|
|
|
Poprawny do bólu - VW Passat 2.0 TDI 170
|
Tak jak w każdym samochodzie również w Volkswagenie Passacie można doszukać siÄ™ wielu wad. Ale nawet zagorzaÅ‚y przeciwnik niemieckich aut po przejechaniu nim, powiedzmy tysiÄ…ca kilometrów prawie na pewno zmieni zdanie i doceni szereg jego niezaprzeczalnych zalet. W naszym teÅ›cie „ukochany przez wszystkich” Passat w najbogatszej wersji Highline z silnikiem TDI 170.
|
Wzór klasy Å›redniej
Trudno jednoznacznie zrozumieć fenomen Passata, którego po raz pierwszy pokazano w 1974 roku. Od tego czasu jego kolejne generacje byÅ‚y coraz lepsze. Z czasem do Passata przylgnÄ…Å‚ termin „wzór klasy Å›redniej”, podobnie zresztÄ… jak w przypadku Golfa okreÅ›lanego „królem kompaktów”. Choć od czasu premiery obecnej, szóstej generacji tego modelu minęły już ponad dwa lata i auto zdążyÅ‚o już spowszednieć na polskich drogach, Passat wciąż może siÄ™ podobać. Jego klinowata, lekko wznoszÄ…ca siÄ™ ku tyÅ‚owi klasyczna sylwetka to niemal encyklopedyczny przykÅ‚ad limuzyny klasy Å›redniej. Ogromna kapiÄ…ca chromem osÅ‚ona chÅ‚odnicy i tylne okrÄ…gÅ‚e lampy wyposażone w diody typu LED, to jedyne stylistyczne fajerwerki na które zdecydowali siÄ™ styliÅ›ci z Wolfsburga. Auto wyglÄ…da na pojemne i żeby siÄ™ o tym przekonać wystarczy usiąść w Å›rodku. Pod wzglÄ™dem przestronnoÅ›ci Passat bije na gÅ‚owÄ™ najpoważniejszych konkurentów w segmencie. Zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie nikt nie może narzekać na brak miejsca nad gÅ‚owÄ… lub na nogi. W najbogatszej wersji Highline fotel kierowcy seryjnie posiada elektrycznÄ… regulacjÄ™ poÅ‚ożenia. Pod (także elektrycznie) otwieranÄ… tylnÄ… klapÄ…, kryje siÄ™ przepastny bagażnik o pojemnoÅ›ci aż 565 litrów. Otwór jest tak gÅ‚Ä™boki, że wrzucajÄ…c na jego koniec na przykÅ‚ad parasolkÄ™ czy aktówkÄ™, bÄ™dziemy musieli „dać gÅ‚Ä™bokiego nura” aby jÄ… stamtÄ…d wydostać. Wykonanie i spasowanie elementów w Å›rodku oraz jakość zastosowanych materiaÅ‚ów zasÅ‚uguje wyÅ‚Ä…cznie na sÅ‚owa pochwaÅ‚y, choć nie każdemu spodobajÄ… siÄ™ wyszukane wskaźniki pokryte chromem podobne do tych ze znacznie droższego Touarega i Phaetona. Podobnie jak odbijajÄ…ca refleksy Å›wietlne drewniana okleina biegnÄ…ca na caÅ‚ej dÅ‚ugoÅ›ci deski rozdzielczej nijak pasujÄ…ca do pseudo aluminiowych okÅ‚adzin na konsoli Å›rodkowej.
Szybki jak wiatr
NiewÄ…tpliwie najwiÄ™kszÄ… zaletÄ… testowanej przez nas topowej wersji Passata byÅ‚ jego 170-konny silnik TDI. To najmocniejszy obecnie diesel oferowany w gamie tego modelu. Wywodzi on siÄ™ w prostej linii od dobrze znanego dwulitrowego silnika TDI o mocy 140 KM. Jednak myli siÄ™ ten, kto sÄ…dzi że wystarczyÅ‚o zmienić oprogramowanie silnika, aby ze 140 koni otrzymać 170. Obie wersje tego silnika majÄ… 4 cylindry i 16-sto zaworowe gÅ‚owice, ale w mocniejszej wtrysk realizowany jest poprzez piezoelektryczne pompowtryskiwacze. DziÄ™ki temu uzyskano cichszÄ… ich pracÄ™ i bardzo wysokie ciÅ›nienie wtrysku gwarantujÄ…ce niższÄ… od wersji 140-konnej emisjÄ™ spalin. SilniejszÄ… jednostkÄ™ zaopatrzono również w wiÄ™kszÄ… turbosprężarkÄ™ Garretta o ciÅ›nieniu doÅ‚adowania wyższym o 0,2 bara i waÅ‚ki wyrównoważajÄ…ce. Te zabiegi i dodatkowe kilogramy mat wygÅ‚uszajÄ…cych zapewniÅ‚y klekoczÄ…cemu silnikowi TDI znacznie wyższÄ… kulturÄ™ pracy i niski poziom drgaÅ„. Jednostka dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm dostÄ™pnym już pomiÄ™dzy 1800-2500 obr/min. W praktyce kierowca Passata rzadko siÄ™ga do doskonale pracujÄ…cej skrzyni biegów. Silnik jest niebywale elastyczny i po przekroczeniu 2 tysiÄ™cy obrotów z wielka siÅ‚Ä… wyrywa auto ważące niemal póÅ‚torej tony do przodu. Dlatego szczególnie na mokrej nawierzchni przydaje siÄ™ seryjnie montowany ukÅ‚ad kontroli trakcji ESP i ASR. Co prawda istnieje możliwość wyÅ‚Ä…czenia ESP, ale po przekroczeniu 40 km/h aktywuje siÄ™ on samoczynnie. Deklarowana przez producenta prÄ™dkość maksymalna 223 km/h i 8,6 sekund do „setki” w zupeÅ‚noÅ›ci zaspokojÄ… wymagania każdego kierowcy.
PoÅ‚ykacz kilometrów
Tak naprawdÄ™ zalety Passata TDI 170 docenić można w peÅ‚ni udajÄ…c siÄ™ nim w dalszÄ… podróż. Już po pierwszych kilkudziesiÄ™ciu kilometrach jazdy naszymi pseudo-drogami można wrÄ™cz odnieść wrażenie, że jednostkÄ™ napÄ™dowÄ… i zawieszenie skonstruowano z myÅ›lÄ… o „walce” z tirami podczas wyprzedzania i innych tego typu atrakcjach czekajÄ…cych na podróżujÄ…cych po polskich dziurawych traktach. UkÅ‚ad jezdny Passata dostrojono wyraźnie z myÅ›lÄ… o komforcie, choć w typowo niemieckim twardym stylu. Wszelkie nierównoÅ›ci filtrowane sÄ… przez zawieszenie w sposób maÅ‚o odczuwalny dla podróżujÄ…cych Passatem, a seryjne 16 calowe koÅ‚a pomagajÄ… przeskoczyć przez wiÄ™ksze dziury bez poczucia utraty sterowalnoÅ›ci. Auto nie boi siÄ™ ostrych, szybko pokonywanych zakrÄ™tów, a ukÅ‚ad ESP dziaÅ‚a w tych sytuacjach z dużym opóźnieniem. Dużą przyjemność kierowcy daje spokojna jazda z wykorzystaniem potencjaÅ‚u jednostki napÄ™dowej. Passat niechÄ™tnie poddaje siÄ™ ostremu traktowaniu wyraźnie i gÅ‚oÅ›no zgÅ‚aszajÄ…c swój sprzeciw odciÄ™ciem dopÅ‚ywu paliwa po przekroczeniu 5 tysiÄ™cy obrotów. Za to spokojna jazda ze staÅ‚Ä… prÄ™dkoÅ›ciÄ… i czÄ™stym wykorzystywaniem 6 przeÅ‚ożenia w skrzyni biegów, owocuje bardzo niskim spalaniem. Podczas liczÄ…cej niemal 1000 kilometrów trasy testowej Passat spaliÅ‚ Å›rednio 7,6 litra oleju napÄ™dowego. A wiÄ™kszość tychże kilometrów przejechaÅ‚ po dwupasmowych, dwukierunkowych drogach i w mieÅ›cie, nierzadko z wykorzystaniem peÅ‚nej dynamiki silnika. JadÄ…c na 6 biegu przy prÄ™dkoÅ›ciach rzÄ™du 120-140 km/h, komputer pokÅ‚adowy wskazuje spalanie 4,7-4,9l/100km. ZupeÅ‚nie realny wydaje siÄ™ zatem komunikat komputera pokÅ‚adowego podajÄ…cy po zatankowaniu 70 litrów paliwa zasiÄ™g wynoszÄ…cy 980 kilometrów. Warto tu dodać, że tempomat Passata dziaÅ‚a doskonale a jego obsÅ‚uga jest niemal intuicyjna, co wcale nie jest reguÅ‚Ä… u konkurencji. PodróżujÄ…cym czÄ™sto do Niemiec przyda siÄ™ zapewne informacja, że możliwe jest ustawienie go nawet na 210 kmh i zdjÄ™cie nogi z pedaÅ‚u gazu. W nocnej jeździe pomagajÄ… bardzo silnie Å›wiecÄ…ce reflektory biksenonowe (opcja) i dolne kierunkowe Å›wiatÅ‚a pomocnicze dziaÅ‚ajÄ…ce przy niższych prÄ™dkoÅ›ciach i doÅ›wietlajÄ…ce zakrÄ™t po nawet nieznacznym obrocie kierownicÄ….
Drogo i ubogo
Auta z Wolfsburga już dawno przestaÅ‚y być tanie i dostÄ™pne dla ludu. Przyjemność posiadania Passata w wersji Highline z 6 biegowÄ… skrzyniÄ… manualnÄ…, Volkswagen wycenia na co najmniej 117 890 zÅ‚otych. Nasz egzemplarz testowy doposażony miÄ™dzy innymi w zestaw nawigacji satelitarnej, multifunkcyjnÄ… kierownicÄ™, Å›wiatÅ‚a biksenonowe, elektrycznÄ… roletÄ™ tylnej i manualne szyb bocznych oraz parÄ™ innych dodatków wyceniono na niemal 150 tysiÄ™cy zÅ‚otych. A zamawiajÄ…c dodatkowo skrzyniÄ™ biegów DSG za 10 tysiÄ™cy, cena niebezpiecznie zbliża siÄ™ do aut klasy wyższej Å›redniej. Z drugiej strony już w standardzie wersji Highline otrzymamy doskonale wyprofilowane fotele pokryte skórÄ… i alcantarÄ… komplet poduszek powietrznych i systemów bezpieczeÅ„stwa czy automatycznÄ… klimatyzacjÄ™ dwustrefowÄ…. Dlatego wszystkim myÅ›lÄ…cym o zakupie 140-konnego Passata TDI w topowej wersji wyposażenia, radzimy dopÅ‚acić okoÅ‚o 5 tysiÄ™cy zÅ‚otych i wybrać mocniejszÄ… wersjÄ™ silnikowÄ…. Na pewno nie bÄ™dziemy rozczarowani. A filtr czÄ…stek staÅ‚ych DPF za który musielibyÅ›my dopÅ‚acić w sÅ‚abszej wersji okoÅ‚o 3 tysiÄ™cy zÅ‚otych w mocniejszym modelu dostaniemy w standardzie. Poza tym radość z jazdy wersjÄ… wyposażonÄ… w mocny silnik diesla na pewno warta jest dopÅ‚aty dwóch tysiÄ™cy zÅ‚otych.
Do wykorzystania wyÅ‚Ä…cznie w celach prasowych z podaniem źródÅ‚a: Mototarget.pl fot.: Mototarget.pl
|
+ Testy, porównania, wrażenia z jazd
|
|
» Honda FR-V - Trzecie wcielenie i-CTDi |
|
Wielofunkcyjny znaczy również silny i oszczÄ™dny. Skojarzenie rodzinnego wielofunkcyjnego modelu Hondy FR-V z pierwszym opracowanym przez firmÄ™ silnikiem Diesla byÅ‚o kwestiÄ… czasu. Po modelach Accord i CR-V jednostki wysokoprężnej doczekaÅ‚ siÄ™ minivan FR-V. wiÄ™cej »
|
|
» Ford S-Max - Mniejszy brat |
|
Ostatnie kilka lat na rynku motoryzacyjnym cechowaÅ‚ niewÄ…tpliwy wzrost popularnoÅ›ci aut typu MPV, które z biegiem czasu przeksztaÅ‚ciÅ‚y siÄ™ z powolnych i nudnych stylistycznie produktów sÅ‚użących do transportu rodziny w dynamiczne i emocjonujÄ…ce obiekty pożądania kierowców oczekujÄ…cych od samochodu także doskonaÅ‚ych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych. wiÄ™cej »
|
|
» Jeep Commander 3.0 CRD vs Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD. Takie same? |
|
MajÄ… takie samo logo „Jeep” umieszczone dumnie na charakterystycznej żebrowanej osÅ‚onie chÅ‚odnicy. NapÄ™dzajÄ… je te same trzylitrowe turbo-diesle o mocy 218 KM.
MajÄ… podobne ceny i niemal identyczne osiÄ…gi i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci w terenie. Czy w zwiÄ…zku z tym jest coÅ›, co je różni i czy któryÅ› zasÅ‚uguje na miano „lepszego”? wiÄ™cej »
|
|
» Honda Civic sedan - NajmÅ‚odszy w rodzinie |
|
PiÄ™ciodrzwiowa wersja Hondy Civic stanowi wzór sportowego hatchbacka XXI wieku, sedan zaÅ› jest skierowany do konserwatywnych klientów, którzy bardziej od drapieżnego i futurystycznego ksztaÅ‚tu nadwozia ceniÄ… sobie funkcjonalność i klasyczne linie. wiÄ™cej »
|
|
» Hyundai Getz - maÅ‚y wielki "koreaÅ„czyk" |
|
MaÅ‚y na zewnÄ…trz, przestronny w Å›rodku – oto najkrótsza charakterystyka Hyundaia Getza, który od momentu premiery w Genewie w 2002 roku bije rekordy sprzedaży na caÅ‚ym Å›wiecie. Również w Polsce auto zyskaÅ‚o wielu zwolenników, gdy w 2003 roku zastÄ…piÅ‚o model Atos i na staÅ‚e wpisaÅ‚o siÄ™ w krajobraz naszych dróg.
wiÄ™cej »
|
|
» French Open. Peugeot 207 CC 1,6 THP |
|
Pierwszy raz turniej tenisowy o tej nazwie zaliczany do Wielkiego Szlema rozegrano w Paryżu na kortach imienia Rolanda Garrosa w 1925 roku. Dziesięć lat później Peugeot zaprezentowaÅ‚ Å›wiatu model 401 Eclipse - pierwszego w historii kabrioleta z otwieranym elektrycznie metalowym dachem. Sprawdzimy czy najnowszy spadkobierca tej koncepcji, Peugeot 207 CC jest równie ekscytujÄ…cy. wiÄ™cej »
|
|
» Taki dobry, czy taki modny? Audi Q7 3,0 TDI |
|
Audi wytwarzajÄ…ce od dziesiÄ™cioleci auta z napÄ™dem na cztery koÅ‚a, dopiero w 2005 zdecydowaÅ‚o siÄ™ na pokazanie SUV-a z „krwi i koÅ›ci”. Model Q7 zrobiÅ‚ to dosÅ‚ownie w wielkim stylu. Od momentu swej premiery bije rekordy popularnoÅ›ci w tym segmencie. Na przykÅ‚adzie wersji wyposażonej w trzylitrowy silnik TDI sprawdziliÅ›my, czy jego popularność jest wynikiem zastosowanej technologii i praktycznej przydatnoÅ›ci, czy może panujÄ…cej od kilku lat mody na tego typu pojazdy. wiÄ™cej »
|
|
» Francja elegencja. Citroen C4 HDI Exclusive |
|
Kompaktowy Citroen C4, bÄ™dÄ…cy w sprzedaży od 2004 roku, nadal przyciÄ…ga wzrok nowoczesnÄ… stylistykÄ…. W testowanej przez nas wersji Exclusive, swoim wyposażeniem i cenÄ… bliżej mu jednak do flagowego Citroena C6. wiÄ™cej »
|
|
» Witamina C - Mercedes C220 CDI |
|
JeÅ›li siÄ™ powiedziaÅ‚o A, trzeba powiedzieć B. Jednak w przypadku Mercedesa to nie Klasa A, B czy nawet S jest motorem napÄ™dowym sukcesu koncernu ze Stuttgartu. Najpopularniejsza jest bowiem Klasa C, której od momentu debiutu pierwszej generacji w 1993 roku sprzedano już ponad 1,5 miliona egzemplarzy. SprawdziliÅ›my jak w roli klasowego prymusa sprawdzi siÄ™ model C220 CDI Elegance. wiÄ™cej »
|
|
» WÅ‚adca PierÅ›cieni - Audi A5 3.0 TDI |
|
Kusi wspaniaÅ‚ymi ksztaÅ‚tami autorstwa „Maestro De Silvy”, 24 diodami LED rzucajÄ…cymi zalotne spojrzenia za dnia i po zmierzchu oraz miejscem dla dwojga w kabinie pierwszej klasy. Wspaniale pachnie i szybko zabiera siÄ™ do pracy (roboty:). Oto pierwsze Audi które wyglÄ…da tak dobrze, że czasem masz ochotÄ™ wysiąść i jeszcze trochÄ™ na niego popatrzeć. Szczególnie w testowanej przez nas wersji 3.0 TDI. Paradoksalnie ten wspaniaÅ‚y silnik i równie doskonaÅ‚a 6-biegowa skrzynia biegów pasujÄ… do A5 jak kwiatek do kożucha. Ale po kolei.. wiÄ™cej »
|
|
» Ekspres ÅšwiÄ™tego MikoÅ‚aja - Volvo V70 T6 |
|
TÄ… postać zna każdy. Przedstawiany jako starzec z okazaÅ‚Ä… brodÄ…, w czapce z pomponem, z workiem prezentów i pÄ™kiem rózg w rÄ™ce, 6 grudnia (w rocznicÄ™ Å›mierci ÅšwiÄ™tego) grzecznym dzieciom przynosi prezenty a niegrzecznym, na ostrzeżenie, rózgÄ™. Jego ojczyznÄ… jest Laponia - region w północnej Europie, obejmujÄ…cy swoim zasiÄ™giem Półwysep Kolski w Rosji oraz północne tereny trzech paÅ„stw nordyckich: Finlandii, Szwecji i Norwegii. wiÄ™cej »
|
|
» Mieszanka wybuchowa - Dodge Nitro 2,8 CRD |
|
Nie od dziÅ› wiadomo, że Amerykanie lubiÄ… wszystko w formacie XXL. Szczególnie jeÅ›li chodzi o samochody. Kiedy w 2002 roku po raz pierwszy Dodge zaprezentowaÅ‚ concept car o wdziÄ™cznej nazwie M80, centralÄ™ zalaÅ‚y liczne gÅ‚osy zachwytu i pytania „Kiedy takie auto trafi do produkcji?”. Jak przystaÅ‚o na kolebkÄ™ demokracji, Amerykanie nie schowali projektu do szuflady i atrakcyjna stylizacja auta koncepcyjnego trafiÅ‚a niemal bez zmian do salonów pod postaciÄ… prawdziwie wybuchowej mieszanki – Dodge’a Nitro wiÄ™cej »
|
|
» Kochanie, zmniejszyÅ‚em naszego Commandera! Jeep Patriot |
|
Jeep Commander to rasowy SUV w stylu Jeepa. Kanciasty, pojemny, luksusowo wyposażony i niestety z racji swej ceny niedostÄ™pny dla wiÄ™kszoÅ›ci z nas. Podobnie zresztÄ… ma siÄ™ sprawa z modelem Grand Cherokee. PiÄ™kny, ale drogi. Ale na szczęście Jeep poszedÅ‚ po rozum do gÅ‚owy i oprócz nowego Wranglera proponuje kompaktowe terenówki po przystÄ™pnej cenie. JednÄ… z nich jest Jeep Patriot. wiÄ™cej »
|
|
» Magic Van. Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD |
|
Tak Chrysler w 1983 roku reklamowaÅ‚ swój najnowszy produkt – model Voyager. Pojemne auto nie odbiegaÅ‚o wymiarami zewnÄ™trznymi od ówczesnych limuzyn klasy Å›redniej, za to dziÄ™ki sprytnemu rozplanowaniu przestrzeni wewnÄ…trz, oferowaÅ‚o znacznie wiÄ™cej miejsca dla pasażerów i ich bagażu od sedanów i kombi, których używali Amerykanie. wiÄ™cej »
|
|
» Twardziel. Jeep Cherokee 2,8 CRD |
|
W bogatej palecie modeli Jeepa znajdziemy zarówno luksusowe SUV-y jak i kompaktowe auta puszczajÄ…ce oko w kierunku mÅ‚odszej klienteli. Ale żelaznym punktem oferty sÄ… auta, którymi zaraz po wyjeździe z salonu możemy udać siÄ™ w trudny teren. Jednym z nich jest nowy Jeep Cherokee. wiÄ™cej »
|
|
» BMW xDrive Test Days 2009 |
|
Ostatni weekend kwietnia staÅ‚ siÄ™ poczÄ…tkiem tegorocznego cyklu imprez pt. BMW xDrive Test Days 2009, które pozwolÄ… zaproszonym na nie goÅ›ciom poznać zalety inteligentnego systemu napÄ™du czterech kół BMW xDrive, zgÅ‚Ä™bić tajniki eko-technologii EfficientDynamics, wypróbować opony typu RunFlat w ekstremalnej jeździe oraz poczuć na wÅ‚asnej skórze system szkolenia kierowców z jakim można spotkać siÄ™ podczas uczestnictwa w prowadzonych na caÅ‚ym Å›wiecie szkoÅ‚ach BMW Fahrer Training. wiÄ™cej »
|
|
» Czym zaskoczy Ford Focus 2014 |
|
Wbrew pozorom, nie jest Å‚atwo oceniać auto kompaktowe. Jeszcze trudniej pisać o bestsellerowym kompakcie. Tu armia byÅ‚ych, obecnych i przyszÅ‚ych fanów modelu idzie w miliony. wiÄ™cej »
|
|
» Lexus GS 300 i Honda Legend, czyli Luxus made in Japan |
|
Czym powinna charakteryzować siÄ™ prestiżowa limuzyna za ćwierć miliona zÅ‚otych? Na pewno oprócz doskonaÅ‚ego systemu alarmowego, powinna mieć peÅ‚ne wyposażenie w zakresie komfortu i bezpieczeÅ„stwa oraz dostateczny zapas mocy w każdej sytuacji. Precyzyjny ukÅ‚ad jezdny i zapewniajÄ…ce odpowiedni komfort zawieszenie. Dobrze jest również, gdy limuzyna z tej półki cenowej umiejÄ™tnie podkreÅ›la status majÄ…tkowy wÅ‚aÅ›ciciela, a w razie potrzeby speÅ‚nia funkcjÄ™ reprezentacyjnego auta w firmie. Wszystkie te cechy speÅ‚niajÄ… dwaj japoÅ„scy przedstawiciele tego segmentu, które poddaliÅ›my porównaniu i naszej ocenie. wiÄ™cej »
|
|
» Prawie jak SUV. Honda CR-V vs Mitsubishi Outlander |
|
Oba sÄ… bestsellerami na Å›wiecie i aby je kupić czeka siÄ™ miesiÄ…cami. Amerykanie tak pokochali model CR-V, że fabryka Hondy w Ohio nie nadąża z produkcjÄ… i uruchomiono import tych aut bezpoÅ›rednio z Japonii. Polscy nabywcy zamawiajÄ…cy teraz CR-V mogÄ… liczyć na odbiór auta nie wczeÅ›niej, niż we wrzeÅ›niu. Od rozpoczÄ™cia sprzedaży na Mitsubishi Outlandera zebrano już ponad 700 zamówieÅ„ od polskich klientów. Czym tak naprawdÄ™ kuszÄ… i co majÄ… do zaoferowania? wiÄ™cej »
|
|
» Citroen C4 Grand Picasso - Pod osÅ‚onÄ… nieba |
|
Może Citroen C4 Grand Picasso nie jest tak szybki jak Subaru Impreza, ani tak zwinny na zakrÄ™tach jak MINI, ale jako minivan jest niemal doskonaÅ‚y. Przedstawiamy wrażenia z jazd tym niekonwencjonalnym i funkcjonalnym modelem Citroena wiÄ™cej »
|
|
|
|
|