|
|
Felietony, rozmowy
|
Lubisiowo jebaniuteńkie, albo miasto bezprawia
Autor: Robert Szczerbaniak Dodano: 0000-00-00
Wyświetlono: 7216 razy
|
|
|
Dyskusja o tzw "redystrybucji informacji" (modny termin ostatnio) przyniosła mi kilka refleksji. Pierwsza jest taka, że w homogenicznym świecie chyba mniej jest KREATORÓW, a rośnie armia tzw. LUBISIÓW, ograniczających się do "lajkowania" profili, udostępniania filmów z youtube i wciskania klawiszy ctrl+C, ctrl+V, którzy jednak mimo mentalności kserokopiarki uważają się za Bachów klawiatury Qwerty.
|
|
foto © T.P. |
|
Druga kwestia, to pasożytnictwo sieciowe, gdzie przekazywana z witryny na witrynę treść jest podpisywana jako własna, czasem inkrustowana dwoma nowymi zdaniami. Często z tej wymuszonej samodzielności wynikają zabawne skutki, jak w grze w "Głuchy telefon" i po długiej sieciowej wędrówce zdanie: "Ala ma kota" zmienia się w: "ale mam kaca". Zdarzyło mi się również na obcym portalu spotkać nasze teksty, z których nawet nie usunięto dopisku "więcej na stronie..." lub "informacji udziela...".
Nie mam nic przeciwko cytowaniu, zasadom funkcjonowania Twittera, czy Facebooka - sam z tych serwisów korzystam, a telewizyjne programy informacyjne wolę oglądać w sieci na You Tube, kiedy mam czas i ochotę. Rozumiem, że Internet rozwija się dzięki redystrybucji informacji i swoistej samokontrolującej się sieciowej anarchii. Widzę jednak, że blogi, małe witryny wykazują się większą kreatywnością i wyższym poszanowaniem cudzej własności intelektualnej niż wielkie portale, gdzie sensacja, klikalność i masowość zdominowały myślenie i poczucie przyzwoitości. Zabawne, że ci mali, podpisujący źródło cytatu, zwykle nie dysponują takimi budżetami jak ci wielcy, którym trudniej przychodzi pomysł, łatwiej "ciągnięcie linek" z dziesiątek stron podpiętych pod czytnik RSS.
A pożyczać trzeba umieć, jak pokazuje poniższa historia życia po życiu pewnego sensacyjnego tekstu:
Swego czasu zahuczało w polskich mediach o odkryciu szklanych cylindrów z zapisem pierwszego w historii nagrania „Walca minutowego” wykonywanego przez samego Chopina. No sensacja! Był opis miejsca odnalezienia, list od wynalazcy, który co ciekawe musiał to nagrać za życia Chopina, więc przed patentem Edisona. Wszystko prawdopodobne, czas i miejsce spotkania, nazwiska, do tego zaprawione pikantnym sosem, na który ślinią się media. Tzw. dziennikarze połknęli haczyk po tekście w brytyjskim magazynie „Classic CD”, wzbogaconym o płytę z przytłumionym, rytmicznie pozgrzytującym nagraniem. W polskich największych mediach pojawiły się nawet patriotyczne analizy chopinowskiego stylu, że owszem, subtelny, uduchowiony, tylko ON mógł tak grać. Jak z Gombrowicza - "rzeczywiście wielkim artystą był". Łowcy newsów nie zauważyli, że numer pisma miał datę 1 kwietnia 1990. Ten primaaprilisowy żart Anglików trafił na światową listę top ten i do dziś można o nim poczytać w Wikipedii, a płytę z nagraniem spreparowanym za pomocą paznokcia i dyktafonu, aby wiarygodnie udawało XIX wieczną autorską interpretację, chętnie wypożyczę zainteresowanym.
Pozdrawiam wszystkich cytujących z głową teksty z moich stron. :)
|
|
|
Inne artykuły
|
|
» A jednak się kręci |
roda, 2018-03-07 |
|
Hakan Samuelsson, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Group, został wyróżniony nagrodą "Światowa Osobowość Branży Motoryzacyjnej Roku 2018" przez dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata, przyznających nagrody World Car Awards. więcej »
|
|
» A imię jego… Kona |
Czwartek, 2017-06-08 |
|
Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym języku odrobinę niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginęli, polegli). Czy źle kojarząca się nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimś rynku?
więcej »
|
|
» Czy samochody będą moralne? Czy politycy są moralni? |
roda, 2017-06-07 |
|
No i Bill Ford dotknął najbardziej czułego punktu w złożonym problemie autonomii pojazdów. Koszty stworzenia tzw auta bez kierowcy to pikuś, postęp już się odbywa, ośrodki badawczo-rozwojowe pracują pełną parą. Problem pojawia się, kiedy zadamy sobie jedno pytanie. Czy auta będą moralne?
więcej »
|
|
» A imię jego… Kona |
roda, 2017-06-07 |
|
Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym języku odrobinę niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginęli, polegli). Czy źle kojarząca się nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimś rynku?
więcej »
|
|
» To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć |
Czwartek, 2017-04-20 |
|
O przygotowaniach do walki o najwyższe trofea opowiada Rob Leupen, szef zespołu i wiceprezes Toyota Motorsport GmbH. więcej »
|
|
» Ted Klaus zdradza kulisy powstania nowej Hondy NSX |
Wtorek, 2016-07-12 |
|
Podczas gdy pierwsza grupa europejskich dziennikarzy miała możliwość przetestowania modelu NSX w Portugalii, główny szef projektu Ted Klaus zdradził szczegóły powstawania tego auta, jego filozofii oraz znaczenia dla marki Honda. więcej »
|
|
» Rozmawiamy z Jackiem Chrzanowskim, współtwórcą projektu Syrma |
Pitek, 2016-02-12 |
|
Model Syrma, który powstał w zespole projektantów kierowanym przez
stylistę z polski, absolwenta łódzkiej ASP, wzbudzał w Genewie wielkie emocje. więcej »
|
|
» Ford GT to zapowiedź zmian w projektowaniu wnętrz – mówi Adam Bazydło |
Czwartek, 2016-01-28 |
|
Rozmowa z Adamem Bazydło, szefem działu projektowania strategicznego wnętrz w Fordzie ukazała się w aplikacji na urządzenia mobilne Moto Tabu. więcej »
|
|
» Rozmawiamy z Joelem Piaskowskim, szefem biura designu Ford of Europe |
Sobota, 2015-11-07 |
|
...o globalnych projektach Forda, centrum stylistycznym Merkenich, przyszłości motoryzacji, karierze zawodowej i polskich korzeniach. więcej »
|
|
» Nowa jakość premium w sieci Forda - rozmawiamy z Adamem Kołodziejczykiem, dyrektorem generalnym Ford Polska |
Pitek, 2015-05-15 |
|
więcej »
|
|
» Rozmawiamy z Joergiem Woehrmannem, managerem projektu Ford C-MAX |
Poniedziaek, 2015-05-11 |
|
Podczas międzynarodowej prezentacji nowych Fordów C-MAX i Grand C-MAX, poprosiliśmy managera projektu Ford C-MAX o przybliżenie najważniejszych cech nowego modelu. więcej »
|
|
» Rozmawiamy z Mateuszem Lisowskim - kierowcą wyścigowym, zwycięzcą Silver Cup serii Blancpain Sprint |
roda, 2014-10-29 |
|
Mateusz Lisowski to jeden z najbardziej utalentowanych polskich kierowców sportów motorowych. Obecnie z dużym powodzeniem startuje za kierownicą Audi R8 LMS w pucharze Silver Cup (kierowcy do lat 25) serii wyścigów Blancplain Sprint Series. więcej »
|
|
» Paryż ciągle wart mszy - migawki z Mondial de l’Automobile |
Wtorek, 2014-10-07 |
|
Jak co dwa lata pojawia się wątpliwość, czy warto tłuc się samolotem lub samochodem do Paryża, aby w tłumie dziennikarzy uczestniczyć w Mondial de l‘Automobile w czasach, kiedy większość konferencji transmitowana jest w Internecie, a premierowe modele znane są ze zdjęć od tygodni? więcej »
|
|
» O ożywieniu, planach i premierach - rozmawiamy z Wojciechem Mieczkowskim - dyrektorem generalnym General Motors Poland |
Pitek, 2014-05-16 |
|
Notujemy wzrosty praktycznie na każdym modelu. Corsa jest obecnie najbardziej popularnym samochodem w segmencie klientów indywidualnych w Polsce, a Insignia została liderem swojego segmentu w kwietniu. Coraz większą popularnością cieszą się także samochody dostawcze Opla. Ich sprzedaż wzrosła o ponad 50% w stosunku do zeszłego roku. więcej »
|
|
» Pięć premier, czyli „go further” - rozmawiamy z Mariuszem Jasińskim - dyrektorem komunikacji i PR w Ford Polska |
Czwartek, 2014-03-13 |
|
Podczas 84 genewskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego zapytaliśmy dyrektora komunikacji Ford Polska o plany firmy na rok 2014. więcej »
|
|
» Jak Audi pokonało diabła - rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim kierownikiem PR marki Audi |
Czwartek, 2014-01-30 |
|
Są firmy obdarzone przez założycieli instynktem przetrwania i rynkową bojowością. Nawet kryzys wykorzystują umiejętnie jako szansę na wspinanie się w rankingach, bo walkę o pieniądze mają w genach. O menadżerach takich firm mówi się, że potrafią wejść w obrotowe drzwi banku jako ostatni, aby już w środku wyjść z nich jako pierwsi. więcej »
|
|
» Japońskie DNA - o Hondzie Civic Tourer mówi Shaun Stevens, lider projektu Civic Tourer |
Wtorek, 2013-12-31 |
|
Civic Tourer to kolejny model po SUV-ie CR-V, który został zaprojektowany głównie z myślą o wymaganiach europejskich klientów. więcej »
|
|
» Człowiek i emocje, potem technologia |
Czwartek, 2013-11-28 |
|
Jest jedna firma motoryzacyjna, która od ponad dwudziestu lat stawia na rzeczy nieprzeciętnie ładne, nie będące samochodami. Buduje wizerunek marki w kontekście skojarzeń piękna i artystycznych kreacji. więcej »
|
|
» Skoda Rapid: historia i przyszłość - mówi David Haidniger |
roda, 2013-10-16 |
|
O Skodzie Rapid Spaceback opowiada David Haidniger, Product and Technology Communications Specialist. więcej »
|
|
» Universal soldier - czy tylko na czas kryzysu? |
Poniedziaek, 2013-09-23 |
|
Przyszło nam żyć w trudnych ale ciekawych czasach, kryzys wymógł na światowych koncernach globalne oszczędności i produkcję globalnych modeli. więcej »
|
|
[1]23 Wyświetlane: 0 - 20 z 54 rekordów |
|
|
|