trz w Fordzie ukazaÅ‚a siÄ™ w aplikacji na urzÄ…dzenia mobilne Moto Tabu. wiÄ™cej »
|
|
» Rozmawiamy z Joelem Piaskowskim, szefem biura designu Ford of Europe |
Sobota, 2015-11-07 |
|
...o globalnych projektach Forda, centrum stylistycznym Merkenich, przyszÅ‚oÅ›ci motoryzacji, karierze zawodowej i polskich korzeniach. wiÄ™cej »
|
|
» Nowa jakość premium w sieci Forda - rozmawiamy z Adamem KoÅ‚odziejczykiem, dyrektorem generalnym Ford Polska |
Pi±tek, 2015-05-15 |
|
wiÄ™cej »
|
|
» Rozmawiamy z Joergiem Woehrmannem, managerem projektu Ford C-MAX |
Poniedzia³ek, 2015-05-11 |
|
Podczas miÄ™dzynarodowej prezentacji nowych Fordów C-MAX i Grand C-MAX, poprosiliÅ›my managera projektu Ford C-MAX o przybliżenie najważniejszych cech nowego modelu. wiÄ™cej »
|
|
» Rozmawiamy z Mateuszem Lisowskim - kierowcÄ… wyÅ›cigowym, zwyciÄ™zcÄ… Silver Cup serii Blancpain Sprint |
¶roda, 2014-10-29 |
|
Mateusz Lisowski to jeden z najbardziej utalentowanych polskich kierowców sportów motorowych. Obecnie z dużym powodzeniem startuje za kierownicÄ… Audi R8 LMS w pucharze Silver Cup (kierowcy do lat 25) serii wyÅ›cigów Blancplain Sprint Series. wiÄ™cej »
|
|
» Paryż ciÄ…gle wart mszy - migawki z Mondial de l’Automobile |
Wtorek, 2014-10-07 |
|
Jak co dwa lata pojawia siÄ™ wÄ…tpliwość, czy warto tÅ‚uc siÄ™ samolotem lub samochodem do Paryża, aby w tÅ‚umie dziennikarzy uczestniczyć w Mondial de l‘Automobile w czasach, kiedy wiÄ™kszość konferencji transmitowana jest w Internecie, a premierowe modele znane sÄ… ze zdjęć od tygodni? wiÄ™cej »
|
|
» O ożywieniu, planach i premierach - rozmawiamy z Wojciechem Mieczkowskim - dyrektorem generalnym General Motors Poland |
Pi±tek, 2014-05-16 |
|
Notujemy wzrosty praktycznie na każdym modelu. Corsa jest obecnie najbardziej popularnym samochodem w segmencie klientów indywidualnych w Polsce, a Insignia zostaÅ‚a liderem swojego segmentu w kwietniu. Coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ także samochody dostawcze Opla. Ich sprzedaż wzrosÅ‚a o ponad 50% w stosunku do zeszÅ‚ego roku. wiÄ™cej »
|
|
» Pięć premier, czyli „go further” - rozmawiamy z Mariuszem JasiÅ„skim - dyrektorem komunikacji i PR w Ford Polska |
Czwartek, 2014-03-13 |
|
Podczas 84 genewskiego MiÄ™dzynarodowego Salonu Samochodowego zapytaliÅ›my dyrektora komunikacji Ford Polska o plany firmy na rok 2014. wiÄ™cej »
|
|
» Jak Audi pokonaÅ‚o diabÅ‚a - rozmawiamy z Leszkiem KempiÅ„skim kierownikiem PR marki Audi |
Czwartek, 2014-01-30 |
|
SÄ… firmy obdarzone przez zaÅ‚ożycieli instynktem przetrwania i rynkowÄ… bojowoÅ›ciÄ…. Nawet kryzys wykorzystujÄ… umiejÄ™tnie jako szansÄ™ na wspinanie siÄ™ w rankingach, bo walkÄ™ o pieniÄ…dze majÄ… w genach. O menadżerach takich firm mówi siÄ™, że potrafiÄ… wejść w obrotowe drzwi banku jako ostatni, aby już w Å›rodku wyjść z nich jako pierwsi. wiÄ™cej »
|
|
» JapoÅ„skie DNA - o Hondzie Civic Tourer mówi Shaun Stevens, lider projektu Civic Tourer |
Wtorek, 2013-12-31 |
|
Civic Tourer to kolejny model po SUV-ie CR-V, który zostaÅ‚ zaprojektowany głównie z myÅ›lÄ… o wymaganiach europejskich klientów. wiÄ™cej »
|
|
» CzÅ‚owiek i emocje, potem technologia |
Czwartek, 2013-11-28 |
|
Jest jedna firma motoryzacyjna, która od ponad dwudziestu lat stawia na rzeczy nieprzeciÄ™tnie Å‚adne, nie bÄ™dÄ…ce samochodami. Buduje wizerunek marki w kontekÅ›cie skojarzeÅ„ piÄ™kna i artystycznych kreacji. wiÄ™cej »
|
|
» Skoda Rapid: historia i przyszÅ‚ość - mówi David Haidniger |
¶roda, 2013-10-16 |
|
O Skodzie Rapid Spaceback opowiada David Haidniger, Product and Technology Communications Specialist. wiÄ™cej »
|
|
» Universal soldier - czy tylko na czas kryzysu? |
Poniedzia³ek, 2013-09-23 |
|
PrzyszÅ‚o nam żyć w trudnych ale ciekawych czasach, kryzys wymógÅ‚ na Å›wiatowych koncernach globalne oszczÄ™dnoÅ›ci i produkcjÄ™ globalnych modeli. wiÄ™cej »
|
|
[1]23 Wyświetlane: 0 - 20 z 54 rekordów |
|
|
|