Nowe standardy, nowe pasma sukcesów
Polityka jakoÅ›ci przyniosÅ‚a falÄ™ prestiżowych sukcesów nowego modelu. Pierwszym znaczÄ…cym dla wizerunku marki wyróżnieniem, byÅ‚o przyznanie Hondzie Civic sedan tytuÅ‚u "Top Safety Pick - Gold", nadawanego przez amerykaÅ„ski Instytut BezpieczeÅ„stwa Drogowego (Insurance Institute of Highway Safety - IIHS). Honda Civic bowiem, jest jedynym wÅ›ród maÅ‚ych samochodów i jednym z piÄ™ciu modeli aut, którym instytut IIHS przyznaÅ‚ najwyższÄ… notÄ™ za bezpieczeÅ„stwo! To bardzo pozytywnie wpÅ‚ynęło na wizerunek nowego modelu wÅ›ród potencjalnych klientów. Honda mocno podkreÅ›laÅ‚a bowiem bezpieczeÅ„stwo nowego modelu Civic'a i program "Safety for Everyone", który byÅ‚ jednym z przewodnich motywów przy projektowaniu nowych modeli. Najwyższa ocena IIHS, byÅ‚a wiÄ™c potwierdzeniem staraÅ„ Hondy w tym obszarze. Jeszcze w 2005 roku obok modelu hybrydowego, zaprezentowano wersjÄ™ Civic GX, zasilanÄ… sprężonym gazem ziemnym (CNG), wyposażonÄ… w 16 zaworowy silnik i-VTEC o pojemnoÅ›ci 1.8 litra. Także oferowane jedynie w Ameryce, sportowe coupe Hondy, model Civic Si, dzielÄ…ce nadwozie z wersjÄ… sedan, zostaÅ‚o okrzykniÄ™te "najlepszym modelem Civic, który kiedykolwiek jeździÅ‚ po drogach Ameryki". MiaÅ‚o to miejsce podczas prezentacji modelu na targach SEMA w Las Vegas, gdzie Honda jako koncern, otrzymaÅ‚a także tytuÅ‚ "Vehicle Manufacturer of the Show".
Rok 2006 zaczÄ…Å‚ siÄ™ dla Hondy Civic równie pomyÅ›lnie. W czasie MiÄ™dzynarodowych AmerykaÅ„skich Targów Motoryzacyjnych w Detroit, 49. niezależnych dziennikarzy z Kanady i Stanów Zjednoczonych przyznaÅ‚o Hondzie Civic sedan tytuÅ‚ "North American Car of the Year". SwojÄ… decyzjÄ™ dziennikarze motywowali gÅ‚ównie ciekawym designem nadwozia, Å›wietnymi wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami jezdnymi i dynamikÄ… jednostek napÄ™dowych, oraz oczywiÅ›cie wysokim poziomem bezpieczeÅ„stwa.
Sukces goni sukces, a Honda ani przez chwilÄ™ nie spoczywa na laurach, caÅ‚y czas zaskakujÄ…c nowymi pomysÅ‚ami, które nie pozostajÄ… jedynie w sferze projektów, a sÄ… konsekwentnie wprowadzane w życie. Obok modelu z napÄ™dem hybrydowym staje wersja zasilana sprężonym gazem ziemnym, a sukces modelu Si Coupe, podsunÄ…Å‚ pomysÅ‚ stworzenia wersji Civic Si Sedan, który jako koncept miaÅ‚ swojÄ… premierÄ™ w czasie targów w Chicago, a poczÄ…tek produkcji przewidziano na koniec tego roku. Tak wiec klasyczny sedan bÄ™dzie siÄ™ mógÅ‚ również poszczycić sportowymi osiÄ…gami i agresywnym wyglÄ…dem.
Od konceptu do produkcji
Nowa Honda Civic sedan powstaÅ‚a na wspólnej pÅ‚ycie podwoziowej "Global Compact Platform", którÄ… podobnie jak nadwozie, dzieli z prezentowanÄ… we Frankfurcie wersjÄ… Civic Hybrid. DziÄ™ki temu Civic zupeÅ‚nie odbiega stylem od wersji piÄ™ciodrzwiowej, przy jednoczesnym zachowaniu charakterystycznych elementów stylizacyjnych nadwozia, wspólnych dla wszystkich obecnie produkowanych modeli koncernu. PoczÄ…tkowo model ten byÅ‚ skierowany wyÅ‚Ä…cznie na rynek amerykaÅ„ski, jako alternatywa dla modelu o napÄ™dzie hybrydowym. Jego produkcja rozpoczęła siÄ™ już w 2005 roku w kanadyjskiej montowni Hondy. Nowa linia stylizacji nadwozia i wyższe standardy jakoÅ›ci materiaÅ‚ów oraz wyposażenia, miaÅ‚y zapewnić utrzymanie wysokiej pozycji na wymagajÄ…cym, specyficznym rynku amerykaÅ„skim, który ceni sobie bardziej rodzimÄ… produkcjÄ™, wielokrotnie bojkotujÄ…c produkty pochodzÄ…ce z innych krajów. Nikt z analityków koncernu, nie przypuszczaÅ‚ jednak, że nowe modele Hondy zyskajÄ… na tamtejszym rynku taki prestiż i popularność!
Dłuższy, szerszy, niższy...
Nadwozie Hondy Civic w wersji sedan mierzy 4545 milimetrów dÅ‚ugoÅ›ci , przy rozstawie osi wynoszÄ…cym 2700 milimetrów i 1750 milimetrów szerokoÅ›ci (z lusterkami bocznymi 2012 mm.). Jest wiÄ™c dÅ‚uższe i szersze od hatchbacka o 36 milimetrów, posiada o 81 milimetrów wiÄ™kszy rozstaw osi, jest jednak od niego niższe o 5 milimetrów.
BryÅ‚a nadwozia nowego Civica jest bardzo smukÅ‚a i "lekka". Krótka i stromo opadajÄ…ca pokrywa silnika Å‚Ä…czy siÄ™ z mocno pochylonÄ… przedniÄ… szybÄ…, a linia dachu opada ku tyÅ‚owi i wraz z masywnym sÅ‚upkiem "C" przechodzi w niewielkÄ… pokrywÄ™ bagażnika, zakoÅ„czonÄ… delikatnym spojlerem. DziÄ™ki temu 389 litrowy bagażnik nie sprawia wrażenia doÅ‚Ä…czonego "na siÅ‚Ä™", a w stylizacji czuć powiew smukÅ‚ych modeli lat dziewięćdziesiÄ…tych. Najlepszym tego przykÅ‚adem sÄ… wÄ…skie klosze przednich reflektorów z zachodzÄ…cymi na bÅ‚otniki kierunkowskazami. Także w tylnej części auta dominuje szeroki pas Å›wiateÅ‚. Zgodnie z najnowszymi trendami nie zabrakÅ‚o delikatnych elementów chromowanych. W przedniej części auta delikatna listwa biegnÄ…ca pod liniÄ… pokrywy silnika Å‚Ä…czy siÄ™ z logo Hondy. Ozdobne chromowane elementy zastosowano także przy klamkach drzwi. Trzeba przyznać, że mariaż tradycyjnej linii nadwozia z nowoczesnÄ… stylizacjÄ… udaÅ‚ siÄ™ Hondzie idealnie.
Tradycja czy nowoczesność?
We wnÄ™trzu czterodrzwiowego Civic'a czeka nas kolejne zaskoczenie. Za niewielkÄ…, trójramiennÄ… kierownicÄ…, rozpoÅ›ciera siÄ™ dwupoziomowa deska rozdzielcza typu "Dual Link", która podobnie jak w hatchbacku, jest podÅ›wietlana w kolorze niebieskim. PoczÄ…tkowo można odnieść wrażenie, że przytÅ‚acza nas ogromem przekazywanych informacji, jednak po chwili okazuje siÄ™, ze widzimy tylko to, co niezbÄ™dne. W górnej jej części umieszczono cyfrowy prÄ™dkoÅ›ciomierz, a po obu jego stronach wskaźniki poziomu paliwa i temperatury silnika. W dolnej części centralne miejsce zajmuje duży, analogowy obrotomierz, oraz pozostaÅ‚e kontrolki instrumentów pokÅ‚adowych, które podÅ›wietlajÄ… siÄ™ tylko w odpowiednim momencie. Niebieskie tÅ‚a przyrzÄ…dów na desce rozdzielczej delikatnie rozjaÅ›niajÄ… biaÅ‚e wskaźniki. Dodatkowo wszelkie ostrzeżenia, na przykÅ‚ad o zbyt wysokich obrotach silnika, powodujÄ… zmianÄ™ koloru podÅ›wietlenia wskaźników z biaÅ‚ego na pomaraÅ„czowy, aby zwrócić uwagÄ™ kierowcy na konkretnÄ… nieprawidÅ‚owość w pracy samochodu.
KsztaÅ‚t tablicy przyrzÄ…dów nie wydaje siÄ™ znajomy. OczywiÅ›cie nawiÄ…zuje stylizacjÄ… do ultrafuturystycznego kokpitu wersji 5-drzwiowej, ale czy tylko? Wystarczy przypomnieć sobie projekty sprzed 16 lat i spojrzeć na HondÄ™ Civic w wersji sedan lub trzydrzwiowej z lat dziewięćdziesiÄ…tych. KsztaÅ‚t deski rozdzielczej tamtej wersji jest niemal identyczny z tÄ… częściÄ… deski nowego Civica, w której umieszczono obrotomierz. Także ksztaÅ‚t kratek nawiewów powietrza nawiÄ…zuje do modelu z tamtych lat! Podobne odczucia przychodzÄ… na myÅ›l kiedy spojrzymy na dużą powierzchniÄ™ mocno pochylonej przedniej szyby, która zwiÄ™ksza wrażenie przestronnoÅ›ci. Wyprzedzić czas - hasÅ‚o to w przypadku modeli Hondy, nabraÅ‚o teraz jeszcze bardziej wymiernego znaczenia.
Ergonomia jest na najwyższym poziomie. Odpowiednio zgrupowane sekcje przycisków na drzwiach, kierownicy czy konsoli Å›rodkowej sprawiajÄ…, że siÄ™ga siÄ™ do nich intuicyjnie, bez potrzeby szukania ich wzrokiem. Wszystkie pokrÄ™tÅ‚a i przyciski sÄ… na tyle duże, że nie ma obawy przypadkowego naciÅ›niÄ™cia kilku jednoczeÅ›nie. Honda udowadnia tym samym, że futurystyczny design, który przy pierwszym kontakcie budzi obawy, żyje w caÅ‚kowitej symbiozie z kierowcÄ….
Komfort i bezpieczeństwo przede wszystkim.
WnÄ™trze auta podporzÄ…dkowano wygodzie wszystkich pasażerów. Wrażenie najwiÄ™kszej przestrzeni
odczujÄ… kierowca i pasażer, jednak na tylnej kanapie jest również sporo miejsca, zwÅ‚aszcza nad gÅ‚owami, co w wersji piÄ™ciodrzwiowej jest kwestia dyskusyjnÄ… - cóż, sportowe walory wymagajÄ… pewnych wyrzeczeÅ„... Ponadto idealnie pÅ‚aska podÅ‚oga w tylnej części przedziaÅ‚u pasażerskiego zapewnia przyzwoity komfort dla piÄ…tego pasażera.
Zawieszenie Civica oparto na kolumnach McPhersona z przodu oraz na na systemie wielowahaczowym, wspomaganym podwójnymi drążkami stabilizatorów na osi tylnej. DziÄ™ki temu tyÅ‚ auta lepiej reaguje na nierównoÅ›ci. Także w przypadku dużego obciążenia pojazdu, poprawia stabilność zakrÄ™tach i przyczepność opon do nawierzchni. Obok zawieszenia ważnym elementem jest ukÅ‚ad hamulcowy. Honda zdecydowaÅ‚a siÄ™ na zastosowanie tarcz hamulcowych na obu osiach, przy czym na przedniej, zastosowano tarcze wentylowane o Å›rednicy 282 mm. (tylne tarcze majÄ… Å›rednicÄ™ 260 mm.). UkÅ‚ad wspomaga czterokanaÅ‚owy ABS z asystentem hamowania EBD. W wyższych wersjach wyposażenia standardem jest system VSA - stabilizujÄ…cy tor jazdy w sytuacjach niebezpiecznych. Odpowiada on za wyhamowanie odpowiednich kóÅ‚ w uÅ›lizgu, zmienia charakterystykÄ™ pracy wspomagania ukÅ‚adu kierowniczego oraz przepustnicy. ObowiÄ…zkowym wyposażeniem standardowym wszystkich wersji sÄ… cztery poduszki powietrzne oraz system aktywnych zagÅ‚ówków, ograniczajÄ…cych obrażenia części szyjnej krÄ™gosÅ‚upa w przypadku uderzenia w tyÅ‚ pojazdu.
Ogromne znaczenie majÄ… walory użytkowe pojazdu. W Hondzie Civic nie zabrakÅ‚o wiÄ™c pojemnych schowków. Pod regulowanym podÅ‚okietnikiem miÄ™dzy fotelami kierowcy i pasażera, przewidziano schowek mieszczÄ…cy 20 pÅ‚yt CD, a tuż przed nim, pod przesuwanÄ… osÅ‚onÄ…, wygospodarowano miejsce na dwa uchwyty na napoje, a nawet niewielkÄ…, pokrytÄ… gumowÄ… wyÅ›cióÅ‚kÄ…, póÅ‚eczkÄ™ na telefon komórkowy. OczywiÅ›cie wszystkie kieszenie w drzwiach swobodnie pomieszczÄ… atlas samochodowy. Także schowek na rÄ™kawiczki przed fotelem pasażera posiada przyzwoitÄ… pojemność. Standardem jest system mocowania fotelików dzieciÄ™cych ISOFIX, a 389 litrów pojemnoÅ›ci bagażnika to wynik przyzwoity w tej klasie pojazdów, wystarczajÄ…cy na zabranie wakacyjnego bagażu.
Serce każdej Hondy - silnik
Honda Civic w wersji czterodrzwiowej bÄ™dzie dostÄ™pna z dwoma silnikami benzynowymi. SÅ‚absza jednostka bÄ™dzie dysponowaÅ‚a pojemnoÅ›ciÄ… 1.6 litra i mocÄ… 125 KM przy 6500 obrotów i maksymalnym momentem, wynoszÄ…cym 152 Nm przy 4200 obrotach. DobrÄ… elastyczność silnika w niskim i Å›rednim zakresie obrotów zapewnia elektroniczny system zmiennych faz rozrzÄ…du VTEC. Zapewnia on także optymalne zużycie paliwa dla zróżnicowanych wariantów jazdy. W cyklu mieszanym apetyt na paliwo szacuje siÄ™ na poziomie 6.7 litra/100 kilometrów. SÅ‚abszy silnik to nie zawsze sÅ‚absze osiÄ…gi. Jednostka rozpÄ™dza HondÄ™ do 100 km/h w 10.5 sekundy i rozwija prÄ™dkość maksymalnÄ… 197 km/h.
Mocniejszy silnik o pojemnoÅ›ci 1.8 litra, można uznać za rewolucjÄ™ w dziedzinie technologii spalinowych jednostek napÄ™dowych. Jest to bowiem jeden z najmniejszych motorów na Å›wiecie. Dorównuje jednak osiÄ…gami silnikom dwulitrowym, a ekonomikÄ… jednostkom póÅ‚toralitrowym. WÅ‚aÅ›nie ten silnik bÄ™dzie oferowany w Civic'ach dostÄ™pnych w Polsce. Wyposażono go w udoskonalony ukÅ‚ad faz rozrzÄ…du i-VTEC, który oprócz regulacji pracy zaworów kontroluje także przepustnicÄ™, regulujÄ…c dawki wtryskiwanej mieszanki paliwowo-powietrznej. Moc wynoszÄ…ca 140 KM jest uzyskiwana już przy 6300 obrotach, a moment obrotowy, wynoszÄ…cy 174 Nm jest dostÄ™pny przy 4300 obrotach. Zapewnia to przyspieszenia do 100 km/h w czasie 9.1 - 9.3 sekundy (w zależnoÅ›ci od wersji wyposażenia) i prÄ™dkość maksymalnÄ…, wynoszÄ…cÄ… 200 km/h. Poziom zużycia paliwa jest rzeczywiÅ›cie niewielki, w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 6.6 litra/100 kilometrów, czyli o 0.1 litra mniej od sÅ‚abszej jednostki 1.6 litra!
Obie jednostki wspóÅ‚pracujÄ… z 5 i 6-biegowÄ… skrzyniÄ… manualnÄ…, bÄ…dź też nowÄ… skrzyniÄ… sekwencyjnÄ… o piÄ™ciu przeÅ‚ożeniach. O pÅ‚ynność i szybkość zmiany poszczególnych przeÅ‚ożeÅ„ i wspóÅ‚pracÄ™ z przepustnicÄ…, dba system "drive-by-wire".
Nowa Honda Civic w wersji czterodrzwiowej może wiÄ™c z dumÄ… stanąć obok pozostaÅ‚ych oÅ›miu modeli koncernu. Juz niebawem zadowoli specjalne grupy klientów poszukujÄ…cych wersji sportowej czy zasilanej gazem. Nam Europejczykom pozostaje jednak żal, że nie bÄ™dziemy siÄ™ cieszyć wszystkim, co Honda oferuje klientom za Oceanem.
Do publikacji wyÅ‚Ä…cznie w celach prasowych z podaniem źródÅ‚a: Moto Target fot. Honda