|
|
Felietony, rozmowy
|
Toshiaki Konaka - prezes Honda Poland
Autor: Marcin Skrzyński Dodano: 2009-11-20
Wyświetlono: 10732 razy
|
|
|
Z Toshiaki ÂÂKonakÄ… Prezesem ZarzÄ…du Honda Poland Sp. z o.o.
rozmawiał Marcin Skrzyński
|
|
foto © Robert BrykaÅ‚a |
|
Rok wyzwań
– MinÄ…Å‚ rok od czasu, kiedy objÄ…Å‚ Pan funkcjÄ™ Prezesa ZarzÄ…du Honda Poland. Jakie sÄ… Pana dotychczasowe wrażenia z pobytu w naszym kraju?
– PoczÄ…tki w nowym kraju i w nowym miejscu pracy zawsze sÄ… trudne. W moim przypadku nie możemy mówić o odstÄ™pstwie od reguÅ‚y. Zaraz po przyjeździe zÅ‚amaÅ‚em nogÄ™ podczas gry w siatkówkÄ™ i skradziono mi portfel w restauracji. Nietrudno sobie wyobrazić, jak nieprzyjemne byÅ‚y to dla mnie wydarzenia, jednak staraÅ‚em siÄ™ nie tracić pozytywnego nastawienia. DziÄ™ki temu szybko poznaÅ‚em zasady funkcjonowania polskiej policji i sÅ‚użby zdrowia, a także otrzymaÅ‚em duże wsparcie ze strony moich kolegów z Polski, dlatego mimo wielu wyzwaÅ„ oceniam ten okres pozytywnie.
– A jak ocenia Pan funkcjonowanie firmy w tym okresie?
– Rok 2008 byÅ‚ dla nas niezwykle pomyÅ›lny. W pierwszym póÅ‚roczu z powodzeniem wprowadziliÅ›my na rynek nowÄ… generacjÄ™ Hondy Accord, a pod koniec roku nowy model Jazz. Mimo że globalna sytuacja ekonomiczna ulegÅ‚a drastycznemu pogorszeniu po zakoÅ„czeniu sezonu letniego, zaproponowane przez nas Å›rodki zapobiegawcze okazaÅ‚y siÄ™ skuteczne, dziÄ™ki czemu zdoÅ‚aliÅ›my utrzymać tempo sprzedaży, a nawet je zwiÄ™kszyć w ostatnim kwartale. Co wiÄ™cej, w zeszÅ‚ym roku osiÄ…gnÄ™liÅ›my nowy rekord sprzedaży. Teraz też sukcesywnie wzmacniamy gamÄ™ naszych produktów, dziÄ™ki wprowadzeniu do sprzedaży nowej Hondy City oraz zupeÅ‚nie nowego hybrydowego modelu Insight.
– WspomniaÅ‚ Pan o kryzysie, który dotknÄ…Å‚ koncerny motoryzacyjne na caÅ‚ym Å›wiecie. Jakie dziaÅ‚ania podjęła Honda, aby nie dopuÅ›cić do pogorszenia sytuacji?
– Jak wiadomo, Honda podejmuje niezbÄ™dne kroki stopniowo i w odpowiednim czasie. Koncern wycofaÅ‚ siÄ™ na przykÅ‚ad z wyÅ›cigów FormuÅ‚y 1, zaniechano też dalszych prac nad nastÄ™pcÄ… modelu NSX, chwilowo zatrzymano produkcjÄ™ w nowej fabryce, itp. Wszystko po to, aby dostÄ™pne Å›rodki przekazać na ważniejsze cele, takie jak rozwój zaawansowanych technologii ochrony Å›rodowiska. ChciaÅ‚bym podkreÅ›lić, że podejmowane przez nas dziaÅ‚ania nie majÄ… na celu tylko ograniczenia kosztów, ale przede wszystkim pozwalajÄ… nam przygotować siÄ™ na przyszÅ‚e wydarzenia. MusieliÅ›my także dostosować zdolność produkcyjnÄ… w istniejÄ…cych fabrykach do zapotrzebowania rynkowego. W Polsce musimy stale kontrolować dostÄ™pność naszych produktów, aby nie dopuÅ›cić do nagromadzenia zbyt dużej liczby pojazdów w magazynach Hondy i u dealerów. ZostaliÅ›my też zmuszeni do podniesienia cen oferowanych modeli samochodów ze wzglÄ™du na duży spadek wartoÅ›ci zÅ‚otówki w stosunku do euro i jena.
– W dobie kryzysu klienci częściej decydujÄ… siÄ™ na mniejsze, a jednoczeÅ›nie taÅ„sze modele, na przykÅ‚ad Jazz i Civic. Jakie sÄ… oczekiwania w stosunku do najbardziej luksusowego modelu Legend?
– Faktycznie, maÅ‚e Hondy szybko znajdujÄ… nowych wÅ‚aÅ›cicieli. W tym roku planujemy sprzedać okoÅ‚o 1 500 sztuk City i tyle samo modeli Jazz. Civic zawsze cieszyÅ‚ siÄ™ dużą popularnoÅ›ciÄ…, dlatego zakÅ‚adamy, że na zakup kompaktowej Hondy w wersji 5-drzwiowej zdecyduje siÄ™ okoÅ‚o 3 000 klientów, a wersji 4-drzwiowej okoÅ‚o 1 500. W przypadku odÅ›wieżonego modelu Legend nie prowadzimy agresywnej polityki sprzedaży; liczymy zatem na sprzedaż 70 sztuk.
– Teraz do gamy modeli Hondy w Polsce doÅ‚Ä…cza nowy Insight, który w kwietniu tego roku zostaÅ‚ najlepiej sprzedajÄ…cym siÄ™ samochodem w Japonii. Czy nowoczesna hybryda ma szansÄ™ odnieść podobny sukces na naszym rynku?
– W Japonii czy w Stanach Zjednoczonych, gdzie Å›wiadomość ekologiczna klientów jest bardzo wysoka, a w ofercie w zasadzie nie ma samochodów z silnikami wysokoprężnymi, hybrydy sÄ… niezwykle popularne. Szczególnie w Japonii wÅ‚aÅ›ciciele hybryd mogÄ… liczyć na ulgi podatkowe i specjalne upusty przy zakupie. Polski rynek nie jest jeszcze w peÅ‚ni gotowy na przyjÄ™cie ekologicznych aut, dlatego nie liczymy na dużą sprzedaż w poczÄ…tkowym okresie obecnoÅ›ci modelu Insight na rynku. WierzÄ™ jednak, że odegra on ważnÄ… rolÄ™ w popularyzacji pojazdów hybrydowych w Polsce. A jeÅ›li w przyszÅ‚oÅ›ci polskie przepisy podatkowe uwzglÄ™dniÄ… „zielone” samochody, za kilka lat z salonów sprzedaży bÄ™dzie wyjeżdżać coraz wiÄ™cej aut z napÄ™dem hybrydowym.
– WażnÄ… rolÄ™ odgrywa w tym wypadku cena.
– Zgadza siÄ™. Naszym nadrzÄ™dnym celem jest maksymalna redukcja emisji CO2, by przyczynić siÄ™ do rozwiÄ…zania Å›wiatowych problemów ekologicznych. Dlatego wÅ‚aÅ›nie musimy wprowadzić na rynek jak najwiÄ™kszÄ… liczbÄ™ ekologicznych pojazdów, które bÄ™dÄ… przystÄ™pne cenowo i speÅ‚niÄ… oczekiwania nowoczesnej rodziny. Ceny nowej Hondy Insight rozpoczynajÄ… siÄ™ już od 75 900 zÅ‚, co jest rozsÄ…dnÄ… propozycjÄ…, biorÄ…c pod uwagÄ™ bogate wyposażenie standardowe podstawowej wersji, które obejmuje miÄ™dzy innymi system kontroli stabilnoÅ›ci jazdy VSA, komplet poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby czy automatycznÄ… klimatyzacjÄ™.
– Co oprócz ceny bÄ™dzie najwiÄ™kszym atutem hybrydowej Hondy na polskim rynku?
– Przede wszystkim wydajność. W Hondzie Insight zastosowano unowoczeÅ›nionÄ… wersjÄ™ zintegrowanego napÄ™du hybrydowego IMA, który pozwala na osiÄ…gniÄ™cie emisji dwutlenku wÄ™gla na poziomie zaledwie 101 g/km oraz Å›redniego zużycia paliwa wynoszÄ…cego 4,4 litra na 100 kilometrów. Honda dąży do uzyskania najwyższej wydajnoÅ›ci w rzeczywistych warunkach drogowych, a nie w zamkniÄ™tym laboratorium. Naszym celem jest wiÄ™c rzeczywiste ograniczenie emisji CO2, a nie uzyskanie najlepszej specyfikacji „na papierze”. PrzykÅ‚adem naszych staraÅ„ jest system ECON, dziÄ™ki któremu podczas pierwszych jazd testowych HondÄ… Insight wielu dziennikarzom udaÅ‚o siÄ™ osiÄ…gnąć Å›rednie spalanie rzÄ™du 3,5 litra na 100 kilometrów.
– Honda jest Å›wiatowym liderem w produkcji samochodów przyjaznych Å›rodowisku. Jak ważne jest utrzymanie tego statusu również w Polsce?
– Jak już wspomniaÅ‚em, naszym gÅ‚ównym dążeniem jest redukcja emisji CO2 w celu przyczynienia siÄ™ do rozwiÄ…zania Å›wiatowych problemów ekologicznych. Polska nie jest tu wyjÄ…tkiem, szczególnie jako czÅ‚onek Unii Europejskiej, wiÄ™c w przyszÅ‚oÅ›ci musimy osiÄ…gnąć standardy przewidziane w ustawie o Å›rednim zużyciu paliwa CAFE. Chcemy także zaszczepić ekologiczne trendy motoryzacyjne na polskim rynku, a jeÅ›li uda nam siÄ™ przekonać polskich klientów do ekologicznego myÅ›lenia, bÄ™dziemy niezmiernie usatysfakcjonowani.
– Jak wedÅ‚ug Pana bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚ polski rynek ekologicznych pojazdów za 10 lat?
– MyÅ›lÄ™, że zmieniÄ… siÄ™ przekonania klientów i system podatkowy. Nabywcy aut bÄ™dÄ… bardziej Å›wiadomi ekologicznie, a podatki bÄ™dÄ… uwzglÄ™dniaÅ‚y „zielone” pojazdy. Tak jak powiedziaÅ‚em, Honda jako producent uczyni wszystko, aby nasze pojazdy hybrydowe byÅ‚y jak najbardziej przystÄ™pne cenowo. Innymi sÅ‚owy, chcemy doprowadzić do sytuacji, w której nasze hybrydowe modele bÄ™dÄ… brane pod uwagÄ™ podczas wyboru wersji silnikowej samochodu. Przypuszczam także, iż widok hybrydy poruszajÄ…cej siÄ™ po drogach w Polsce nie bÄ™dzie w przyszÅ‚oÅ›ci niczym niezwykÅ‚ym. Mam nadziejÄ™, że nowy Insight zostanie przyjÄ™ty na polskim rynku równie entuzjastycznie, jak to ma miejsce w przypadku aut z silnikami Diesla.
– Znajdzie siÄ™ na nim miejsce na HondÄ™ CR-Z?
– OczywiÅ›cie! Honda CR-Z, której studyjna wersja zadebiutowaÅ‚a podczas Salonu Samochodowego w Tokio w 2007 roku, bÄ™dzie ekologicznym pojazdem hybrydowym o futurystycznej stylistyce i doskonaÅ‚ych osiÄ…gach. Uważam, że wÅ‚aÅ›nie takie poÅ‚Ä…czenie najważniejszych cech z punktu widzenia klienta ma szansÄ™ powodzenia również na rynku w Polsce.
|
|
Źródło: Mototarget, fot.: Robert Brykała
|
|
Bank prasowy: hondanews.eu/pl/pl
|
Inne artykuły
|
|
» A jednak siÄ™ krÄ™ci |
¶roda, 2018-03-07 |
|
Hakan Samuelsson, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Group, zostaÅ‚ wyróżniony nagrodÄ… "Åšwiatowa Osobowość Branży Motoryzacyjnej Roku 2018" przez dziennikarzy motoryzacyjnych z caÅ‚ego Å›wiata, przyznajÄ…cych nagrody World Car Awards. wiÄ™cej »
|
|
» A imiÄ™ jego… Kona |
Czwartek, 2017-06-08 |
|
Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym jÄ™zyku odrobinÄ™ niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginÄ™li, polegli). Czy źle kojarzÄ…ca siÄ™ nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimÅ› rynku?
wiÄ™cej »
|
|
» Czy samochody bÄ™dÄ… moralne? Czy politycy sÄ… moralni? |
¶roda, 2017-06-07 |
|
No i Bill Ford dotknął najbardziej czułego punktu w złożonym problemie autonomii pojazdów. Koszty stworzenia tzw auta bez kierowcy to pikuś, postęp już się odbywa, ośrodki badawczo-rozwojowe pracują pełną parą. Problem pojawia się, kiedy zadamy sobie jedno pytanie. Czy auta będą moralne?
wiÄ™cej »
|
|
» A imiÄ™ jego… Kona |
¶roda, 2017-06-07 |
|
Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym jÄ™zyku odrobinÄ™ niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginÄ™li, polegli). Czy źle kojarzÄ…ca siÄ™ nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimÅ› rynku?
wiÄ™cej »
|
|
» To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć |
Czwartek, 2017-04-20 |
|
O przygotowaniach do walki o najwyższe trofea opowiada Rob Leupen, szef zespoÅ‚u i wiceprezes Toyota Motorsport GmbH. wiÄ™cej »
|
|
» Ted Klaus zdradza kulisy powstania nowej Hondy NSX |
Wtorek, 2016-07-12 |
|
Podczas gdy pierwsza grupa europejskich dziennikarzy miaÅ‚a możliwość przetestowania modelu NSX w Portugalii, główny szef projektu Ted Klaus zdradziÅ‚ szczegóły powstawania tego auta, jego filozofii oraz znaczenia dla marki Honda. wiÄ™cej »
|
|
» Rozmawiamy z Jackiem Chrzanowskim, współtwórcÄ… projektu Syrma |
Pi±tek, 2016-02-12 |
|
Model Syrma, który powstał w zespole projektantów kierowanym przez
stylistÄ™ z polski, absolwenta łódzkiej ASP, wzbudzaÅ‚ w Genewie wielkie emocje. wiÄ™cej »
|
|
» Ford GT to zapowiedź zmian w projektowaniu wnÄ™trz – mówi Adam BazydÅ‚o |
Czwartek, 2016-01-28 |
|
Rozmowa z Adamem BazydÅ‚o, szefem dziaÅ‚u projektowania strategicznego wnÄ™trz w Fordzie ukazaÅ‚a siÄ™ w aplikacji na urzÄ…dzenia mobilne Moto Tabu. wiÄ™cej »
|
|
» Rozmawiamy z Joelem Piaskowskim, szefem biura designu Ford of Europe |
Sobota, 2015-11-07 |
|
...o globalnych projektach Forda, centrum stylistycznym Merkenich, przyszÅ‚oÅ›ci motoryzacji, karierze zawodowej i polskich korzeniach. wiÄ™cej »
|
|
» Nowa jakość premium w sieci Forda - rozmawiamy z Adamem KoÅ‚odziejczykiem, dyrektorem generalnym Ford Polska |
Pi±tek, 2015-05-15 |
|
wiÄ™cej »
|
|
» Rozmawiamy z Joergiem Woehrmannem, managerem projektu Ford C-MAX |
Poniedzia³ek, 2015-05-11 |
|
Podczas miÄ™dzynarodowej prezentacji nowych Fordów C-MAX i Grand C-MAX, poprosiliÅ›my managera projektu Ford C-MAX o przybliżenie najważniejszych cech nowego modelu. wiÄ™cej »
|
|
» Rozmawiamy z Mateuszem Lisowskim - kierowcÄ… wyÅ›cigowym, zwyciÄ™zcÄ… Silver Cup serii Blancpain Sprint |
¶roda, 2014-10-29 |
|
Mateusz Lisowski to jeden z najbardziej utalentowanych polskich kierowców sportów motorowych. Obecnie z dużym powodzeniem startuje za kierownicÄ… Audi R8 LMS w pucharze Silver Cup (kierowcy do lat 25) serii wyÅ›cigów Blancplain Sprint Series. wiÄ™cej »
|
|
» Paryż ciÄ…gle wart mszy - migawki z Mondial de l’Automobile |
Wtorek, 2014-10-07 |
|
Jak co dwa lata pojawia siÄ™ wÄ…tpliwość, czy warto tÅ‚uc siÄ™ samolotem lub samochodem do Paryża, aby w tÅ‚umie dziennikarzy uczestniczyć w Mondial de l‘Automobile w czasach, kiedy wiÄ™kszość konferencji transmitowana jest w Internecie, a premierowe modele znane sÄ… ze zdjęć od tygodni? wiÄ™cej »
|
|
» O ożywieniu, planach i premierach - rozmawiamy z Wojciechem Mieczkowskim - dyrektorem generalnym General Motors Poland |
Pi±tek, 2014-05-16 |
|
Notujemy wzrosty praktycznie na każdym modelu. Corsa jest obecnie najbardziej popularnym samochodem w segmencie klientów indywidualnych w Polsce, a Insignia zostaÅ‚a liderem swojego segmentu w kwietniu. Coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ także samochody dostawcze Opla. Ich sprzedaż wzrosÅ‚a o ponad 50% w stosunku do zeszÅ‚ego roku. wiÄ™cej »
|
|
» Pięć premier, czyli „go further” - rozmawiamy z Mariuszem JasiÅ„skim - dyrektorem komunikacji i PR w Ford Polska |
Czwartek, 2014-03-13 |
|
Podczas 84 genewskiego MiÄ™dzynarodowego Salonu Samochodowego zapytaliÅ›my dyrektora komunikacji Ford Polska o plany firmy na rok 2014. wiÄ™cej »
|
|
» Jak Audi pokonaÅ‚o diabÅ‚a - rozmawiamy z Leszkiem KempiÅ„skim kierownikiem PR marki Audi |
Czwartek, 2014-01-30 |
|
SÄ… firmy obdarzone przez zaÅ‚ożycieli instynktem przetrwania i rynkowÄ… bojowoÅ›ciÄ…. Nawet kryzys wykorzystujÄ… umiejÄ™tnie jako szansÄ™ na wspinanie siÄ™ w rankingach, bo walkÄ™ o pieniÄ…dze majÄ… w genach. O menadżerach takich firm mówi siÄ™, że potrafiÄ… wejść w obrotowe drzwi banku jako ostatni, aby już w Å›rodku wyjść z nich jako pierwsi. wiÄ™cej »
|
|
» JapoÅ„skie DNA - o Hondzie Civic Tourer mówi Shaun Stevens, lider projektu Civic Tourer |
Wtorek, 2013-12-31 |
|
Civic Tourer to kolejny model po SUV-ie CR-V, który zostaÅ‚ zaprojektowany głównie z myÅ›lÄ… o wymaganiach europejskich klientów. wiÄ™cej »
|
|
» CzÅ‚owiek i emocje, potem technologia |
Czwartek, 2013-11-28 |
|
Jest jedna firma motoryzacyjna, która od ponad dwudziestu lat stawia na rzeczy nieprzeciÄ™tnie Å‚adne, nie bÄ™dÄ…ce samochodami. Buduje wizerunek marki w kontekÅ›cie skojarzeÅ„ piÄ™kna i artystycznych kreacji. wiÄ™cej »
|
|
» Skoda Rapid: historia i przyszÅ‚ość - mówi David Haidniger |
¶roda, 2013-10-16 |
|
O Skodzie Rapid Spaceback opowiada David Haidniger, Product and Technology Communications Specialist. wiÄ™cej »
|
|
» Universal soldier - czy tylko na czas kryzysu? |
Poniedzia³ek, 2013-09-23 |
|
PrzyszÅ‚o nam żyć w trudnych ale ciekawych czasach, kryzys wymógÅ‚ na Å›wiatowych koncernach globalne oszczÄ™dnoÅ›ci i produkcjÄ™ globalnych modeli. wiÄ™cej »
|
|
[1]23 Wyświetlane: 0 - 20 z 54 rekordów |
|
|
|