|
|
|
Taki dobry, czy taki modny? Audi Q7 3,0 TDI
|
Audi wytwarzajÄ…ce od dziesiÄ™cioleci auta z napÄ™dem na cztery koÅ‚a, dopiero w 2005 zdecydowaÅ‚o siÄ™ na pokazanie SUV-a z „krwi i koÅ›ci”. Model Q7 zrobiÅ‚ to dosÅ‚ownie w wielkim stylu. Od momentu swej premiery bije rekordy popularnoÅ›ci w tym segmencie. Na przykÅ‚adzie wersji wyposażonej w trzylitrowy silnik TDI sprawdziliÅ›my, czy jego popularność jest wynikiem zastosowanej technologii i praktycznej przydatnoÅ›ci, czy może panujÄ…cej od kilku lat mody na tego typu pojazdy.
|
Gigantomania
Rozmiary Audi Q7 robiÄ… wrażenie zarówno na jadÄ…cych jak i obserwujÄ…cych tego olbrzyma. Ma ponad pięć metrów dÅ‚ugoÅ›ci i prawie dwa szerokoÅ›ci. Dysponuje najwiÄ™kszym w klasie bagażnikiem (760-2053 litrów) i możliwoÅ›ciÄ… przewozu nawet siedmiu osób w swoim przepastnym, luksusowym wnÄ™trzu. Co wiÄ™cej w jego stylistyce, oprócz schodzÄ…cej ku tyÅ‚owi linii dachu brak cech tuszujÄ…cych potężne rozmiary. Podczas jazdy każdy (nawet kierowcy tirów) zjeżdżajÄ… na prawy pas widzÄ…c jego „skoÅ›ne oczy” i budzÄ…cy respekt ksztaÅ‚t osÅ‚ony chÅ‚odnicy „single frame”.
Luksus i wygoda
Doprawdy trudno mieć jakieÅ› zastrzeżenia co do jakoÅ›ci wykoÅ„czenia i użytych wewnÄ…trz materiaÅ‚ów. Doskonale siedzi siÄ™ na wyprofilowanych sportowych fotelach obszytych skórÄ…. Wysoka pozycja z kierownicÄ…, dobra widoczność we wszystkich kierunkach i niezÅ‚a zwrotność sprawiajÄ…, że pewnie czuć siÄ™ bÄ™dziemy nawet w mieÅ›cie, gdzie z pomocÄ… w parkowaniu przyjdÄ… doskonale skalibrowane czujniki zamontowane z przodu i z tyÅ‚u. ObsÅ‚uga systemu MMI wbrew mnogoÅ›ci funkcji którymi „zarzÄ…dza” nie nastrÄ™cza problemów, choć czasem zabiera mnóstwo czasu. Zdecydowanie polecamy wykupienie opcjonalnego zawieszenia pneumatycznego o zmiennej sile tÅ‚umienia. Z jego pomocÄ… można zmieniać wysokość przeÅ›witu pozycji wyjÅ›ciowej 180 milimetrów, poprzez tryb „lift” (240mm), aż do trybu „offroad” z przeÅ›witem 205 mm. Nie polecamy natomiast zapuszczania siÄ™ w odlegÅ‚e rejony Bieszczad. Audi Q7 nie ma przekÅ‚adni redukcyjnej ani blokad mechanizmu różnicowego. O napÄ™d obu osi dba system Quattro taki jak w modelu RS4, czyli z centralnym mechanizmem różnicowym Torsena, rozdzielajÄ…cym napÄ™d na przód i tyÅ‚ w stosunku 40/60. W praktyce oznacza to bezpieczeÅ„stwo w każdych warunkach, zwÅ‚aszcza podczas deszczu.
Przeciętna dynamika
DźwiÄ™k 232-konnego silnika tylko w maÅ‚ym stopniu jest sÅ‚yszalny wewnÄ…trz. Jedynie podczas nagÅ‚ych przyspieszeÅ„ sÅ‚ychać groźnie mruczÄ…cÄ… V6-tkÄ™ rozpÄ™dzajÄ…c powoli tego mastodonta.. Trzylitrowy silnik TDI pomimo sporej mocy i maksymalnego momentu obrotowego równego 500 Nm jest nieco za sÅ‚aby dla Q7. Owszem, prawie nikt nie bÄ™dzie zawiedziony osiÄ…gami, ale zwolennicy dynamicznej jazdy powinni przemyÅ›leć kupno wersji benzynowej z oÅ›miocylindrowym silnikiem 4.2 FSI, lub mocniejszego diesla 4,2 TDI. ChcÄ…c wykrzesać nieco dynamiki można ustawić szeÅ›ciobiegowÄ… skrzyniÄ™ automatycznÄ… w pozycjÄ™ „sport”. Auto wydaje siÄ™ wtedy być odrobinÄ™ żwawsze, a skrzynia zmienia kolejne przeÅ‚ożenia równie bÅ‚yskawicznie, co brutalnie. Hamulce sÄ… bardzo wydajne, ale podczas jazdy caÅ‚y czas trzeba pamiÄ™tać ile pracy majÄ… z wyhamowaniem ważącego prawie 2,3 tony kolosa. Testowe Audi Q7 podczas jazdy zużyÅ‚o Å›rednio prawie 15 litrów oleju napÄ™dowego, co biorÄ…c pod uwagÄ™ jazdy także poza utwardzonymi drogami jest wynikiem satysfakcjonujÄ…cym.
Wysoka cena
Posiadanie i utrzymanie Audi Q7 3.0 TDI wiąże siÄ™ z niemaÅ‚ym wydatkiem. Najpierw musimy zapÅ‚acić 232 640 zÅ‚otych za wersjÄ™ „wyjÅ›ciowÄ…”. W skÅ‚ad wyposażenia seryjnego wchodzi tylko to, co niezbÄ™dne w tej klasie. Jednak przejawem daleko posuniÄ™tych oszczÄ™dnoÅ›ci lub zwykÅ‚ego skÄ…pstwa jest brak w wyposażeniu seryjnym lamp ksenonowych, czy relingów dachowych! Skandalem jest „obowiÄ…zkowy’ pakiet obejmujÄ…cy apteczkÄ™ z kamizelkÄ…, gaÅ›nicÄ™ i chlapacze wyceniony na 853 zÅ‚otych! Nasz testowy egzemplarz doposażony miÄ™dzy innymi w 19-to calowe felgi, nawigacjÄ™, tempomat, elektrycznÄ… regulacjÄ™ przednich foteli z pamiÄ™ciÄ… czy system audio Bose z Å‚atwoÅ›ciÄ… przekroczyÅ‚ magicznÄ… granicÄ™ 300 tysiecy zÅ‚otych.
Nie od dziÅ› wiadomo że dÅ‚ugie niczym spis towarów z supermarketu, listy doposażenia dodatkowego w Audi liczÄ… setki pozycji. Modne gadżety kosztujÄ…, a mimo to żaden z kilkudziesiÄ™ciu egzemplarzy modelu Q7 sprzedanych dotÄ…d w Polsce nie byÅ‚ wersjÄ… seryjnÄ….
Na koniec
Audi Q7 zadziwia swoim zaawansowaniem technicznym, urzeka komfortem i bezpieczeÅ„stwem oraz budzi lÄ™k innych użytkowników dróg swoimi rozmiarami . Jest typowym autem niszowym skierowanym zarówno do wymagajÄ…cych zamożnych klientów (pod warunkiem że nie sÄ… miÅ‚oÅ›nikami off-roadu) jak i wszystkich równie zamożnych chcÄ…cych siÄ™ wyróżnić siÄ™ z tÅ‚umu. Jest autem bardzo wszechstronnym dla bardzo nielicznych.
Do wykorzystania wyÅ‚Ä…cznie w celach prasowych z podaniem źródÅ‚a: Mototarget.pl fot.: Mototarget.pl
|
+ Testy, porównania, wrażenia z jazd
|
|
» Honda FR-V - Trzecie wcielenie i-CTDi |
|
Wielofunkcyjny znaczy również silny i oszczÄ™dny. Skojarzenie rodzinnego wielofunkcyjnego modelu Hondy FR-V z pierwszym opracowanym przez firmÄ™ silnikiem Diesla byÅ‚o kwestiÄ… czasu. Po modelach Accord i CR-V jednostki wysokoprężnej doczekaÅ‚ siÄ™ minivan FR-V. wiÄ™cej »
|
|
» Ford S-Max - Mniejszy brat |
|
Ostatnie kilka lat na rynku motoryzacyjnym cechowaÅ‚ niewÄ…tpliwy wzrost popularnoÅ›ci aut typu MPV, które z biegiem czasu przeksztaÅ‚ciÅ‚y siÄ™ z powolnych i nudnych stylistycznie produktów sÅ‚użących do transportu rodziny w dynamiczne i emocjonujÄ…ce obiekty pożądania kierowców oczekujÄ…cych od samochodu także doskonaÅ‚ych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych. wiÄ™cej »
|
|
» Jeep Commander 3.0 CRD vs Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD. Takie same? |
|
MajÄ… takie samo logo „Jeep” umieszczone dumnie na charakterystycznej żebrowanej osÅ‚onie chÅ‚odnicy. NapÄ™dzajÄ… je te same trzylitrowe turbo-diesle o mocy 218 KM.
MajÄ… podobne ceny i niemal identyczne osiÄ…gi i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci w terenie. Czy w zwiÄ…zku z tym jest coÅ›, co je różni i czy któryÅ› zasÅ‚uguje na miano „lepszego”? wiÄ™cej »
|
|
» Honda Civic sedan - NajmÅ‚odszy w rodzinie |
|
PiÄ™ciodrzwiowa wersja Hondy Civic stanowi wzór sportowego hatchbacka XXI wieku, sedan zaÅ› jest skierowany do konserwatywnych klientów, którzy bardziej od drapieżnego i futurystycznego ksztaÅ‚tu nadwozia ceniÄ… sobie funkcjonalność i klasyczne linie. wiÄ™cej »
|
|
» Hyundai Getz - maÅ‚y wielki "koreaÅ„czyk" |
|
MaÅ‚y na zewnÄ…trz, przestronny w Å›rodku – oto najkrótsza charakterystyka Hyundaia Getza, który od momentu premiery w Genewie w 2002 roku bije rekordy sprzedaży na caÅ‚ym Å›wiecie. Również w Polsce auto zyskaÅ‚o wielu zwolenników, gdy w 2003 roku zastÄ…piÅ‚o model Atos i na staÅ‚e wpisaÅ‚o siÄ™ w krajobraz naszych dróg.
wiÄ™cej »
|
|
» French Open. Peugeot 207 CC 1,6 THP |
|
Pierwszy raz turniej tenisowy o tej nazwie zaliczany do Wielkiego Szlema rozegrano w Paryżu na kortach imienia Rolanda Garrosa w 1925 roku. Dziesięć lat później Peugeot zaprezentowaÅ‚ Å›wiatu model 401 Eclipse - pierwszego w historii kabrioleta z otwieranym elektrycznie metalowym dachem. Sprawdzimy czy najnowszy spadkobierca tej koncepcji, Peugeot 207 CC jest równie ekscytujÄ…cy. wiÄ™cej »
|
|
» Francja elegencja. Citroen C4 HDI Exclusive |
|
Kompaktowy Citroen C4, bÄ™dÄ…cy w sprzedaży od 2004 roku, nadal przyciÄ…ga wzrok nowoczesnÄ… stylistykÄ…. W testowanej przez nas wersji Exclusive, swoim wyposażeniem i cenÄ… bliżej mu jednak do flagowego Citroena C6. wiÄ™cej »
|
|
» Witamina C - Mercedes C220 CDI |
|
JeÅ›li siÄ™ powiedziaÅ‚o A, trzeba powiedzieć B. Jednak w przypadku Mercedesa to nie Klasa A, B czy nawet S jest motorem napÄ™dowym sukcesu koncernu ze Stuttgartu. Najpopularniejsza jest bowiem Klasa C, której od momentu debiutu pierwszej generacji w 1993 roku sprzedano już ponad 1,5 miliona egzemplarzy. SprawdziliÅ›my jak w roli klasowego prymusa sprawdzi siÄ™ model C220 CDI Elegance. wiÄ™cej »
|
|
» WÅ‚adca PierÅ›cieni - Audi A5 3.0 TDI |
|
Kusi wspaniaÅ‚ymi ksztaÅ‚tami autorstwa „Maestro De Silvy”, 24 diodami LED rzucajÄ…cymi zalotne spojrzenia za dnia i po zmierzchu oraz miejscem dla dwojga w kabinie pierwszej klasy. Wspaniale pachnie i szybko zabiera siÄ™ do pracy (roboty:). Oto pierwsze Audi które wyglÄ…da tak dobrze, że czasem masz ochotÄ™ wysiąść i jeszcze trochÄ™ na niego popatrzeć. Szczególnie w testowanej przez nas wersji 3.0 TDI. Paradoksalnie ten wspaniaÅ‚y silnik i równie doskonaÅ‚a 6-biegowa skrzynia biegów pasujÄ… do A5 jak kwiatek do kożucha. Ale po kolei.. wiÄ™cej »
|
|
» Ekspres ÅšwiÄ™tego MikoÅ‚aja - Volvo V70 T6 |
|
TÄ… postać zna każdy. Przedstawiany jako starzec z okazaÅ‚Ä… brodÄ…, w czapce z pomponem, z workiem prezentów i pÄ™kiem rózg w rÄ™ce, 6 grudnia (w rocznicÄ™ Å›mierci ÅšwiÄ™tego) grzecznym dzieciom przynosi prezenty a niegrzecznym, na ostrzeżenie, rózgÄ™. Jego ojczyznÄ… jest Laponia - region w północnej Europie, obejmujÄ…cy swoim zasiÄ™giem Półwysep Kolski w Rosji oraz północne tereny trzech paÅ„stw nordyckich: Finlandii, Szwecji i Norwegii. wiÄ™cej »
|
|
» Mieszanka wybuchowa - Dodge Nitro 2,8 CRD |
|
Nie od dziÅ› wiadomo, że Amerykanie lubiÄ… wszystko w formacie XXL. Szczególnie jeÅ›li chodzi o samochody. Kiedy w 2002 roku po raz pierwszy Dodge zaprezentowaÅ‚ concept car o wdziÄ™cznej nazwie M80, centralÄ™ zalaÅ‚y liczne gÅ‚osy zachwytu i pytania „Kiedy takie auto trafi do produkcji?”. Jak przystaÅ‚o na kolebkÄ™ demokracji, Amerykanie nie schowali projektu do szuflady i atrakcyjna stylizacja auta koncepcyjnego trafiÅ‚a niemal bez zmian do salonów pod postaciÄ… prawdziwie wybuchowej mieszanki – Dodge’a Nitro wiÄ™cej »
|
|
» Kochanie, zmniejszyÅ‚em naszego Commandera! Jeep Patriot |
|
Jeep Commander to rasowy SUV w stylu Jeepa. Kanciasty, pojemny, luksusowo wyposażony i niestety z racji swej ceny niedostÄ™pny dla wiÄ™kszoÅ›ci z nas. Podobnie zresztÄ… ma siÄ™ sprawa z modelem Grand Cherokee. PiÄ™kny, ale drogi. Ale na szczęście Jeep poszedÅ‚ po rozum do gÅ‚owy i oprócz nowego Wranglera proponuje kompaktowe terenówki po przystÄ™pnej cenie. JednÄ… z nich jest Jeep Patriot. wiÄ™cej »
|
|
» Magic Van. Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD |
|
Tak Chrysler w 1983 roku reklamowaÅ‚ swój najnowszy produkt – model Voyager. Pojemne auto nie odbiegaÅ‚o wymiarami zewnÄ™trznymi od ówczesnych limuzyn klasy Å›redniej, za to dziÄ™ki sprytnemu rozplanowaniu przestrzeni wewnÄ…trz, oferowaÅ‚o znacznie wiÄ™cej miejsca dla pasażerów i ich bagażu od sedanów i kombi, których używali Amerykanie. wiÄ™cej »
|
|
» Twardziel. Jeep Cherokee 2,8 CRD |
|
W bogatej palecie modeli Jeepa znajdziemy zarówno luksusowe SUV-y jak i kompaktowe auta puszczajÄ…ce oko w kierunku mÅ‚odszej klienteli. Ale żelaznym punktem oferty sÄ… auta, którymi zaraz po wyjeździe z salonu możemy udać siÄ™ w trudny teren. Jednym z nich jest nowy Jeep Cherokee. wiÄ™cej »
|
|
» BMW xDrive Test Days 2009 |
|
Ostatni weekend kwietnia staÅ‚ siÄ™ poczÄ…tkiem tegorocznego cyklu imprez pt. BMW xDrive Test Days 2009, które pozwolÄ… zaproszonym na nie goÅ›ciom poznać zalety inteligentnego systemu napÄ™du czterech kół BMW xDrive, zgÅ‚Ä™bić tajniki eko-technologii EfficientDynamics, wypróbować opony typu RunFlat w ekstremalnej jeździe oraz poczuć na wÅ‚asnej skórze system szkolenia kierowców z jakim można spotkać siÄ™ podczas uczestnictwa w prowadzonych na caÅ‚ym Å›wiecie szkoÅ‚ach BMW Fahrer Training. wiÄ™cej »
|
|
» Czym zaskoczy Ford Focus 2014 |
|
Wbrew pozorom, nie jest Å‚atwo oceniać auto kompaktowe. Jeszcze trudniej pisać o bestsellerowym kompakcie. Tu armia byÅ‚ych, obecnych i przyszÅ‚ych fanów modelu idzie w miliony. wiÄ™cej »
|
|
» Lexus GS 300 i Honda Legend, czyli Luxus made in Japan |
|
Czym powinna charakteryzować siÄ™ prestiżowa limuzyna za ćwierć miliona zÅ‚otych? Na pewno oprócz doskonaÅ‚ego systemu alarmowego, powinna mieć peÅ‚ne wyposażenie w zakresie komfortu i bezpieczeÅ„stwa oraz dostateczny zapas mocy w każdej sytuacji. Precyzyjny ukÅ‚ad jezdny i zapewniajÄ…ce odpowiedni komfort zawieszenie. Dobrze jest również, gdy limuzyna z tej półki cenowej umiejÄ™tnie podkreÅ›la status majÄ…tkowy wÅ‚aÅ›ciciela, a w razie potrzeby speÅ‚nia funkcjÄ™ reprezentacyjnego auta w firmie. Wszystkie te cechy speÅ‚niajÄ… dwaj japoÅ„scy przedstawiciele tego segmentu, które poddaliÅ›my porównaniu i naszej ocenie. wiÄ™cej »
|
|
» Poprawny do bólu - VW Passat 2.0 TDI 170 |
|
Tak jak w każdym samochodzie również w Volkswagenie Passacie można doszukać siÄ™ wielu wad. Ale nawet zagorzaÅ‚y przeciwnik niemieckich aut po przejechaniu nim, powiedzmy tysiÄ…ca kilometrów prawie na pewno zmieni zdanie i doceni szereg jego niezaprzeczalnych zalet. W naszym teÅ›cie „ukochany przez wszystkich” Passat w najbogatszej wersji Highline z silnikiem TDI 170. wiÄ™cej »
|
|
» Prawie jak SUV. Honda CR-V vs Mitsubishi Outlander |
|
Oba sÄ… bestsellerami na Å›wiecie i aby je kupić czeka siÄ™ miesiÄ…cami. Amerykanie tak pokochali model CR-V, że fabryka Hondy w Ohio nie nadąża z produkcjÄ… i uruchomiono import tych aut bezpoÅ›rednio z Japonii. Polscy nabywcy zamawiajÄ…cy teraz CR-V mogÄ… liczyć na odbiór auta nie wczeÅ›niej, niż we wrzeÅ›niu. Od rozpoczÄ™cia sprzedaży na Mitsubishi Outlandera zebrano już ponad 700 zamówieÅ„ od polskich klientów. Czym tak naprawdÄ™ kuszÄ… i co majÄ… do zaoferowania? wiÄ™cej »
|
|
» Citroen C4 Grand Picasso - Pod osÅ‚onÄ… nieba |
|
Może Citroen C4 Grand Picasso nie jest tak szybki jak Subaru Impreza, ani tak zwinny na zakrÄ™tach jak MINI, ale jako minivan jest niemal doskonaÅ‚y. Przedstawiamy wrażenia z jazd tym niekonwencjonalnym i funkcjonalnym modelem Citroena wiÄ™cej »
|
|
|
|
|