|
|
Felietony, rozmowy
|
Czy samochody będą moralne? Czy politycy są moralni?
Dodano: 2017-06-07
Wyświetlono: 16003 razy
|
|
|
No i Bill Ford dotknął najbardziej czułego punktu w złożonym problemie autonomii pojazdów. Koszty stworzenia tzw auta bez kierowcy to pikuś, postęp już się odbywa, ośrodki badawczo-rozwojowe pracują pełną parą. Problem pojawia się, kiedy zadamy sobie jedno pytanie. Czy auta będą moralne?
|
|
foto © Ford |
|
Skoro auto ma być autonomiczne, czyli w pewnym zakresie podejmować kluczowe decyzje w uÅ‚amkach sekund, kogo powinno chronić bardziej: swoich pasażerów, pieszego, czy innych uczestników ruchu? Motoryzacja wchodzi w zagadnienia etyki. Czy twój samochód podejmie decyzjÄ™ o ratowaniu ciebie, czy dziesiÄ™ciu pieszych na poboczu w sytuacji krytycznej. To klasyczny dylemat zwrotnicy ¹:
„Wagon odczepiÅ‚ siÄ™ od skÅ‚adu i rozpÄ™dza siÄ™ po torach. Na jego drodze znajduje siÄ™ piÄ™ciu ludzi przywiÄ…zanych do torów przez »szalonego filozofa«. Ale możesz przestawić zwrotnicÄ™ i w ten sposób skierować wagon na drugi tor, do którego przywiÄ…zany jest jeden czÅ‚owiek. Co zrobisz?”
PojawiajÄ… siÄ™ pytania o konformizm, moralność, mniejsze zÅ‚o, imperatyw i samÄ… wartość czynu – czy jest zależna od jego skutków, czy nie. To również pytania o odpowiedzialność za Å›mierć – czy przestawiajÄ…cy zwrotnicÄ™ odpowiada za Å›mierć jednego czÅ‚owieka, czy nie przestawiajÄ…c jej pozostawia odpowiedzialność za morderstwo tylko sprawcy – szalonemu filozofowi.
W wypadku autonomii maszyn pytanie jest zasadne – czy programujÄ…c systemy takiej maszyny czujesz siÄ™ odpowiedzialny za życie wÅ‚aÅ›ciciela auta, czy np dziesiÄ™ciu pieszych. Co takiego powiedziaÅ‚ William Clay Ford Jr: „Etyka samochodu. Czy pojazd podejmie decyzjÄ™, aby zachować przy życiu ciebie, swojego wÅ‚aÅ›ciciela, czy bÄ™dzie ratować dziesiÄ™ciu pieszych, jeÅ›li od tej drugiej decyzji może zależeć twoje życie. To ogromne pole do przemyÅ›leÅ„, kalkulacji i nikt nie bÄ™dzie w stanie zaprogramować jednego etycznego algorytmu, dla niepowtarzalnej sytuacji. To znaczy, że to chaos. Wyobraźcie sobie frajdÄ™, jakÄ… mieliby prawnicy w takim procesie.”
Bill Ford wszedÅ‚ też na grzÄ…ski grunt, na którym utonÄ…Å‚ wicepremier Mateusz Morawiecki. ZapytaÅ‚ o dylemat zastÄ…pienia ludzi maszynami na amerykaÅ„skim rynku pracy: „Mamy trzy i póÅ‚ miliona kierowców ciężarówek, jeÅ›li pojawiÄ… siÄ™ autonomiczne samochody… co z tymi wszystkimi kierowcami Ubera, Lyft, dorÄ™czycielami FedEx i UPS? Przypuszczam, że nie jest to problem wiÄ™kszy od dylematów wokóÅ‚ sztucznej inteligencji, ale to już nadchodzi. Trudno znaleźć forum lub instytucjÄ™, która wydaje siÄ™ myÅ›leć o konsekwencjach tych zmian w sposób spójny i zapewniajÄ…cy ich rozwiÄ…zanie. JeÅ›li wiąże siÄ™ to z przekwalifikowaniem pracowników, musimy zacząć myÅ›leć o tym teraz. To nie jest coÅ›, co każda pojedyncza firma może zrobić samodzielnie. To rzÄ…dy muszÄ… myÅ›leć i zadecydować, co należy zrobić, jeÅ›li chcÄ… coÅ› z tym zrobić”.
Tymczasem, przedstawiciel naszego rzÄ…du na krakowskim kongresie Impact’17 bardziej powierzchownie widzi temat i raczej nie dostrzega roli rzÄ…du i potrzeb przekwalifikowania: „Mamy dzisiaj na Å›wiecie setki milionów kierowców, a mówi siÄ™ o autach bez kierowców. Co wtedy bÄ™dÄ… robić? Polerować Porsche albo Bentleya swojego szefa? Jestem przekonany, że nie bÄ™dÄ… szczęśliwi(…).”
Filozofowanie przed kamerami ma dwojakie skutki, albo agencje Å›wiatowe cytujÄ… wizjonera z szacunkiem – jak zacytowaÅ‚y Billa Forda, albo cytujÄ… z pobÅ‚ażliwym komentarzem, bo takich relacji doczekaÅ‚ siÄ™ Morawiecki. Jak można traktować poważnie ministra rozwoju, który ogÅ‚asza na kongresie promujÄ…cym innowacje, że „rewolucja technologiczna może mieć dramatyczny koniec”, przy tym nie szuka odpowiedzi, nie daje propozycji rozwiÄ…zaÅ„ jako urzÄ™dnik odpowiedzialny za ten rozwój. Pan minister przecież sam jeszcze nie tak dawno, jako prezes banku, wprowadzaÅ‚ innowacje tzw bankowoÅ›ci elektronicznej, które odebraÅ‚y pracÄ™ tysiÄ…com pracowników banków. Taka troska o ludzi brzmi faÅ‚szywie. Czy to nie „szalony filozof”, który kÅ‚adzie ludzi na tory, a potem każe innym rozstrzygać dylematy moralne?
¹DÅ‚ugo waÅ‚kowany przez filozofów temat, o którym można poczytać, szukajÄ…c pod hasÅ‚em: „trolley problem”.
|
|
|
Inne artykuły
|
|
» A jednak siÄ™ krÄ™ci |
¶roda, 2018-03-07 |
|
Hakan Samuelsson, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Group, zostaÅ‚ wyróżniony nagrodÄ… "Åšwiatowa Osobowość Branży Motoryzacyjnej Roku 2018" przez dziennikarzy motoryzacyjnych z caÅ‚ego Å›wiata, przyznajÄ…cych nagrody World Car Awards. wiÄ™cej »
|
|
» A imiÄ™ jego… Kona |
Czwartek, 2017-06-08 |
|
Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym jÄ™zyku odrobinÄ™ niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginÄ™li, polegli). Czy źle kojarzÄ…ca siÄ™ nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimÅ› rynku?
wiÄ™cej »
|
|
» A imiÄ™ jego… Kona |
¶roda, 2017-06-07 |
|
Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym jÄ™zyku odrobinÄ™ niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginÄ™li, polegli). Czy źle kojarzÄ…ca siÄ™ nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimÅ› rynku?
wiÄ™cej »
|
|
» To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć |
Czwartek, 2017-04-20 |
|
O przygotowaniach do walki o najwyższe trofea opowiada Rob Leupen, szef zespoÅ‚u i wiceprezes Toyota Motorsport GmbH. wiÄ™cej »
|
|
» Ted Klaus zdradza kulisy powstania nowej Hondy NSX |
Wtorek, 2016-07-12 |
|
Podczas gdy pierwsza grupa europejskich dziennikarzy miaÅ‚a możliwość przetestowania modelu NSX w Portugalii, główny szef projektu Ted Klaus zdradziÅ‚ szczegóły powstawania tego auta, jego filozofii oraz znaczenia dla marki Honda. wiÄ™cej »
|
|
» Rozmawiamy z Jackiem Chrzanowskim, współtwórcÄ… projektu Syrma |
Pi±tek, 2016-02-12 |
|
Model Syrma, który powstał w zespole projektantów kierowanym przez
stylistÄ™ z polski, absolwenta łódzkiej ASP, wzbudzaÅ‚ w Genewie wielkie emocje. wiÄ™cej »
|
|
» Ford GT to zapowiedź zmian w projektowaniu wnÄ™trz – mówi Adam BazydÅ‚o |
Czwartek, 2016-01-28 |
|
Rozmowa z Adamem BazydÅ‚o, szefem dziaÅ‚u projektowania strategicznego wnÄ™trz w Fordzie ukazaÅ‚a siÄ™ w aplikacji na urzÄ…dzenia mobilne Moto Tabu. wiÄ™cej »
|
|
» Rozmawiamy z Joelem Piaskowskim, szefem biura designu Ford of Europe |
Sobota, 2015-11-07 |
|
...o globalnych projektach Forda, centrum stylistycznym Merkenich, przyszÅ‚oÅ›ci motoryzacji, karierze zawodowej i polskich korzeniach. wiÄ™cej »
|
|
» Nowa jakość premium w sieci Forda - rozmawiamy z Adamem KoÅ‚odziejczykiem, dyrektorem generalnym Ford Polska |
Pi±tek, 2015-05-15 |
|
wiÄ™cej »
|
|
» Rozmawiamy z Joergiem Woehrmannem, managerem projektu Ford C-MAX |
Poniedzia³ek, 2015-05-11 |
|
Podczas miÄ™dzynarodowej prezentacji nowych Fordów C-MAX i Grand C-MAX, poprosiliÅ›my managera projektu Ford C-MAX o przybliżenie najważniejszych cech nowego modelu. wiÄ™cej »
|
|
» Rozmawiamy z Mateuszem Lisowskim - kierowcÄ… wyÅ›cigowym, zwyciÄ™zcÄ… Silver Cup serii Blancpain Sprint |
¶roda, 2014-10-29 |
|
Mateusz Lisowski to jeden z najbardziej utalentowanych polskich kierowców sportów motorowych. Obecnie z dużym powodzeniem startuje za kierownicÄ… Audi R8 LMS w pucharze Silver Cup (kierowcy do lat 25) serii wyÅ›cigów Blancplain Sprint Series. wiÄ™cej »
|
|
» Paryż ciÄ…gle wart mszy - migawki z Mondial de l’Automobile |
Wtorek, 2014-10-07 |
|
Jak co dwa lata pojawia siÄ™ wÄ…tpliwość, czy warto tÅ‚uc siÄ™ samolotem lub samochodem do Paryża, aby w tÅ‚umie dziennikarzy uczestniczyć w Mondial de l‘Automobile w czasach, kiedy wiÄ™kszość konferencji transmitowana jest w Internecie, a premierowe modele znane sÄ… ze zdjęć od tygodni? wiÄ™cej »
|
|
» O ożywieniu, planach i premierach - rozmawiamy z Wojciechem Mieczkowskim - dyrektorem generalnym General Motors Poland |
Pi±tek, 2014-05-16 |
|
Notujemy wzrosty praktycznie na każdym modelu. Corsa jest obecnie najbardziej popularnym samochodem w segmencie klientów indywidualnych w Polsce, a Insignia zostaÅ‚a liderem swojego segmentu w kwietniu. Coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ także samochody dostawcze Opla. Ich sprzedaż wzrosÅ‚a o ponad 50% w stosunku do zeszÅ‚ego roku. wiÄ™cej »
|
|
» Pięć premier, czyli „go further” - rozmawiamy z Mariuszem JasiÅ„skim - dyrektorem komunikacji i PR w Ford Polska |
Czwartek, 2014-03-13 |
|
Podczas 84 genewskiego MiÄ™dzynarodowego Salonu Samochodowego zapytaliÅ›my dyrektora komunikacji Ford Polska o plany firmy na rok 2014. wiÄ™cej »
|
|
» Jak Audi pokonaÅ‚o diabÅ‚a - rozmawiamy z Leszkiem KempiÅ„skim kierownikiem PR marki Audi |
Czwartek, 2014-01-30 |
|
SÄ… firmy obdarzone przez zaÅ‚ożycieli instynktem przetrwania i rynkowÄ… bojowoÅ›ciÄ…. Nawet kryzys wykorzystujÄ… umiejÄ™tnie jako szansÄ™ na wspinanie siÄ™ w rankingach, bo walkÄ™ o pieniÄ…dze majÄ… w genach. O menadżerach takich firm mówi siÄ™, że potrafiÄ… wejść w obrotowe drzwi banku jako ostatni, aby już w Å›rodku wyjść z nich jako pierwsi. wiÄ™cej »
|
|
» JapoÅ„skie DNA - o Hondzie Civic Tourer mówi Shaun Stevens, lider projektu Civic Tourer |
Wtorek, 2013-12-31 |
|
Civic Tourer to kolejny model po SUV-ie CR-V, który zostaÅ‚ zaprojektowany głównie z myÅ›lÄ… o wymaganiach europejskich klientów. wiÄ™cej »
|
|
» CzÅ‚owiek i emocje, potem technologia |
Czwartek, 2013-11-28 |
|
Jest jedna firma motoryzacyjna, która od ponad dwudziestu lat stawia na rzeczy nieprzeciÄ™tnie Å‚adne, nie bÄ™dÄ…ce samochodami. Buduje wizerunek marki w kontekÅ›cie skojarzeÅ„ piÄ™kna i artystycznych kreacji. wiÄ™cej »
|
|
» Skoda Rapid: historia i przyszÅ‚ość - mówi David Haidniger |
¶roda, 2013-10-16 |
|
O Skodzie Rapid Spaceback opowiada David Haidniger, Product and Technology Communications Specialist. wiÄ™cej »
|
|
» Universal soldier - czy tylko na czas kryzysu? |
Poniedzia³ek, 2013-09-23 |
|
PrzyszÅ‚o nam żyć w trudnych ale ciekawych czasach, kryzys wymógÅ‚ na Å›wiatowych koncernach globalne oszczÄ™dnoÅ›ci i produkcjÄ™ globalnych modeli. wiÄ™cej »
|
|
[1]23 Wyświetlane: 0 - 20 z 54 rekordów |
|
|
|